عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۴
تاریخ و اندیشه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه باردادن و باربری بدترین چیز برای یک جامعه است، تاکید کرد: اینکه فرمودند حداقل سواد برای همه فریضه است، برای این است که کسی به دیگران بار ندهد.
عقیق: آیت‌الله‌عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: توحید از عناصر محوری سور مکی است، زیرا تذکره و یاد قیامت مهمترین عامل بازدارنده از معاصی است.
وی افزود: قرآن بعد فرمود ممکن است کسی خیال کند خدا از دیدن گناهان پنهان غافل است، ولی فرمود حتی خیانت چشم و کارهایی که در دل مخفی نگه می‌دارند را هم می‌بیند.
این مفسر قرآن اظهار کرد: گاهی انسان طوری نگاه می‌کند که خود می‌داند که گناه کرده، ولی دیگران نمی‌فهمند، ولی خدا فرمود از این داوری به حق‌تر در دنیا نیست، زیرا قاضی، خداست که شاهد هم بوده و نویسنده هم ملائکه بودند. بنابراین فرض ندارد ظلم به کسی شود و کیفر، نیز متن عمل است.

کفار، مرگ را پوسیدن می‌دانند
این مفسر قرآن با بیان اینکه الله، رب است چون قاضی بالحق است عنوان کرد: آنهایی که منکر آخرت هستند تصور می‌کنند که مرگ پوسیدن است به همین دلیل پایان کار آنها آبروریزی است و این افراد با ذلت و رسوایی جان خواهند داد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: ما کسانی که مال و قدرت بیشتری از قارون داشتند را هلاک کردیم پس بقیه قدرتمندان به چه چیزی می‌بالند.
بعد می‌فرماید که انبیاء را فرستادیم برای هدایت آنان ولی همین مرفهان بی درد دست به کشتار آنان زدند با اینکه آنان رسل بودند و با معجزه آمدند و هدف آنان نیز هدایت مردم بود.
وی ادامه داد: در جریان موسای کلیم هم قرآن اسم عناصر سوء و تبهکار آن روز را می‌برد در حالی که موسی ۹ معجزه داشت و برهان و سلطان آشکار داشت. قارون با اینکه از قوم موسی(ع) بود ولی با موسی مبارزه کرد. او را کذاب شمردند و معجزاتش را سحر شمردند و غرض آن را که اصلاح جامعه بود فاسد توصیف کردند.

چرا حداقل سواد بر همه فرض است
صاحب تفسیر تسنیم درباره اینکه چرا حداقل سواد برای همه واجب است بیان کرد: حداقل سواد بر همه واجب است برای اینکه کسی باربری نکند؛ در حوزه دو عنصر محوری طیب و طاهر وجود دارد و در دانشگاه هم همینطور و آنان که نه با حوزه و نه دانشگاه ارتباط دارند دو مشکل جدی دارند.
وی افزود: حوزه خروجیش مجتهدشدن و دانشگاه، استادشدن است و در جامعه کسانی هستند که با حوزه مرتبط‌‌‌اند متدین راه‌یاب هستند و آنان که با دانشگاه ارتباط دارند مسلمان راه‌یاب هستند ولی کسانی که با این دو ارتباط ندارند سرگردان هستند.

نهایت تعلیم بی تعلیل، انحراف است
وی ادامه داد: در حوزه علمیه، طلاب احکام حلال و حرام را یاد می‌گیرند و وقتی به سطح خارج رسیدند مرحله تعلیمشان با تعلیل همراه است و چون تعلیم همراه با تعلیل را گذرانده‌اند مجتهد می‌شوند در دانشگاه نیز همین طور فرد ابتدا تعلیم می‌بیند و بعد تعلیل در رشته خود و در زمینه کار خود استاد می‌شود.
این مفسر قرآن عنوان کرد: این تعلیم و تعلیل، نور است و جامعه را نورانی می‌کند ولی کسانی که شناور و سرگردان هستند، تعلیمشان، تبلیغ و تعلیلشان، تکرار است، به همین دلیل اگر بخواهند چیزی به خورد آنان بدهند مانند پفک نمکی و محصولی، تکرار صد باره رسانه‌ها کار تعلیل را می‌کند و این‌ها باور می‌کنند که فلان چیز خوب است.
باربری بدترین چیز برای جامعه است
آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: باردادن و باربری بدترین چیز برای جامعه است به همین دلیل فرمود «طلب العلم فریضة» اگر حداقل علم در جامعه باشد کسی زیربار ظلم نمی‌رود. کسانی که به موسی ایمان آوردند تعلیم و تعلیل موسوی را پذیرفتند و سعادتمند شدند اما دیگران زیربار تبلیغ فرعون رفتند و هلاک شدند.
این مفسر قرآن با اشاره به آیه ۴۴ سوره مبارکه قلم با بیان اینکه فرعون می‌گفت من خودم به تنهایی کسی که مکذب است(موسی ع) بساطش را جمع می‌کنم تاکید کرد: اینها خود را جایگزین اله کردند زیرا حرفی را که خدا می‌زند آنها می‌زنند. فرعون گفت من بساط موسی را جمع می‌کنم حرفی که برای اله است طاغی آن را می‌زند و این حرف، حرف اومانیسم است لذا ببینید تبلیغ و تکرار چه کاری با افراد سرگردان می‌کند.


منبع:ایکنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین