عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
عمران و آبادي هر مرز و بومي حاصل تلاش گذشتگان و برآيند زحمات مردم هر دوره است، در اين رهگذر كم نيستند خيرانديشاني كه حاصل يك عمر تلاش خود را از منظر ره توشه سراي عقبي، جاودانه نموده و تا نسل هاي بعد، از آن ها به نيكي ياد مي شود.
عقیق:توسعه و عمران حرم مطهر رضوي در طول ساليان متمادي همواره تجلي گاه هنر واقفاني بوده است كه انفاق را برگزيدند و افزون بر عرض ارادت خود به ساحت ملكوتي حضرت امام رضا(ع) موجبات آسايش و رفاه زائران و مجاوران حضرتش را فراهم كردند.
در اين ميان بانوان واقف در آستان قدس رضوي سهم غير قابل انكاري در توسعه حرم مطهر رضوي داشته اند، گستره نگاه اين زنان نشان داده است كه زن، بزرگي وي‍‍‍ژه اي در جامعه دارد كه اگر برتر از مرد نباشد، كمتر از آن نيست.
در مجموع از سال 997 تاكنون، بيش از 80 واقفه از بانوان نيكوكار و بلند نظر، تمامي يا بخشي از دارايي‌هاي خود را بر حسب نياز هر زمانه وقف كرده‌اند كه اطعام زائران، تأمين روشنايي حرم مطهر، تجهيز دار الشفاء، مساعدت به زائران، برپايي مجالس جشن، سوگواري و عزاداري ائمه معصومين عليهم السلام و ساخت و تجهيز دارالقرآن از جمله آن ها است.
مدارك متقن نشان مي دهد اولين مباشر و خادمه حرم مطهر زني از نوغان بوده است كه چراغ بقعه را روشن نگه مي داشته و روزها در حرم را مي گشوده است.
كاشي هاي نفيس زمرد ملك دختر سلطان محمود سلجوقي بر ازاره حرم مطهر و احداث مسجد گوهر شاد توسط گوهرشاد آغابيگم همسر ميرزا شاهرخ تيموري نيز از برخي موقوفات بانوان بلند نظر و بلند همت است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین