عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
برخورداری صحیح از فناوری‌های جدید در آموزش قرآن/
اگر امروز برای فرزندمان تلفن همراهی می‌خریم باید او را سوق دهیم که از طریق همین موبایل به آموزش قرآن بپردازد.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی معراجی، کارشناس دینی و قرآنی، با اشاره به تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری مبنی بر پرورش 10 میلیون حافظ قرآن اظهار کرد: محور زندگی در یک جامعه اسلامی باید قرآن بوده و در تمام شئونات زندگی ما حاکم باشد. همچنین اولین گامی که برای حاکمیت قرآن باید برداشته شود، قرائت قرآن است که این تحقق نمی‌یابد مگرآنکه برنامه‌ریزی در جهت آموزش قرآن در سطوح مختلف سنی ما ترویج یابد.

وی ادامه داد: مساجد و مدارس‌ باید پایگاه آموزش قرآن شوند و بطور جدی و تخصصی در آموزش قرآن تلاش داشته باشند تا حضور جدی در این زمینه یابند، متأسفانه این امر را جدی نگرفته‌ایم و زمانی که به عملکرد متصدیان امر، مؤمنان و مسلمانان توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که توجه به قرآن و محوریت آن را جدی نگرفته‌اند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: امروزه به عنوان یک فرد مسلمان به عنوان شهروند برای آموزش زبان انگلیسی و کامپیوتر فرزندمان هزینه می‌کنیم اما حاضر نیستیم هزینه‌ای برای قرآن پرداخت کنیم و قدمی در این زمینه برداریم، در حالی که یکی از وظایف والدین آموزش قرآن به فرزندان است.

ضرورت فرهنگسازی در حفظ قرآن کریم

وی بیان کرد: اهمیت قرآن در جامعه ترویج نمی‌یابد، مگر آنکه در آن فرهنگسازی شود و افراد این احساس نیاز را پیدا کنند که به حفظ آموزش قرآن بپردازند.

حجت‌الاسلام معراجی اظهار کرد: وظیفه مسئولان سنگین است و متصدیان امر باید برنامه‌ریزی کنند. الان متأسفانه در آموزش و پرورش کلاس‌های قرآن یک بحث فرعی است و به شکل تفریحی سپری می‌شود درحالی که این نقص باید هرچه سریعتر برطرف شد.

وی بیان کرد: فرقی نمی‌کند از هر طریقی بتوانیم این برنامه آموزش قرآن و برنامه حفظ قرآن را داشته باشیم. ما می‌توانیم از طریق نرم‌افزارهای جدیدی که وجود دارد استفاده کنیم یا از طریق سایت‌هایی که در فضای مجازی فعال شده‌اند، عضو شویم و به حفظ قرآن بپردازیم.

این کارشناس دینی تصریح کرد: صداوسیما به ویژه سیمای قرآن به خوبی وارد این موضوع شده است. ما می‌توانیم بهتر از این وضعیت وارد فضا شویم و خواسته مقام معظم رهبری را محقق کنیم.

خانواده از آموزش آنلاین قرآن مهم‌تر است

وی بیان کرد: امکانات امروز بهتر از گذشته فراهم است اما مهم‌تر از موضوع آنلاین، خانواده است که باید در آموزش فرزندان‌شان با قرآن مقید باشند. این از هر طریقی امکان‌پذیر است و می‌توان مساجد از طریق سایت‌های قرآنی، کاربران را آموزش دهند.

حجت‌الاسلام معراجی اظهار کرد: باید از امکانات و تکنولوژی در این مسیر استفاده کنیم. اگر امروز برای فرزندمان تلفن همراهی می‌خریم باید او را سوق دهیم که از طریق همین موبایل به آموزش قرآن بپردازد.

وی بیان کرد: برای موفقیت در این زمینه لازم است که متولی خاصی مسئولیت را برعهده بگیرد و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود. باید بتوانیم در این زمینه هم‌افزایی کنیم.

این کارشناس دینی تصریح کرد: ارگان‌ها و همه دستگاه‌هایی که در این زمینه می‌خواهند فعالیت کنند باید هم‌افزایی کرده تا یک برنامه را با مدیریت جهادی اجرایی کنند. خواسته مقام معظم رهبری ابتدا دو میلیون نفر بود اما پس از تحقق به 10 میلیون ارتقاء یافت؛ بنابراین این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

وی بیان کرد: یک سری نواقصی در بحث آموزش آنلاین قرآن وجود دارد که به دلیل آشنا نبودن کاربرانی است که می‌خواهند از این فضا استفاده کنند. به نظر می‌رسد در ابتدای کار باید کاربران آموزش‌های لازم را در استفاده از تکنولوژی را داشته باشند تا بتوانند حفظ قرآن را از این طریق ادامه دهند.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین