عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

گفت و گو با مجتبی سالک حسینی مدیر هیئت عشاق الحیدر
پارسال حاج حسن خلج آمدند و حاج محمد نوروزی و حاج مهدی سماواتی و حاج حیدر خمسه و حاج حامد خمسه هم می آیند. مداح ما از همان سال حاج امیر احمدی بود...
عقیق: هیئت عشاق الحیدر چند سالی هست که چهارده روز آخر سال را برنامه دارد. با مسئول این هیئت به گفتگو نشستیم؛ 

 

_ شما در هیئت عشاق الحیدر یک رسم خوبی دارید که سیزده سال است، به نیت چهارده معصوم(ص) چهارده روز آخر سال را مجلس یرپا می کنید. کمی درباره این برنامه توضیح بدهید.

بله. ما از سال 75 هیئت عشاق الحیدر را راه انداختیم و این برنامه را پایه گذاری کردیم با توجه به اینکه جوان ها به هیئت عشاق الحیدر بیایند. اصل هیئت ما هیئت اصحاب الحسین است. در خیابان بلور سازی. بعد گفتیم که یک مقداری جوان تر ها را بیشتر جذب هیئت کنیم و پابند هیئت کنیم که عشاق الحیدر را راه اندازی کردیم و حاج آقا مهدی توکلی را برای سخنرانی دعوت می کردیم. آن موقع ما جلساتمان سیار بود و در خانه ها بود و هر روز صبح خانه یکی از عزیزان بود. خیلی هم سخت بود. تقریبا همین دور و اطراف بود ولی باید هر روز بعد از تمام شدن جلسه اسباب ها را جمع می کردیم و به جای جدید می بردیم که برای فردا آماده باشد. تقریبا چندین سالی این طوری پیش رفتیم. تا سال 84 یا 85  بود  که آخرسال به محرم خورد و حاج آقا مهدی یک کمی سرش شلوغ شد. ایشان را نتوانستیم دعوت کنیم و یک سال یا دو سال وقفه افتاد. چون منبری دیگری نمی توانستیم هماهنگ کنیم. همه رفقا به خاطر منبر ایشان می آمدند. تا این که بعد از دو سال حسینیه عشاق الحیدر در خیابان ولی عصر بالاتر از مهدیه تهران توسط یکی از رفقایمان حاج خلیل موسی رضایی که خدا رحمتش کند ساخته شد و به من گفت که آقا مجتبی این کلید دست شما و این حسینیه هر کاری خواستید بکنید. حتی به آقازاده هایش آقا ابراهیم و علی آقا و امیر آقا گفت که من باشم یا نباشم این جا باید حسینیه باشد و اینجا را وقف حسینیه کرد. از اول عشاق الحیدر اینجا بود و از سال 84 که خواستیم دوباره شروع کنیم جلسات چهارده معصوم را اینجا بنا کردیم. الان حدود هشت سال است که اینجا جلسه داریم. حاج آقا مهدی خودشان می دانند. رفقا و مداحان هم که می دانند می آیند.

پارسال حاج حسن خلج آمدند و حاج محمد نوروزی و حاج مهدی سماواتی و حاج حیدر خمسه و حاج حامد خمسه هم می آیند. مداح ما از همان سال حاج امیر احمدی بود. ایشان که از مداحان با اخلاص و گرم هستند. حاج آقا مهدی توکلی هم که از بانی های این هیئت بوده و تعطیل نکرده و هر طوری بگویند ما هم چشم می گوییم.

 

_ جالب این است که چهارده روز آخر سال این برنامه را دارید.

بله یکی دو سال تغییر کرد ولی دیگر به حاج آقا مهدی گفتیم که همان چهارده روز آخر سال باشد. امسال هم با حاج آقا صحبت کردیم که یکی دو جا هم منبر داشتند ولی ما ساعتش را زودتر انداختیم و  شش ونیم شروع می کنیم. ولی همان چهارده روز آخر سال یعنی از پانزدهم که به نیت چهارده معصوم سالمان را تمام کنیم و ان شاء الله با توسل به چهارده معصوم هم سالمان را شروع کنیم.

 

_ ساعت را هم اعلام می کنید؟

ما معمولاً از ساعت شش و نیم صبح شروع می کنیم تا ساعت هشت و نیم که هر کس می خواهد به اداره اش برسد می تواند. ما ساعت 8 رسماً جلسه مان تمام می شود. صبحانه را بعد از منبر و مداح می دهیم و این طوری انجام می شود که همه به کارهایشان برسند. اما امسال چون حاج آقا مهدی دو جا منبر داشتند بنا داریم که نماز صبح نماز جماعت خوانده شود و دعای توسل خوانده شود و حاج آقا مهدی ساعت شش و نیم منبرشان را شروع کنند که تا هفت و نیم که جای دیگری بتوانند بروند. معمولاً منبرشان تا هفت و ربع طول می کشد. تا ساعت هشت هم رسماً مجلسمان تمام شده است.

 

_ شما که در این چند سال مسئول هیئت عشاق الحیدر هستید، به مسئولین هیئت های بزرگتر چه پیشنهادی دارید؟

جمعیت و شلوغی که این روزها خیلی مهم شده به نظر من نباید اهمیت داشته باشد. کیفیت مهم است. هر چند نفر که می آیند باید از کیفیت هیئت استفاده کنند. زمانی که ما سیار بودیم و به خانه ها می رفتیم شاید چهل و پنجاه نفر هم نبودیم. هدف جمعیت نبود. چون حاج آقا مهدی منبرهایشان واقعاً قابل استفاده است و بیاناتی دارند که به درد همه می خورد. منبرهایشان هدایت گر و موعظه گر است. هرکس به حد خود هر کاری که می تواند انجام دهد، را بکند. ما فقط پیشنهاد می دهیم. یکی از رفقا می گفت که همه هیئت ها به قمری برنامه می گیرند تنها هیئتی که به شمسی فکر می کند همین چهارده معصوم است. ما فقط به تقویم شمسی نگاه می کنیم و نگاه به ماه قمری نمی کنیم. حاج آقا مهدی در منبرشان هم گفتند که امام صادق فرمودند که نوروز عجم خیلی موضوعیت بزرگی دارد. ما نیتمان این است که سال مان را با چهارده معصوم شروع کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
0
0
یکی از معدود هییت هایی هست که خیلی دوسش دارم.ولی حیف بخاطر سربازیم نه پارسال قسمت شد برم نه امسال.ای خدااااااااااا
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین