عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۲
كتاب «فاطمه(س) از نگاه علي(ع)» نوشته حجت الاسلام والمسلمين محمد محمديان، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سوي دفتر نشر معارف منتشر شد.
عقیق: كتاب «فاطمه(س) از نگاه علي(ع)» ترجمه و تكميل شده كتاب «فاطمة(س) في رؤى عليّ(ع)» است كه دوازده سال پيش توسط نويسنده منتشر شد. در آن كتاب فقط سخنان اميرالمومنين(ع) نقل شده بود و هيچ نكته‌‏اي در ذيل آن سخنان ذكر نشده بود.
در كتاب حاضر علاوه بر ترجمه روان سخنان اميرالمومنين(ع)، تلاش شده است كه با استفاده از آيات قرآن و احاديث رسول خدا(ص) و ائمه معصومين(ع) مطالبي در ذيل سخنان حضرت بيايد كه به فهم بهتر آن سخنان و شناخت جامعتر حضرت فاطمه(س) كمك كند. اين مطالب تحت عنوان «نكته‌‏ها» در هر فصلي ذكر شده است.
نويسنده در بخشي از مقدمه مي‌نويسد:

«براى ترسيم چهره ملكوتى دُخت رسول خدا(ص) و تبيين ابعاد شخصيت بى‏نظير زهراى اطهر(س) كسى بهتر از اميرالمومنين(ع) نمى‏تواند لب به سخن بگشايد. اميرالمومنين(ع) از عمق ايمان و صفاى دل فاطمه(س) خبر داشت و اوج گرفتن وى را در آسمان معرفت شاهد بود و از تلاطم امواج محبت در سينه دريايى زهرا حكايت‏ها داشت. اميرالمومنين(ع) عظمت روح زهرا را مى‏شناخت و تعظيم ملائكه بزرگ الهى را در برابر استوارى و صلابت وي مشاهده كرده بود و بر خود مي‏باليد كه همسرى همچون زهرا دارد.»
اين كتاب از 40 بخش زير تشكيل شده است: چرا فاطمه(س) را فاطمه ناميدند؟، بشارتي به دوستداران فاطمه(س)، محبوب حبيب خدا، برگزيده زنان جهانيان، بهترين زنان جهانيان، سرور زنان اهل بهشت، خشم خدا براي خشم فاطمه!، مغفرت، پاداش صلوات بر فاطمه(س)، حضور فاطمه(س) در مباهله، بانوي پاكي و طهارت، بانوي سر تا پا حيا، حفظ حريم‌ها بين زنان و مردان، پاسخ منفي به خواستگاران فاطمه(س)، خواستگاري أميرالمؤمنين(ع) از فاطمه زهرا(س)، پاسخ مثبت فاطمه(س)، مراسم عقد فاطمه(س)، عقد فاطمه(س) در آسمانها، فروش يك زره هزينه ازدواج، لوازم خريداري شده براي خانه عروس، دوران نامزدي، مراسم عروسي، حضور رسول خدا(ص) در منزل فاطمه(س)، صميمانه ترين روابط بين أميرالمؤمنين(ع) و فاطمه(س)، كار طاقت ‏فرساي منزل!، كمك أميرالمؤمنين(ع) در كار منزل، پرهيز از تجمّلات، لب‏‌هاي خندان فاطمه(س) در كنار بستر ارتحال رسول خدا(ص)، شعري از فاطمه(س) در كنار قبر پدر، داستان تلخ فدك، تسلّاي خاطر فاطمه(س) در جريان فدك، مظلوميت فاطمه(س)، وصيت‏‌هاي فاطمه(س) در واپسين ساعات عمر، لحظه شهادت فاطمه(س)، هنگام غسل و خاكسپاري فاطمه(س)، سخني با رسول خدا(ص)، مرثيه‌‏اي پس از بازگشت به منزل، سروده‌‏اي بر سر قبر فاطمه(س)، ملاقات فاطمه(س) با رسول خدا(ص) در روز قيامت، عبور فاطمه(س) از صراط و فاطميون در قيامت.
كتاب «فاطمه(س) از نگاه علي(ع)» در 248 صفحه، قطع رقعي، دو رنگ، شمارگان 1500 نسخه و قيمت 10000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. دفتر نشر معارف تاكنون كتابهاي «خاطر نازك گل: نگاهي نو به زندگي و شخصيت حضرت زهرا(س)» (حسين سيدي)، «سيره اخلاقي و سبك زندگي حضرت فاطمه زهرا(س)»(محمدرضا جباري)، «تبسم نامها: نامها و القاب حضرت زهرا(س)» (يوسف غلامي)، «پيام‌ها و پاسخ‌ها: حضرت زهرا(س)» و «ترجمه خطبه فدكيه» (ترجمه محمدمهدي رضايي) را درباره سيره و سبك زندگي حضرت فاطمه(س) منتشر كرده است.
حجت الاسلام والمسلمين محمديان، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه «شرحه شرحه»، «روايت دريا» و «برادري داشتم كه...» (هر سه از كانون انديشه جوان) از جمله آثار منتشره اوست


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین