عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
تشییع نمادین حضرت زهرا(س) به عنوان آیینی سنتی در دیار ۱۵ خرداد قلمداد می شود و مردم با شروع ایام فاطمیه خود را آماده برگزاری این مراسم پرشکوه و معنوی می کنند.
عقیق:تشییع نمادین حضرت زهرا(س) به عنوان آیینی سنتی در دیار ۱۵ خرداد قلمداد می شود و مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک با شروع ایام فاطمیه خود را آماده برگزاری این مراسم پرشکوه و معنوی می کنند که تا روزها فضای شهر را دگرگون می سازد.

بیش از پانزده سال از راه اندازی مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) در شهرستان ورامین می گذرد و این شهرستان جز اولین شهرهای کشور در برگزاری این مراسم معنوی بود و در طول سال های اخیر نقاط مختلف استان تهران نظیر پیشوا و قرچک و برخی مناطق کشور با الگوگیری از این برنامه، در شام شهادت بی بی دو عالم نسبت به راه اندازی کاروان تشییع نمادین حضرت زهرا(س) اقدام می کنند.

حضور تیپ و سلیقه های گوناگون در تشییع نمادین حضرت زهرا(س)

حضور اقشار و طبقات مختلف با تیپ و سلیقه های گوناگون در مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) نشان دهنده اثرات معنوی این مراسم و تأثیرگذاری روحی و معنوی بر افراد و جامعه است که هر سال پرشور تر از سالهای گذشته برگزار می شود.

حجت الاسلام سید محسن محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) در ورامین اظهار داشت: مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) حدود پانزده سال پیش از شهرستان ورامین کلید خورد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان های استان تهران افزود: قبل از شهرستان ورامین، در شهر مقدس قم این مراسم معنوی برگزار شد و جمعی از دلسوزان اهل بیت عصمت و طهارت با محوریت امام جمعه شهرستان ورامین اقدام به برپایی این برنامه معنوی و مقدس کردند.

محمودی عنوان کرد: پس از شهرستان ورامین، شهرهای مختلف استان تهران و برخی از نقاط مختلف کشور نیز به برگزاری مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) همت کردند و هر سال شاهد افزایش تعداد شهرها برای برگزاری این مراسم معنوی هستیم.


هر سال بر شکوه مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) افزوده می شود

وی ادامه داد: هر سال به برکت عنایت اهل بیت عصمت و طهارت این مراسم با شور و نشاط بیشتری برگزاری می شود که تا مدتها فضای شهر را از نظر فرهنگی و معنوی بیمه می کند.

امام جمعه موقت ورامین اضافه کرد: اگرچه در سال اول شروع این مراسم جمعیت محدودی در برنامه تشییع نمادین حضرت زهرا(س) شرکت کردند اما با گسترش این فعالیت، در سال گذشته در شهرستان ورامین حدود پانزده هزار نفر در این مراسم حضور پیدا کرده و در سوگ شهادت بی بی دو عالم به سر و سینه زدند.

این مسئول عنوان کرد: مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) در شهرستان ورامین سه شنبه چهارم فروردین ماه ۹۴ از ساعت ۳۰/۹ شب در مصلی صاحب الزمان(عج) برگزار می شود و بار دیگر شاهد حماسه آفرینی مردم متدین دیار ۱۵ خرداد در شام شهادت بی بی دو عالم هستیم.

تشییع نمادین حضرت زهرا(س) مورد توجه علما و مراجع عظام تقلید است

محمودی با انتقاد از برخی افراد و گروه ها که تلاش دارند تشییع نمادین حضرت زهرا(س) را یک نوع بدعت تلقی کنند بیان داشت: مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) مورد عنایت و توجه علما و مراجع عظام تقلید است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان های استان تهران یادآور شد: در این راستا از مراجع عظام تقلید درباره مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) استفتا شده است که همه مراجع این مراسم را بدعت ندانسته و حتی بر برگزاری باشکوه عزای حضرت زهرا تأکید کردند

وی گفت: با توجه به همزمانی ایام شهادت حضرت زهرا(س) با ایام سال نو باید مردم متدین و انقلابی ایران اسلامی نسبت به بزرگداشت مقام و منزلت بی بی دو عالم عنایت بیشتری را داشته باشند.

نظر مراجع عظام تقلید درباره مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س):

مقام معظم رهبري:

اقامه عزاي حضرت فاطمه زهرا(س) هر چه باشکوهتر برگزار شود، بهتر است.

آيت الله صافي گلپايگاني:

برگزاري اين مراسم بايد هر چه باشکوهتر و با معني تر انجام شود و اهتمام و مشارکت در آن، از حسنات بزرگ است؛ "وَ مَن يُعَظِّمُ شَعائِرَ الله فَإِنَّها مِن تَقوَي القُلوُب".

مرحوم آيت الله فاضل لنکراني (ره):

اين مراسم همانند ايام عاشورا، هر چه باشکوهتر و با شور و حرارت بيشتري برگزار شود، ارزش و ثمرات بيشتري خواهد داشت.

آيت الله جواد تبريزي:

مظلوميت حضرت زهرا (س) و صبر مولانا اميرالمؤمنين (ع) از ادل? قاطعه حقانيت مذهب تشيع مي باشد که بايد با مراسمي همچون عاشورا، اعم از روضه خواني، سينه زني، برپايي دستجات و نقل مصائب آن دو بزرگوار، آن را زنده نگه داشت تا جايي براي وسوسه بد انديشان باقي نماند.

آيت الله مکارم شيرازي:

اقامه عزاداري در ايام و ليالي شهادت سيده نساء العالمين من الاوّلين و الآخرين فاطمه زهرا (س) از افضل قربات است.

مرحوم آيت الله بهجت (ره):

اشکال ندارد.

آيت الله صافي گلپايگاني:

عمل مذکور بدعت محسوب نمي شود.

آيت الله سيستاني:

بدعت نيست.

آيت الله سبحاني:

بدعت نيست، زيرا نوعي يادآوري خاطرات دخت گرامي پيامبر(ص) است.

آيت الله وحيد خراساني:

برپايي عزاداري براي حضرت صديقه کبري (س) مستحب و مأجور است؛ وَ مَن يُعَظِّمُ شَعائِرَ الله فَإِنَّها مِن تَقوَي القُلوُب.

آيت الله علوي گرگاني:

برپايي اين گونه مجالس، در صورتي که با رعايت شئون معنوي و ديني همراه باشد و موجب آزار عموم مردم نشود، مانعي ندارد و بدعت نيست.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین