عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴
دو کتاب «تفسیر سوره یاسین» و «تفسیر سوره حجرات» نوشته حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا صفوی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
عقیق: سوره یاسین سی و ششمین سوره در ترتیب مصحف شریف و سی و نهمین یا چهل و یکمین  سوره در ترتیب نزول به شمار آمده است. این سوره ـ در هر دو نظر ـ بعد از سورة جِنّ و قبل از سورة  فُرقان نازل شده است. سورة یاسین  83 آیه دارد و از سوره‌های مکّی است. نام این سوره از حروف مقطعه اش، آن گونه که تلفظ می شود، گرفته شده است. پیامبر اکرم(ص) و امامان اهل بیت(ع) نیز آن را به همین نام یاد کرده اند.
نویسنده در این کتاب، به شیوه تفسیر قرآن به قرآن، به تفسیر آیات سوره‌ یاسین می‌پردازد. در بخشی از مقدمه کتاب درباره شیوه تفسیری نویسنده می‌خوانیم: «کتاب حاضر که تفسیر مانندی از سوره یاسین است، نخست یک یا چند آیه را با ترجمة آن می‌­آورد، سپس لغات آن را از جهت صرفی تحلیل می­‌کند و مصدر و معنای آن را باز می­‌گوید. آن گاه در عنوان توضیحات، کلمات یا جملاتی را که به شرح بیشتری نیاز دارند توضیح می‌­دهد، سپس ذیل عنوان گزارشی از آیات، خلاصه و چکیده مفهوم آن‌ها را باز می­‌گوید و نکته­‌هایی را که استفاده می­‌شود، ثبت می­‌کند و سرانجام در بخش شرح و بیان که بخش اصلی این اثر است، به بیان آیات می‌­پردازد و مطالبی را که در بخش گزارشی از آیات آورده با دلایل و شواهد آیات قرآنی توضیح و شرح می‌­دهد.
از ویژگی‌­های این اثر، قرآن محوری آن است؛ یعنی تلاش بر آن بوده که اولاً از طرح دیدگاه‌­های مختلف و انظار گوناگون مفسران و قیل و قال‌­ها، به جز در مواردی بسیار اندک، احتراز شود و تنها به آنچه آیات قرآنی گویای آن است بسنده گردد.
ثانیاً سعی بر آن بوده که از ذکر مطالب پیرامونی آیات پرهیز شود و فقط مطالبی در شرح آید که آیات مورد بحث، آن‌ها را می‌­نمایاند، یا به آن‌ها اشاره دارد. البته برای اثبات یک نکته، یا آشکارتر شدن یک برداشت، به آیاتی دیگر را که در آن زمینه یافته و برای برداشت­‌ها و نکته‌­ها شاهدی به شمار می­‌آمده ثبت شده است. در نتیجه، تفسیر قرآن به قرآن که هدف نگارنده بوده، تا حدودی شکل گرفته است.»
کتاب «تفسیر سوره یاسین» در 280 صفحه رنگی با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 11000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

همچنین  به تازگی کتاب «تفسیر سوره حجرات» نوشته حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا صفوی، توسط این نشر منتشر شده است.
سوره‌ی‌ حجرات، از سوره‌های مدنی و دارای هجده آیه‌ است. این سوره‌ چهل و نهمین سوره‌‌ قرآن در مصحف شریف و صد و هشتمین یا صد و ششمین سوره‌ بر حسب نزول است، و به هر تقدیر پس از سوره‌‌ مجادله و قبل از سوره‌‌ تحریم نازل شده است، دلیل نامگذاری آن به «حُجُرات» واژه‌ حجرات در آیه‌‌ چهارم سوره‌ است: «إِنَّ الَّذینَ یُنادُونَکَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُون»
نویسنده در این کتاب، به شیوه تفسیر قرآن به قرآن، به تفسیر آیات سوره‌ حجرات می پردازد. در بخشی از مقدمه کتاب می خوانیم: «گرایش به ایمان و بیزاری از کفر و گناه، داده‌ الهی است و این تابع یک اصل کلی است که نعمتها و تفضّلها همه عطای اوست. تذکر این حقیقت که ایمان راستین اهل ایمان و پاکی آنها از پلیدی کفر و گناه، عطای الهی است، علاوه بر بیان معرفتی از معارف الهی، باز دارنده از غرور مؤمنان نیز خواهد شد؛ زیرا آدمی اگر دریابد که نعمت‏ها از جمله‌‌ نعمت ایمان و عمل صالح به توفیق الهی و تفضلی از جانب خداست، هرگز به ایمان و کردار صالحش فخرفروشی و خودبرتربینی نمی کند.»
کتاب «تفسیر سوره حجرات» در 160صفحه رنگی با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 6500 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. دفتر نشر معارف از این قرآن پژوه و مترجم قرآن، کتابهای «ترجمه قرآن کریم بر اساس المیزان» و تفسیر سوره های لقمان، حمد، عصر، نصر، فتح، جمعه، صف و تغابن منتشر کرده است و به زودی مجموعه مقالات قرآن پژوهی وی را در کتاب «پژوهشهای قرآنی» منتشر می‌کند.
****
برای تهیه این دو کتاب و دیگر آثار تفسیری و قرآن پژوهی استاد صفوی می‌توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاه‌های پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، پاتوق کتاب قم (تلفن 37735451) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کرد.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین