عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
حجت الاسلام دانشمند گفت: آیت الله مرعشی نجفی در نتیجه ادب به مقامات عالی علمی و معنوی رسیدند همچنان که خود ایشان فرمودند پدرم به دلیل ادبم در برابر ایشان گفتند انشاءالله زندگیت مرزی حضرت ولیعصر (عج) باشد.
عقیق:حجت الاسلام مهدی دانشمند، در حسینیه بنی فاطمیه تهران با بیان اینکه یکی از مواردی که انسان را به یقضه می رساند ادب است، گفت: ادب شرط رسیدن به مقامات معنوی است البته در این زمینه نباید به کف و حداقل اکتفا کرد بلکه باید همواره ادب خود را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه شخصیتی مانند امیرالمومنین علی(ع) نهایت ادب را نسبت به خداوند و پیامبر (ص) داشتند، خاطرنشان کرد: آیت الله شیخ فقیه ایمانی در کتاب امیرمومنان در مکتب خلفا از عمر خطاب نقل می کند ابوالحسن 12 ویژگی داشت. عمر خطاب می گوید هر کس منکر ویژگی های ابوالحسن باشد کافر است، این حدیث حقیقتا معرکه و موجب تعجب است که شخصی مانند خلیفه اول به مقام شامخ امیرالمومنین (ع) اعتراف می کند.

وی افزود: اگر می خواهید خدا توفیقات تان را افزایش دهد ادب داشته باشید به ویژه در برابر علما و اساتید.

حجت الاسلام دانشمند گفت: آیت الله مرعشی نجفی 11 مرتبه به دلیل درس نخواندن از حوزه اخراج شد زیرا دوست داشت مانند عمویش تاجر برنج شود لذا هر چقدر پدر او را به حوزه می برد او درس نمی خواند و اخراج شد همین آیت الله مرعشی نجفی می گوید هر چه دارم از دعای پدرم است روزی مادرم به من گفت پدرت را برای نهار بیدار کن من بر سر بالین پدر که حاضر شدم دیدم غرق در خواب ناز ظهر تابستان است لذا برای اینکه ایشان بدخواب نشود کف پای او را می بوسیدم تا اینکه بیدار شد و از من پرسید چکار می کنی گفتم دلم نیامد از خواب بیدارت کنم به همین خاطر تصمیم گرفتم به شکلی آرام و در کمال آرامش که خواب شما نیز دچار پریشانی نشود بیدارتان کنم پدرم که از این کار من بسیار خوشحال شده بود با تمام وجود دعا کرد که انشاءالله زندگیت مرزی حضرت ولیعصر (عج) باشد.

خطیب این مجلس با تاکید بر اینکه همین دعا موجب شد آیت الله مرعشی نجفی که از درس حوزه گریزان بود عاشق حوزه و صاحب حوزه یعنی امام زمان (عج) شود و چندین بار به محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم مشرف شدند؛ تشرفاتی که در نوع خود کم نظیر است.

وی دوری از کبر را یکی از راه های رسیدن به یقضه خواند و اظهار داشت: شیطان شش هزار سال آخوند دربار الهی بود اما چون به فرمان خدا مبنی بر سجده بر انسان بی اعتنایی کرد رجیم (رانده) شد و ابلیس نام گرفت.

حجت الاسلام دانشمند ادامه داد: ابلیس با این استدلال که من از جنس آتشم و انسان از جنس خاک است تکبر ورزید و تمام آن عبادت و عبودیتش از بین رفت.

وی در همین ارتباط به نقل ماجرایی عبرت آموز پرداخت: عالمی با تکبر وارد کشتی شد ملوان از پرسید شما چه کسی هستید گفت من آیت الله العظمی و استاد مسلم علم صرف هستم آیا می دانی علم صرف چیست ملوان گفت خیر آن عالم گفت نصف عمرت بر باد است ساعتی بعد وقتی کشتی وارد گردابی شد ملوان از آن عالم پرسید شنا بلد هستی گفت نه و ملوان گفت نصف عمرت بر باد است.

سخنران حسینیه بنی فاطمه با اشاره به اینکه امام حسین (ع) فرمودند اخلاق این است که وقتی از خانه بیرون آمدی به خود بگویی تمام این مردم که از کنارت رد می شوند از تو سرتر هستند، خاطرنشان کرد: آیت الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم در سن 23-24 سالگی در نجف اشرف مجتهد شد و همه مجتهدان شهر اجتهاد او را تایید کردند ایشان به کربلا رفت و در حرم امام حسین (ع) گفت آقا! در نجف مجتهد شدم و آمدم اینجا که آدم شوم.

حجت الاسلام دانشمند در پایان با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند مولا شدن آسان ولی آدم شدن سخت است برای اینکه انسان بتواند اولین مرحله توبه و سلوک عرفانی و معنوی را طی کند باید به یقضه برسد و یکی از راه های رسیدن به یقضه دوری از کبر می باشد.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
0
0
مرزی نه مرضی!
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین