عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
ایشان از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی میلانی و مرحوم آیت الله آقا میرزا جواد تهرانی و آیت الله رضی شیرازی که در قید حیات هستند بود. همچنین از تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله از حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری صاحب اجازه در امور حسبیه بود.

عقیق: ذاکران اهل بیت (ع) معتقدند که مرحوم آهی یک نمونه واقعی از انسان مسلمان شیعه مخلص اهل بیت(ع) بود و سعی می کرد آنچه می گوید مطابق کتاب و اهل بیت(ع) باشد.

شب گذشته یکی از ستایشگران اهل بیت (ع) و پیشکسوت مداحی کشور دار فانی را وداع گفت. استاد علی آهی ریاست هیات مدیره خانه مداحان را نیز برعهده داشت و شاگردان زیادی در عرصه مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) تربیت کرد. سه تن از ذاکران آیینی در گفتگو با مهر به ویژگیهای این استاد پیشکسوت پرداختند.

محسن طاهری: چهره برجسته خدمتگزار به انقلاب را از دست دادیم

مدیرعامل خانه مداحان گفت: مرحوم حاج علی آقای آهی از چهره های برجسته خدمتگزاری به انقلاب واز مطیعان ولی فقیه و ولایت مداران عاشق حضرت امام خمینی(ره)بود.

حاج محسن طاهری مدیر عامل خانه مداحان کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درمورد ویژگی های شخصیتی و اخلاقی و کاری مرحوم حاج علی آهی گفت: امروز جامعه مداحان کشور در غم فقدان و هجران بزرگمردی است که این سنگینی داغ را تحمل می کنند. به هر جهت ایشان مردی بود که در همه زوایای زندگی اش برای همه افراد جامعه و به خصوص برای مداحان و باز به خصوص برای جوانان عرصه مداحی، اخلاق و رفتار و منش و سلوکش درس آموز بود. مرحوم آهی در زمینه های مختلف دغدغه مند بود و همواره بر اخلاق و رفتار مداحان و زمینه های اعتقادی و دقت در شعرها و تاریخ و مقتل خوانی در مداحی تأکید می کرد.

 محسن طاهری

وی افزود: جلسه ای نبود که کسی با مرحوم آهی بنشیند و درس فرا نگیرد. ایشان از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی میلانی و مرحوم آیت الله آقا میرزا جواد تهرانی و آیت الله رضی شیرازی که در قید حیات هستند بود. همچنین از تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله از حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری صاحب اجازه در امور حسبیه بود.

طاهری تصریح کرد: ایشان در کسوت مداحی بودند اما فی الواقع می شود گفت یک عالم بارز و مبرزی بودند که از هرجهت مورد توجه بزرگان دینی ما بودند. جامعه وعاظ و جامعه مداحان کشور امروز در غم فقدان مرحوم حاج علی آقای آهی که از چهره های برجسته خدمتگزار به انقلاب و از مطیعان ولی فقیه و ولایت مداران عاشق حضرت امام خمینی(ره) بودند سوگوار است.

این مداح ادامه داد: حاج علی آهی سالهای سال در کمیته انقلاب اسلامی در سمت فرماندهی آن در استان سیستان و بلوچستان و زمانی هم در منطقه آبعلی مسئولیت داشتند. ۵ سالی بود که من که مدیر خانه مداحان کشور هستم و ریاست هیئت مدیره خانه مداحان بر عهده ایشان بود از نزدیک از دم گرمشان و از نشست و برخاست و مجالست با ایشان بهره بردم.

طاهری در باره تشیع پیکر حاج علی آهی هم گفت: بنا بر وصیت خود حاج علی آهی مراسم تشییع این مرحوم فردا ساعت ۹ صبح از مسجد امیرالمومنین(ع) که سالهای سال در آنجا فعالیت داشتند و توسط خود ایشان این مسجد ساخته شد و با حمایت های مالی و معنوی ایشان اداره می شد به سمت بهشت زهرا(س) برگزار می شود و آن مرحوم در قطعه «روضه الحسین» که ویژه ذاکران اهل بیت است دفن خواهد شد.

حسین شمسایی: مرحوم آهی حرفی جز قرآن و عترت نمی زد/ امسال جای او در دیدار مداحان با رهبر انقلاب خالی است

حاج حسین شمسایی شاعر و مداح آیینی و عضو هیات امناء خانه مداحان نیز در مصاحبه با خبرنگار مهر درمورد ویژگی های شخصیتی و اخلاقی و کاری مرحوم حاج علی آهی گفت: مرحوم حاج علی آقای آهی از پیشکسوتان عرصه ستایشگری و مداحی اهل بیت بودند که از سالیان سال از سال ۵۰ ایشان را می شناختم و با ایشان ارتباط داشتم. به علت اینکه محل زندگی ما در جنوب تهران حوالی منزل ایشان بود، در جلسات ایشان شرکت می کردم و یا به طور مشترک با هم برنامه داشتیم.

 شمسایی

وی افزود: ایشان شخصیتی بسیار متین، محکم و اصولی و با سابقه دررشته مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) بود و در همه زمینه های متون اسلامی فاضل بود. از قرآن گرفته تا احادیث و روایات تا مقاتل، همه را بلد بود. انسانی بود که بدون منبع و مأخذ چیزی نمی گفت و حرفهایی که می زد تماماً با استناد به کتاب و عترت بود. در یک جمله باید گفت متأسفانه از ردیف و مثل ایشان شاید یکی و دو نفر بیشتر در جامعه مداحانی که از قدیم مانده اند نداریم و رحلت ایشان حقیقتاً فاجعه بزرگی است و خلاء عظیمی در جامعه ستایشگران اهل بیت به وجود آورد.

شمسایی تصریح کرد: آهی شاعر بود و از سالیان قبل از انقلاب صاحب تألیفاتی در رشته شعر و بحثهای مختلف معارفی بود. محفل انس و برنامه های ایشان واقعاً آموزنده بود. بعد از انقلاب هم در کارهای انقلاب بسیار سهیم بودند. از نزدیک شاهد این مسئله بودم بنده دوستی خیلی نزدیکی و صمیمانه ای با حسین آهی فرزند ایشان دارم به همین علت ارتباطم هم با مرحوم آهی زیاد بود.

مولف کتاب شعر غماهنگ ادامه داد: هم حسین آهی از برجستگان شعر امروز ما است و هم خود مرحوم آهی از مفاخر شعر آیینی از قدیم بود. بعد از انقلاب هم مسئولیت یکی از کمیته های انقلاب اسلامی را داشتند. شخصاً در انقلاب حضور داشتند. در قبل از انقلاب، جزو مبارزین بودند و مسئولیت هایی که بعد از انقلاب داشتند همه در جهت نشر افکار اهل بیت(ع) در جنوب شرق تهران بود و کارهای فراوانی در منطقه آبعلی انجام دادند.

عضو هیات امناء خانه مداحان افزود: چند سالی به شدت به دنبال رفع مشکلات جامعه مداحان و یکپارچه کردن و انسجام بخشیدن به این جامعه بودند که تا حدودی موفق هم شدند و توانستند خانه مداحان کشور را در خیابان فخر آباد تأسیس کنند. ایشان مدیریت و ریاست خانه مداحان را بر عهده داشت. شاهد بودم که این پیرمرد چقدر برای همه کارهای خانه مداحان وقت می گذاشت و چه در بنیاد دعبل خزایی و چه در خانه مداحان بیش از همه کسانی که آنجا زحمت می کشیدند ایشان وقت می گذاشت.

شمسایی یادآورشد: با دقت به استانها سفر می کرد و با مداحان مختلفی در ارتباط بود. در جلسات مختلفی شرکت می کرد و به آنهایی که بی بضاعت بودند و مشکل داشتند و یا کهنسال بودند و نمی توانستند فعالیت کنند سرکشی می کرد و مدام در پی رفع حاجات جامعه بزرگ مداحان کشور بود. ضمن اینکه تلاش وی برای همه مردم محسوب می شود. وی پیشتاز و پیشقدم در این عرصه ها بود و کارهای فراوانی کرد . وی نمونه و الگویی برای همه مداحان است.

وی یادآور شد: اینکه انسان بتواند در کسوت مداحی اهل بیت(ع) مردم را بگریاند و تشویق و ارشاد و هدایت کند و پیام اهل بیت(ع) را به مردم برساند بسیار ارزشمند است و مرحوم آهی این ویژگی ها را توامان داشت. وی در گشایش گره های مردم و نیازهای مادی و معنوی آنها کوشا بود. بارها خدمت مقام معظم رهبری رسید و دغدغه های خود را برای رفع مشکلات مداحان با ایشان در میان گذاشت.

این شاعر و مداح آیینی ادامه داد: در اوایل دهه ۶۰ که مسئولیت روابط عمومی ریاست جمهوری را برعهده داشتم، جلسه مداحان خدمت مقام معظم رهبری که آن موقع رییس جمهور بودند را در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) برنامه ریزی و اجرا کردیم که بحمدالله تا کنون ادامه دارد؛ مرحوم آهی یکی از کسانی بود که برای این برنامه مورد مشورت قرار گرفت و تقریبا همه ساله حضور داشت و امسال جای ایشان در این مراسم، خالی است.

شمسایی افزود: خلأ وجودی ایشان حقیقتاً احساس می شود و امیدوارم فرزندان و دوستانشان این راه را ادامه دهند. مرحوم آهی یک نمونه واقعی از انسان مسلمان شیعه مخلص اهل بیت(ع) بود که سعی می کرد آنچه که می گوید مطابق کتاب و دستورات اهل بیت(ع) باشد. خداوند ایشان را با اربابش اباعبدالله(ع) محشور کند. من رحلت ایشان را به خانواده این مرحوم و مخصوصاً حسن آهی و حسین آهی شاعر ارجمند کشورمان تسلیت عرض می کنم.

محمد بازوبند: آهی جایگزین ندارد

حاج محمد بازوبند از پیشکسوتان مداحی کشور نیز درگفتگو با خبرنگار مهر درمورد ویژگی های شخصیتی و اخلاقی و کاری مرحوم حاج علی آهی گفت: در مورد شخصیت علمی و اخلاقی حاج آقا علی آهی همین بس که امروز کسی از دنیا رفت که جایگزینی برایش نداریم. کسی که از درس مقام معظم رهبری تا درس آیت الله العظمی میلانی در مشهد بهره برد و در قیام حضرت امام خمینی(ره) از سال ۴۲ خودش و خانواده اش تنگاتنگ فعالیت داشتند و مقلد امام(ره) و در خط امام بود.

وی افزود: نظریاتی که آهی می داد کمتر کسی جرأت داشت به سیطره اش وارد شود و خلل یا خدشه ای به نظریات او وارد کند. صاحبان اصول، نظریات ایشان را در حد عالی قبول داشتند و نوشته هایی که از وی برجای مانده از جمله کتاب قافیه، آنقدرسطحش بالاست که باید در دانشکده ادبیات تدریس شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حاج علی آهی از اساتید پیشکسوت مداحی و رییس هیات مدیره خانه مداحان از چند روز قبل به دلیل عفونت خونی در بیمارستان شهید هاشمی نژاد بستری بود و در حالت کما قرار داشت، شب گذشته دارفانی را وداع گفت و بنا بر وصیت خود حاج علی آهی مراسم تشییع از مسجد امیرالمومنین به سمت بهشت زهرا(س) برگزار می شود و آن مرحوم در قطعه «روضه الحسین» که ویژه ذاکران اهل بیت است دفن خواهد شد.

این مراسم، سه شنبه ۹ صبح از مقابل مسجد امیر المؤمنین واقع در تقاطع اتوبان امام علی(ع) و خیابان کرمان غربی برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین