عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
گفت و گوی عقیق با حجت الاسلام والمسلمین فقهی
این ماجرا که به حضرت فاطمه زهرا (س) ظلم شد و ایشان را بین در و دیوار گذاشتند، تاریخ است و باید گفته شود...

عقیق:‌نوروز امسال که با ایام فاطمیه هم زمان شده، این پرسش را در ذهن بسیاری از مردم ایجاد کرده که چگونه باید آداب این عید ملی مانند دید و بازدید و زیارت بزرگترهای فامیل را به جا آورد که بتوان شان و حرمت روزهای عزای حضرت فاطمه زهرا (س) را حفظ کرد؟ در این باره گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین فقهی، سخنران و کارشناس دینی، انجام داده ایم که شرح آن را می خوانید:

 

در سال جدید که ایام فاطمیه و نوروز تداخل پیدا کرده باید چه کار کنیم که هم از ایام نوروز استفاده کنیم و هم فاطمیه را درک کنیم؟ اصلا این توقع ما منطقی است که اداب عزای حضرت فاطمه زهرا(س) را هم زمان با رسم های عید ملی به جا بیاوریم؟

روزهای مبارک مثل ماه رمضان، محرم، فاطمیه، میلاد و یا شهادت اهل بیت علیهم السلام در حکم کلی با ایام دیگر تفاوتی ندارد. یعنی در همه روزهای سال باید عبادت خدا را به جا آورد و از گناه خودداری کرد. اما زمانی که ایام عزای اهل بیت علیهم السلام با ایام نوروز تقارن پیدا می کند، باید احترام این روزها را به طور ویژه نگه داشت. چون نوروز برای ایرانی ها عید محسوب می شود و همه باید صله رحم به جا بیاورند و به دیدن بزرگترها بروند. از طرفی هم در روایات اسلامی از قول امام معصوم علیه السلام تاکید شده که «در مصیبت ما غمگین باشید و در ایام شادی ما شاد باشید.» به همین دلیل باید قدر و حرمت ایام عزای امامان معصوم علیهم السلام را نگه داریم و حتی وقتی با نوروز هم زمان می شود، از اظهار شادی و لهو و لعب پرهیز کنیم.

 با این توضیحات آیا اشکالی ندارد که در نوروز امسال که با ایام شهادت حضرت زهرا (س) هم زمان شده به دیدار یکدیگر برویم؟

نه. دید و بازدید و به جا آوردن صله رحم در روزهای فاطمیه هیچ اشکالی ندارد.

 نوع برخوردها و رفتارها باید چگونه باشد که شان و حرمت عزای فاطمیه حفظ شود؟

همین دیدارها که بین مردم انجام می شود، چون به نیت زیارت مردم و بزرگترها انجام می شود نیت خوبی است. اما باید در این مهمانی ها متوجه باشیم که در ایام عزاداری به سر می بریم. بنابراین از شوخی های بی مورد، حرف های باطل و گناهانی مثل غیبت و دروغ بیشتر از روزهای دیگر پرهیز شود. در واقع روزهای فاطمیه هیچ فرقی با روزهای دیگر ندارد، جز اینکه باید بیشتر احترام آن را نگه داریم.

درواقع احکام اسلام مربوط به همه روزهاست اما در روزهای مذهبی باید بیشتر رعایت شود و البته ساده تر هم می توان مورد رحمت خدا قرار گرفت. مثلا اگر در نوروز امسال که با فاطمیه هم زمان شده، حرمت فاطمیه را نگه داریم و در دید و بازدیدها از کارها و حرف های باطل و شوخی و خنده دوری کنیم، ثواب بیشتری نسبت به روزهای معمولی خواهیم برد.

 از نظر شما و با توجه به حساسیت های موجود، در هیئت ها و مجالس دینی و سخنرانی ها چه نکاتی باید رعایت شود تا دشمنان اسلام سوء استفاده نکنند؟

باید توجه داشته باشیم که حفظ وحدت میان شیعه و سنی باعث نشود که حقایق تاریخی را ذکر نکنیم. یعنی مطالب تاریخ ائمه اطهار علیهم السلام را با ادب و احترام بیان کنیم. به عنوان مثال این ماجرا که به حضرت فاطمه زهرا (س) ظلم شد و ایشان را بین در و دیوار گذاشتند، تاریخ است و باید گفته شود. در غیر این صورت حقیقت تاریخ پنهان می ماند. اما لازم است که این مطالب با مراعات مطرح شود و وقتی می دانیم اگر اسم ببریم برادران اهل تسنن ما ناراحت می شوند، از این کار خودداری کنیم.  مثلا می توانیم این گونه بگوییم که: یکی از سران ظلم و شخصیت های آن زمان احترام دختر پیامبر اکرم (ص) را ولو به خاطر پیامبر (ص) حفظ نکرد و خودش به معاویه گفت که «ای معاویه! والله فهمیدم که ایشان پشت در است، اما ایشان را بین در و دیوار گذاشتم.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین