عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۱۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
شرح حدیثی از پیامبر اعظم(ص)
آیت‌الله تهرانی با اشاره به سودمندی معرفت به اهل ‌بیت(ع) در روز قیامت، می‌گوید: نورانیت و اثرگذاری عمل نیک هر کسی، بستگی به پیوندش با اهل ‌بیت(ع) دارد.

عقیق: به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت، یک حدیث از پیامبر اعظم(ص) که توسط مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی شرح داده شده است، منتشر می‌شود.

روی عن رسول الله(ص) قال:

«الْزَمُوا مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ ... وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَا یَنْتَفِعُ عَبْدٌ بِعَمَلِهِ إِلَّا بِمَعْرِفَتنا» (امالی مفید صفحه 140 – بحارالانوار جلد 27 صفحه 193)

روایتی از پیغمبر اکرم (ص) منقول است که حضرت فرمودند:

مودّت و محبّت ما اهل‏ بیت را لازم بدارید، یعنی هیچ‏گاه از مودّت و محبّت ما اهل ‏بیت غفلت نکنید، هیچ‏ وقت، «الْزَمُوا مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ»، لازم بگیرید، نعوذ بالله، دل‌هایتان حتّی لحظه و آنی از موّدت و محبّت ما خالی نباشد، روایت، مفصّل است.

در عبارت دیگر حضرت می‏فرماید: «وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ»، قسم به آن موجودی که جان من در دست قدرت اوست، یعنی قسم به خداوند، «لَا یَنْتَفِعُ عَبْدٌ بِعَمَلِهِ»، اعمال نیک هیچ بنده‏ای به او سودی نمی‏بخشد، «إِلَّا بِمَعْرِفَتنا»، مگر اینکه نسبت به ما معرفت داشته باشد، یعنی ما را برحقّ بداند.

در این‏ جا می‏خواهم نکته‏ای را عرض کنم: در باب اعمال نیکی که جنبه الهی و رنگ معنوی به آن‏ها می‏دهیم، قبولی اعمال هر مسلمانی، هر کس می‏خواهد باشد و نورانیّت و اثرگذاریِ عمل نیکش روی خودش، بستگی به پیوندش با اهل بیت(ع) دارد.

چون اعمال نیکی که انسان انجام می‏دهد، روی خودِ کننده کار اثر دارد و این اثر گذاری غیر از مسأله قیامت و بهشت و ... است، این اثری است که روی خودش می‏گذارد و در نتیجه به انسانیّت و الهیّت نزدیک می‏شود.

مثلاً در مورد نماز، هم پاداش داریم و هم اثری که خود نماز روی انسان می‏گذارد که به واسطه آن برای انسان نورانیّت باطنیّه می‏آورد، حال چه قبولی عمل نیک و چه نورانیّت و اثر گذاریش روی عاملش، بستگی به پیوند عامل با اهل بیت دارد، لذا اگر شخص با آن‏ها پیوند نداشته باشد؛ یعنی از نظر قلبی مودّت و از نظر ظاهری، معرفت به حقانیّت آن‏ها نداشته باشد، عملش اثر گذاری ندارد. پس دو مطلب شد. من حرف‏هایم را می‌زنم، می‏خواهید بفهمید، می‏خواهید نفهمید. وظیفه من گفتن است.

البتّه این بحث در عبادات هست که مؤمنی که مثلاً از نظر اعتقادی، معتقد است، امّا پیوند با اهل‌ بیت ندارد، روز قیامت مؤاخذه‏اش نمی‏کنند که چرا نماز نخواندی و بعد او را جهنّم ببرند، امّا این ‏گونه نیست که او را به أعلی علییّن بهشت هم ببرند. چون مسائل معنوی و اعمالی که انسان انجام می‏دهد، آن‏گاه اثربخش و نافع است که این پیوند با اهل بیت برقرار باشد.



منبع: فارس

211003


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین