عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
اخلاص در کار یعنی به حرف دیگران و تشویق و توجه آنها توجهی نداشته باشیم و برای ما مهم نباشد که دیگران می‏بینند و اهمیت می‏دهند یا خیر!
عقیق: دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به نام خدایی که ما را برای عبادت مخلصانه‎ی خود خلق فرموده است
 
سلام علیکم
 
بحث ما این بار درباره‎ی اخلاص است. تقریباً همه می‎دانیم که اخلاص در کارها و عبادات یعنی اینکه شریکی برای خدا در کار قرار ندهیم و کار را تنها برای رضای خدای سبحان انجام دهیم. به عبارت دیگر اخلاص در کار یعنی به حرف دیگران و تشویق و توجه آنها توجهی نداشته باشیم و برای ما مهم نباشد که دیگران می‏بینند و اهمیت می‏دهند یا خیر!
 
اخلاص در کار و عبادت بسیار اهمیت دارد چنانکه از امام جواد علیه السلام روایت است که افضل عبادت و برترین‎ آنها اخلاص است. (بحارالانوار، ج70، ص 249)
 
اخلاص در نیت انسان و پذیرفته‎شدن آن بسیار اثرگذار است. به همین دلیل است که از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نقل است که فرموده‎اند : مردم در روز قیامت بر اساس نیت‎هایشان مبعوث می‎شوند و حتی فرموده‎اند : نیت مؤمن بهتر (مهم‎تر) از عمل (کار) او است. (بحارالانوار، ج 70، ص 249)
 
اهمیت اخلاص در کار آنقدر زیاد است که حتی عالم و قاری قرآن و شهید هم اگر اخلاص نداشته باشند عذاب سختی در انتظارشان خواهد بود. به مضمون این روایت تکان‎دهنده به نقل از رسول اعظم صلی الله علیه و آله از کتاب منیة المرید شهید ثانی رحمة الله علیه (در آداب تعلیم و تعلّم) توجه کنید :
 
(اول کسی که روز قیامت محاکمه شده و علیه او حکم صادر می‎شود کسی است که در دنیا شهید شده و از نعمت‏هایی که به او داده شده مورد سؤال قرار می‎گیرد و می‎گوید : من جنگ کردم و به شهادت رسیدم. به او خطاب می‎شود : دروغ می‎گویی! زیرا برای این جبهه رفتی که بگویند شجاع بودی. سپس خداوند امر می‎فرماید که او را به رو در افکنند و روی زمین بکشند تا در میان آتش دوزخ افتد!)
 
همین طور فرد عالم و معلم قرآنی را احضار می‏کنند و از او نیز از نعمت‎ها می‎پرسند و وقتی می‎گوید من در دنیا دانشمند بودم و علم خود را هم به دیگران آموختم و به قرائت قرآن اشتغال داشتم باز به او خطاب می‏شود که دروغ می‎گویی! چون اینکار را برای آن انجام دادی که مردم تو را به دانشمند بودن بشناسند و او را نیز روی زمین می‎کشند تا به آتش بیفتد.
 
این روایت تکان دهنده نشان می‏دهد که اهمیت اخلاص در کار چقدر زیاد است و هیچ گروهی حتی عالم و شهید هم اگر در مجاهدت و تعلیم و تعلّم خود اخلاص نداشته باشند عاقبتی جز آتش نخواهند داشت.
 
ان شاء الله خداوند سبحان به همه ما توفیق عطا بفرماید که در کارهایمان جز به او نیاندیشیم.
 
پایان این کلام را هم عرض ادب به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین علیه السلام قرار می‎دهیم به امید آنکه مشمول شفاعت آن امام عزیز باشیم.
 
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

منبع:جهان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین