عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۶۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
بزرگانی همچون گاندی، لامارتین، لئو تولستوی، ویل دورانت و ... با آن که مذهبی بجز اسلام داشتند با تحقیق و تعمق در جنبه های فردی و اجتماعی حضرت پیامبر(ص) پی به شخصیت استثنایی ایشان برده و بطور مستقیم و غیر مستقیم زبان به تحسین حضرتش گشوده اند
عقیق: امروزه دیگر دین اسلام دینی ناشناخته در سراسر دنیا نیست و تمام ملل دنیا از هر رنگ و زبانی این دین الهی را با نام مبارک حضرت محمد مصطفی (ص) می‌شناسند و بر کسی پوشیده نیست که وجود پاک پیامبر سراسر نور و رحمت الهی را برای همه انسانها به ارمغان آورده است چنان که حضرت حق نیز در سوره انبیاء به آن صحه گذاشته و فرموده است: «وَ ما اَرسَلناکَ الا رحمه للعالمین»

بر این اساس بزرگانی از ملل مختلف نیز در طی کاوش در وجود مبارک و مطهر حضرتش به مطالبی دست یافتند که در ادامه ئبه آنها اشاره می‌کنیم:

برنارد شاو، محمد (ص) مردم را از نزاع‌های قبیله‌ای رهانید و به اتحاد و همبستگی ملی رسانید.

جرج برنارد شاو، نویسنده معروف ایرلندی درباره پیامبر اکرم (ص) می‌گوید: او را باید منجی بشریت خواند. من اعتقاد دارم که اگر مردی مثل او حاکمی در عصر جدید می‌شد، برای حل مشکلاتش از صلح و دوستی استفاده می‌کرد. او عالی‌ترین مردی بود که روی زمین پا گذاشته است.

وی درباره تحویل فکری که حضرتش در عمر 23 ساله رسالتش ایجاد کرد می‌گوید: او به دین دعوت کرد. یک تمدن را پایه گذاری کرد. ملتی را بنا نهاد. اخلاق را نهادینه کرد. اجتماعی زنده و قدرتمند ایجاد کرد تا آموزش‌های او را به صحنة عمل آورند و دنیای تفکر و رفتار انسانی را برای همیشه و به طور کامل منقلب کرد. نام او «محمد» است.

برنارد شاو در ادامه می‌گوید: وی مردم را از جنگ و نزاع‌های قبیله‌ای رهانید و به اتحاد و همبستگی ملی رسانید. او در این مدت، مردم را از هرزگی و مستی به اعتدال و پرهیزکاری، از بی قانونی به زندگی نظام‌مند، و از تباهی به بالاترین معیارهای تعالی اخلاقی هدایت کرد. تاریخ بشری چنین دگرگونی کامل را از جانب یک شخص یا در مکان دیگر قبل از پیامبر اسلام (ص) یا پس از او نشناخته است.

گاندی: این شمشیر نبود که در آن روزها مردم زیادی را تسلیم اسلام کرد.

ماهاتما گاندی رهبر فقید هند در کتاب «هند جدید» در مورد شخصیت محمد (ص) می‌گوید:
«جالب است بدانید که بهترین کسی که امروزه بدون هیچ چون و چرایی، در قلب میلیون‌ها انسان جا گرفته، «محمد» است.

وی در ادامه می‌گوید: از اینجا من متقاعد شده‌ام که این شمشیر نبود که در آن روزها مردم زیادی را تسلیم اسلام کرد.

گاندی شخصیت پیامبر (ص) را چنین توصیف می‌کند: «محمد» سخت ساده زیست بود. به شدت امانتدار بود. از خودگذشتگی شدید نسبت به دوستان و پیروان، جسارت، بی‌باکی و توکل مطلق به خدا در رسالت شخصی، از ویژگی‌های محمد (ص) بود.

لامارتین: چه کسی ادعای مقایسه بزرگ مردان تاریخ کنونی را با «محمد (ص) » دارد؟

لامارتین مورخ مشهور درباره شخصیت فرا زمینی حضرتش می‌گوید: اگر بزرگی هدف، کم بودن ابزار و رسیدن به نتایج شگفت‌انگیز، سه محور سنجش هوش بشری باشد، چه کسی ادعای مقایسه بزرگ مردان تاریخ کنونی را با «محمد» دارد؟ نام‌آورترین مردمان فقط ارتش، قوانین و فرمانروایی‌ها را ایجاد کرده‌اند. اگر نگوییم آنچه بنیاد نهاده‌اند، چیزی نیست، باید گفت: چیزی بیشتر از قدرت مادی که غالباً در چشم به هم زدنی فرو می‌پاشد، ایجاد نکرده‌اند.

وی درباره ایمان راسخ پیامبر (ص) می‌گوید: او پرستشگاه‌ها، خدایان، ادیان، عقاید، اندیشه‌ها و نفوس را متحوّل کرد. صبر او در پیروزی، بلند همتی او که تماماً در جهت یک عقیده بود، نه نوعی تلاش برای فرمانروایی، نمازهای بی‌نهایت او، زمزمه‌های سرّی او با خدا، مرگ او و پیروزی او بعد از مرگ، نشانه ایمانی راسخ است.

لامارتین شخصیت برجسته خاتم الانبیا را اینگونه تشریح می‌کند: محمد (ص) یک معلم مذهبی، یک مصلح اجتماعی، یک رهبر اخلاقی معنوی، تجسم بزرگ اجرایی کردن امور، دوستی با وفا، همنشینی زیبا، شوهری علاقه‌مند و پدری با محبت بود. همه را با هم داشت. مرد دیگری در تاریخ نیست که در هر کدام از این جنبه‌های مختلف زندگی، بر او برتری یابد یا با او برابری کند. فقط آن شخصیت نوع‌دوست بود که چنین کمالات باورنکردنی را در خود جمع کرده بود.

آرمسترانگ: انسان غربی معاصر باید از زندگی پیامبر، مسائل بسیار مهم‌تری را برای هدایت خود بیاموزد

خانم‌کارن‌آرمسترانگ، از صاحب‌نظران غیر مسلمان وین است. پس از یازده سپتامبر 2002 م. در مورد زندگی پیامبر اسلام، کتابی نوشت که در ردیف پرفروش‌ترین کتاب‌های سال آمریکا و اروپا قرار گرفت. انگیزه اصلی او در نوشتن کتاب مذکور، دفاع از اسلام و روشن کردن ذهن مسیحیان غربی به پیامبر اسلام بود.

وی در مقدمه کتابش چنین نوشته است: بیشتر همّ پیامبر صرف جلوگیری از برخوردهای وحشیانه گردید؛ زیرا لغت اسلام که به معنای تسلیم بودن در برابر خداوند است، از ریشه «سلام» به معنای «صلح» گرفته شده است.

وی در ادامه می‌گوید: او به جای خونریزی و قتل عام، در فکر مذاکره و صلح بود. آگاهی از داستان واقعی زندگی حضرت محمد (ص) در این مقطع خطرناک تاریخ بشری، لازم است و نباید اجازه داد که متعصبین خیره سر با تحریف زندگی پیامبر به نفع خود از آن استفاده کنند. انسان غربی معاصر از داستان زندگی آن حضرت، مسائل بسیار مهم‌تری را برای هدایت خود در این دنیای متغیر باید بیاموزد.

لئو تولستوی نویسنده و فعال سیاسی و اجتماعی روس: شکی نیست که محمد از مردان بزرگ و مصلحانی است که به حقیقت خدمت بزرگی به بشر کرده است.

ویل دورانت فیلسوف، تاریخ‌نگار و نویسندۀ آمریکایی: محمد (ص)، پیغمبری بزرگ و موحدی کامل بود که مانند نداشت و برای اصلاح بشر مبعوث شد.

کارل ماکس متفکر انقلابی، فیلسوف، جامعه‌شناس، تاریخ‌دان، اقتصاددان آلمانی: حقیقت انکار ناپذیر این است که محمد (ص) مبعوث شد تا رسالتی را که خلاصه رسالات سابق و مافوق آنها بود، برای عالم بیاورد.

الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی: محمد، معجزه شرق بود؛ زیرا دینش دارای آموزه‌های بزرگی بود. اخلاقش برجسته بود و رفتاری پسندیده داشت.

آلفرد گیوم از مترجمین قرآن به زبان انگلیسی. : محمد، یکی از عظیم‌ترین شخصیت‌های تاریخی است که در ایمان به وجود خدای یگانه غرق شده بود.


پی نوشت:
پیامبر اعظم (ص) در ایینه گفتار اندیشمندان غیر مسلمان، محمد کاظم جعفر زاده فیروزآبادی، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما.
ویژه‌نامه پیامبر اعظم (ص)، مؤسسه فرهنگی قدس، مهدی نصیری، ص 61.

ماهنامه سیاحت غرب، ش 38، پیامبر اعظم از نگاه متفکران غربی، حسین پاشا
منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین