عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
مرحوم علی آهی منظومه سبزواری را در نزد حضرت آیت الله حاج سید رضی شیرازی و نهج البلاغه را از محضر مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت الله حاج سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران فرا گرفته است.
عقیق:علی آهی فرزند حاج قربانعلی آهی در روز دوشنبه ۲۱ جمادی الاول ۱۳۴۶ هجری قمری مطابق با ۱۴ آبان ماه ۱۳۰۷ هجری شمسی برابر با ۵ نوامبر ۱۹۲۸ میلادی مسیحی در تهران، بازارچه پامنار که یکی از محله های قدیم تهران بزرگ می باشد و مرکز مبارزه سیدالمجاهدین حضرت آیت الله حاج سید ابوالقاسم کاشانی ( رضوان ا... تعالی) بود، در یک خانواده مذهبی قدم به عرصه وجود نهاد و در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی پس از پایان رساندن دوره ابتدایی، ضمن اشتغال به کسب، به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. وی دروس ادبیات صرف و نحو، منطق و فقه، اصول، تفسیر، علم کلام، رجال، علم حدیث را از محضر اساتید بزرگواری همچون حجة الاسلام والمسلمین مرحوم حاج سید علی اصغر میردامادی، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد مجتهدی، حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمد ضیاء آبادی و منظومه سبزواری را در نزد حضرت آیت الله حاج سید رضی شیرازی و نهج البلاغه را از محضر مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت الله حاج سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران فرا گرفته است.

علم کلام را از حضرت آیت الله حاج میرزاحسن لواسانی و اخلاق وعلوم اعتقادی در شعر و شاعری و نقدو تحلیل آن را به غیر از استفاده از کتابهای معتبر اسلامی و ماخذ شیعی ازمحضر علماء بزرگواری همچون حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد خراسانی در تهران و مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی مرجع تقلید شیعیان در نجف اشرف، به وِیژه مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج سیدمحمدهادی میلانی مرجع تقلید شیعیان جهان در مشهد رضوی و مرحوم حضرت آیت الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی، زاهد زمان در مشهد رضوی و مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی مرجع تقلید قم، مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ علی نمازی شاهرودی در مشهد رضوی، حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد وحیدی مرجع تقلید در قم، حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی مرجع تقلید در قم، حضرت آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین دستغیب شهید مکتب تشیع در شیراز آموخت.

همچنین علی آهی از نوجوانی تحت اوامر و مواعظ مجاهد بزرگ اسلامی حضرت آیت الله العظمی حاج سید ابوالقاسم کاشانی و به دستور ایشان علیه رژیم ستمشاهی مبارزات فراوانی داشت و نیز عضو هیئت مدیره جمعیت اتحاد مسلمین به بهری و زعامت حضرت آیت الله حاج سید هدایت ا... تقوی شیرازی علیه مسلک بهائیت بود و نیز عضو جمعیت فدائیان اسلام به رهبری شهید مجاهد خستگی ناپذیر حجة الاسلام والمسلمین سید مجتبی نواب صفوی بود. قابل ذکر است که نامبرده در راستای این مبارزات بارها از سوی ماموران ساواک و اطلاعات شهربانی دستگیر و بازداشت گردید.

در زمان ملی شدن صنعت نفت و رهایی آن از چنگال شیطان انگلستان، علی آهی با دیگر برادران دینی تحت امر حضرت آیت الله کاشانی سهم بسزایی داشت و در معدوم کردن تابلوهایی که بنام شرکت نفت انگلیس و ایران بر سردرب هر پمپ بنزین نصب بود.

در شکل گیری نظام انقلاب اسلامی به رهبری زعیم والامقام عالم اسلام حضرت امام خمینی (رضوان ا...) جلسات مخفیانه بر ضد رژیم ستم شاهی و در تظاهرات علیه دستگاه دیکتاتوری طاغوت نقش عظیمی داشت ودر این راستا دو فرزند او یکی به نام حسین « ابن آهی»  در تهران بازداشت و مورد شتم و جرح قرار گرفت و دیگر به نام حسن آهی در مشهد رضوی از طلبه های مدرسه امام صادق(ع) بود که آن مدرسه به زعامت حضرت آیت الله العظمی میلانی اداره می شد؛ او به واسطه فعالیت های زیادش علیه رژیم و مشارکت در تظاهراتی که در مشهد رضوی برپا می شد توسط ماموران ساواک دستگیر شدو در زندان ساواک او را شکنجه نمودند. علی آهی در زمان ورود امام (رضوان ا...) از فرانسه به تهران جزء اعضا انتظامات مستقبلین امام بود.

علی آهی پس از پیروزی انقلاب دوشادوش خدمت گزاران نظام در مسئولیت های متعدد منشاء اثر بود که ازجمله فعالیت های نامبرده شرکت در جبهه های جنگ تحمیلی و شرکت در کمیته انقلاب اسلامی تا سطح فرماندهی استان خدمات شایانی نمود. همچنین وی سالها مدیریت کاروانهای حج بیت ا... الحرام را عهده دار بود و از این رهگذر و زیارت های متعددی که شخصی انجام داد حدود هفتاد مرتبه به زیارت حج بیت ا... الحرام و عمره مفرده توفیق پیدا کرد و سالهای متمادی به زیارت اعتاب مقدسه مشرف گردید.

حاج علی آهی در اثر مجالست با چهره های حق نگر و با تحقیقات عمیق ژرف نگر، سیره اهل بیت را در ابعاد زندگی خود بویژه در سرودن اشعار فرا راه خود قرار داده است و بی شک به خاطر عقیده محکم واستوار مذهب تشیع  خود از « نیش زبانها» و طعنه اغیار در امان نبوده است و ایشان در حوزه شعر عقیدتی با دلیل و برهان و مدرک صحیح و قاطع طبق ادله آیات قرآنی و احادیث و روایات اهل بیت(ع) از بعضی آثار بزرگان ادبیات کشور مانند: مولوی و سعدی و شاعران جبرگرا و سرایندگانی که اشعار درباره جبر و تفویض ، تشبیه و تعطیل، حلول و اتحاد، تجسم و تجسد، وصولیه، صلح کل، غلو، مبالغه، اغراق، دروغ، تهمت، وحدت وجود، قیاس ، ولایت نوعین، اضافه التصاقیه، درباره خداوند، اشعار ضد عقل، نظربازی و جنون می سرایند و شاعرانی که دروغ پرداز درباره مکتب تشیع و ائمه معصومین (ع) هستند انتقادهای بجایی دارد که در آینده سرودهای انتقادی ایشان در دسترس اهل ذوق و ادب و اندیشمندان مکتب تشیع قرار خواهد گرفت.

وی این سخن را بارها تکرار نموده است که در کشور ایران که کشور اهل بیت (ع) و امام زمان (عج) است انجمن ادبی فراوانی که قابل استفاده شایانی باشد داریم، ولی انجمن عقیدتی برای اصلاح اعتقادی اشعار نداریم که در آن انجمن ها دفاع از مکتب تشیع شودو اشعار از نظر عقیدتی بررسی گردد چون در برخی از اشعار آئینی اصطلاحات و واژه هایی بکار رفته و می رود که آن اصطلاحات و واژه ها، مبغوض اهل بیت (ع) می باشد نه محجوب آنان.

این پیرغلام اهل بیت(ع) در طول تلاشهای مذهبی و علمی خویش موسس محافل و مساجد و حسینیه های متعددی بوده است که از آن جمله تشکیل چند کتابخانه وتاسیس چند مسجد در تهران و آبعلی و تاسیس صندوق قرض الحسنه الغدیر آبعلی و حومه در شهر آبعلی می باشد.

وی در امور حسینیه و نقل احادیث از سوی مراجع بزرگ و آیات عظام دارای اجازه های متعددی است، از آن جمله: حضرت آیت الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی، حضرت آیت الله العظمی حاج سید عبدالهادی شیرازی، آیت الله العظمی حاج سید محسن حکیم، حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمود شاهرودی، آیت الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی ، آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی، حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمدهادی میلانی، حضرت آیت الله العظمی سید شهاب الدین نجفی مرعشی و همچنین از امام راحل حضرت امام خمینی (رضوان ا... تعالی علیهم).

در خاتمه ایشان از سن ۱۰ سالگی در سال ۱۳۱۶ به تشویق والده ماجده مرحومه اش شروع به مداحی اهل بیت نمود و از سال ۱۳۳۶ هجری شمسی شروع به سرودن اشعار نمود که اکنون هفتاد و یک سال است که مداح اهل بیت (ع) و پنجاه و دو سال است که شاعری اهل بیت (ع) رامی نماید. ولی درباره شاعری خود، ایشان چنین می گوید:

آنچه گویم بود زبان دلم               دعوی شاعری ندارم من

فلسفه بیمه تامین اجتماعی و امور رفاهی جامعه مداحان و شاعران آئینی کشور

وی برای انسجام امور رفاهی و بیمه تامین اجتماعی  مداحان و شاعران آئینی کشور تصمیم زیر را اتخاذ نمود.

در این راستا در آبان ماه ۱۳۸۱ نامه ای به محضر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( دامت برکاته) تقدیم داشت که پس از پیگیری های مکرر، آخرین نامه را خاج علی اهی روز ولادت حضرت زهرا (س) سال ۱۳۸۴ تقدیم معظم له نمودند. با شناختی که معظم له از ایشان داشتند دستور تشکیل جلسه ای دادند که نتیجه آن تاسیس موسسه بنیاد دعبل خراعی گردید که این موسسه از خرداد سال ۱۳۸۵ شروع به بیمه نمودن مداحان و شاعران آئینی سراسر کشور نمود.

وی عضو هیئت امنا و هیئت مدیره موسسه بنیاد دعبل خزاعی نیز بود.

در پایان به ذکر چند اثر از تالیفات نامبرده بسنده می گردد.

  1. دیوان آهی ( دو جلد)
  2. دیوان آئینه نور ( دو جلد)
  3. فرهنگ اصلاحات قافیه ( یک جلد)
  4. توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع
  5. فلسفه قیام امام حسین(ع) از دیدگاه عقل ( یک جلد)
  6. شعر و شاعری از نظرگاه قرآن و عترت و سنت در هفت بخش
  7. درسهایی از علم کلام «نگرشی تحلیلی درباره تصوف و تاثیرات آن در ادبیات آئینی» ( یک جلد)
  8. تنورالافکار روشنی افکار جهت شعر و شاعری و مداحی اهل بیت(ع) (یک جلد) و چندین اثر دیگر.

شاگردان مداح

در حدود یکصد نفر از مداحان سنتی آئینی را طبق موازین شرعی تربیت نمود که به جز ۱۰ نفر از آنان بقیه به رحمت خداوند پیوستند.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین