عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
مدیر مدرسه علمیه حجت‌بن‌الحسن(ع):
به فتوای همه مراجع تقلید حتی اگر کسی در خواب یا از طریق رمال یا راه‌های غیرمتعارف، حکمی را هم به دست بیاورد آن حکم حجت شرعی ندارد بلکه یک حکم را باید از راه‌های معقول و مسیر خود به دست آورد.

عقیق: مدیر مدرسه علمیه حجت‌بن‌الحسن(ع) با بیان این‌که «مراجعه به افراد به اصطلاح رمال و پیشگو ناشی از جهل افراد است» گفت: آموزش، استفاده کردن از آن و درآمد از این راه و مراجعه کردن به این افراد حرام است.

 

حجت‌الاسلام مطلبی پیرامون نظر اسلام در رابطه با رمالی و پیشگویی اظهار کرد: علم به غیب مخصوص خدا و کسانی است که خداوند متعال به آنان این توانایی را داده است. بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که من غیب می‌دانم و اگر کسی چنین ادعایی کند ادعای وی صحیح نیست.

 

وی با بیان این‌که «کسانی که خدا به آنان اجازه‌ی علم به غیب را داده است پیامبران و ائمه معصومین(ع) هستند» اظهار کرد: ما در اسلام اصلا چیزی به نام پیشگویی نداریم و حتی در تفال هم که یک نوع برداشت است پیامبر فرمودند که تفال به بد نزده بلکه به خوب بزنید.

 

مدیر مدرسه علمیه حجت‌بن‌الحسن(ع) ادامه داد: اگر از رمل، رمالی و ... نیز کسی به مطلبی دست پیدا کند آن مطلب جهت شرعی نداشته و نمی‌تواند داشته باشد. به فتوای همه مراجع تقلید حتی اگر کسی در خواب یا از طریق رمال یا راه‌های غیرمتعارف، حکمی را هم به دست بیاورد آن حکم حجت شرعی ندارد بلکه یک حکم را باید از راه‌های معقول و مسیر خود به دست آورد.

 

مطلبی گفت: این مواردی که پیرامون رمل و رمالی می‌گویند با شیوه‌ها و طلسم‌های هندی مخلوط شده‌اند و یک چیزی درست کرده‌اند که نه خود افرادی که در این عرصه ادعا می‌کنند و نه مردم از آن سر در می‌آورند. این هم که برخی می‌گویند ما از این طرق کارهایی را انجام می‌دهیم 99 درصدش ادعاهایی پوچ و دروغ و برای سرکیسه کردن مردم هستند.

 

وی اظهار کرد: آن یک درصد باقی‌مانده نیز آنهایی را شامل می‌شود که ممکن است از طرق غیرشرعی مثل مرتاض‌های هندی به یک نکاتی برسند اما همانطور که گفته شد استفاده از آنها شرعی نیست.

 

مدیر مدرسه علمیه حجت‌بن‌الحسن(ع) در پاسخ به این پرسش که چرا مردم به سوی فالگیری می‌روند؟ گفت: ممکن است این ابزار به صورت اتفاقی یا به وسیله‌ی علومی که برخی از راه‌های غیر شرعی به دست می‌آورند به مطالبی برسند، ولی بحث این است که آیا این‌ها و طلسم‌ها شرعی هستند یا خیر که باید گفت شرعی نیستند.

 

مطلبی ادامه داد: علم رمل وجود دارد و معنای آن "معرفت طریق استدلال بر وقایع خیر و شر از اشکال مخصوصه" است. اما در مورد این‌که برخی افراد ادعا می‌کنند ما معرفت رمل داریم و آن را می‌دانیم چقدر می‌تواند صحت داشته باشد؟ باید گفت بسیاری از کسانی که ما آنان را می‌شناسیم‌ به دنبال بازی درآوردن برای مردم هستند.

 

وی گفت: وقتی یک موردی برای مردم مجهول باشد برای اطلاع از آن یک مقدار حریص می‌شوند.

 

مدیر مدرسه علمیه حجت‌بن‌الحسن(ع) با بیان این‌که « نوع تبلیغاتی که مردم از رمل و رمالی می‌کنند نیز در ترویج این موارد موثر است» ادامه داد: بعضی از افراد مستحق به سراغ این افراد می‌روند و با وجود آن‌که کارشان در آن زمان حل نمی‌شود وحتی چند ماه بعد حل می‌شود، این اتفاق را مرتبط با آن می‌دانند و برای این‌که راهکاری را به مردم بازگو کنند می‌گویند که با مراجعه به چنین افرادی کار من حل شد. در حالی که این‌گونه نیست و ممکن است یک مشکلی بعد از مدتی در جریان یک اتفاق نیز حل شود.

 

مطلبی گفت: حتی در دعانویسی نیز علما فتوایشان این است که دعاهایی که از طریق ائمه معصومین(ع) وارد شده است استفاده از آنها اشکالی ندارد ولی آنهایی که از غیر از ائمه معصومین(ع) به عنوان دعا، ذکر یا هر عنوان دیگر وارد شده است هیچ‌کس این حق را ندارد که از خود برای کسی ذکر بگوید.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از رمل و امثال آن و مراجعه به آنها بر زندگی افراد تاثیر می‌گذارد، گفت: قطعا همین گونه است، علمای بزرگ نیز گفته‌اند که چنین مسیری غلط است و در مسیر غلط شفایی نیست و ممکن است یک فرد از این مسیر آرامش موقتی به دست بیاورد اما این مسیر آینده‌ای ندارد، زیرا قطعا به فتوای همه علما، سحر و جادو حرام است و کسب از این راه نیز حرام است و جزو مکاسب "محرمه" است.

 

وی در پاسخ به این سوال که چکار کنیم که اینگونه مباحث ترویج نیابند؟ اظهار کرد: مردم هم نباید به افرادی که اصل کارشان به فتوای همه مراجع تقلید حرام است مراجعه کنند.

 

مطلبی با بیان این‌که «هرچقدر مردم معرفتشان نسبت به این موضوعات بیشتر باشد تاثیرگذاری رمالان و فالگیران بر آنها کمتر خواهد بود» ادامه داد: در هند بازار طلسمات و آموزش‌هایی از این‌گونه کارها بسیار شدید است؛‌ چون هم از سوی دولتمردان مردم نسبت به این موضوع تحریک می‌شوند و هم جهلی که در آن مناطق وجود دارد در این عرصه موثر است.

 

وی افزود: در برخی از شهرهای ایران هم اگر تعداد مراجعه‌کنندگان به افرادی امثال رمالان بیشتر است به دلیل سوءاستفاده از جهل مردم در آن شهرها است.

 

مدیر مدرسه علمیه حجت‌بن‌الحسن(ع) اظهار کرد: مردم را باید نسبت به این موضوعات بیشتر آگاه کرد به‌ویژه از طریق رسانه‌های عمومی باید فتاوای علما را در این موارد به اطلاع مردم برسانند تا سفره این‌گونه مسائل جمع شود چون ممکن است روز به روز بیشتر شده و افرادی از این موضوع سوءاستفاده کنند.

 

 

مطلبی با بیان این‌که «بهترین راه مقابله با ترویج رمالگری، متدین و متشرع شدن مردم است و اینکه آنان پیرو مراجع تقلیدشان باشند» گفت: کسانی که این کارها را انجام داده و نسبت به استفاده از آنها تشویق می‌کنند، افراد جاهل هستند.
 
منبع:ایسنا
211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین