عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
نظریه پرداز مسلمان آمریکایی، اندیشه اخلاقی اسلامی را کامل ترین نظام اخلاقی موجود در جهان دانست.
عقیق: پروفسورمحمد لگن هاوزن، در پیش نشست همایش ادیان و اخلاق، در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: وقتی که اخلاق را در ادیان مختلف مورد بررسی قرار می دهیم، تنها چیزهایی را قبول می کنیم که به تفکرات ما نزدیک باشد که این مساله به خودی خود، دو وجهی است.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: مساله اصلی آن است که اخلاق اسلامی از اخلاق تمام ادیان مختلف کامل تر و جامع تر است.

وی ادامه داد: با نگاه به اخلاق هنجاری در می یابیم که اخلاق اسلامی به این حوزه نیز توجه دارد و سعی می کند نظامی متعالی برای انسان طراحی کند، که صرفا نظری نیست و در حوزه های مختلف کاربرد دارد.

 لگن هاوزن اضافه کرد: اسلام همیشه سعی دارد تمام وجوه مختلف انسان و طبیعت پیرامون او را مورد توجه قرار دهد و به همین جهت است که هرچیزی که به اسلام منسوب می شود، چنین خاصیتی در خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در همین عرصه می توان عنوان کرد که مثلا اقتصاد اسلامی، یک جنبه صرف سودآوری و اقتصادی صرف ندارد و حوزه اخلاقی آن نیز مهم است که باید آن را رعایت کنیم.

استاد موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: هر کدام از وجوه چهارگانه اخلاق نقش خاصی خود را ایفا می کند و به همین جهت اسلام به یک سبک اخلاقی کفایت نمی کند.

لگن هاوزن با بیان این که روش عقلی، نقلی، عرفانی و مختلط در اسلام مورد توجه قرار گرفته است، ابراز داشت: وظیفه دانشمندان این حوزه می بایست این عرصه ها را از هم بازشناسی کنند؛ البته تلفیق نیز به این معنی نیست که وجوه اخلاقی را به یک میزان در هم ترکیب کنیم.

وی در پایان گفت: رسانه ها از بهترین ابزارهای نهادینه سازی اخلاق در جامعه هستند؛ چیزی که غربی ها تا به حال بهترین استفاده ها را از آن کرده اند.

منبع:خبرگزاری حوزه
211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین