عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
حكايت آنها حکایت كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر ابريشم بر خود مى تند، با بيرون آمدن از پيله بيشتر فاصله مى گيرد تا آن كه سرانجام دق مرگ مى شود.
عقیق: یکی از آفات روحی و اخلاقی انسان حرص و آزمندی و عدم رضایت و خشنودی از داشته ها است که گاه آنقدر او را آزار داده و تحریک می کند که ممکن است برای تامین این حس دست به کارهای ناشایست بزند.
امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «حريص خود را براى چيزى به رنج مى افكند كه برايش زيانبار است.»
همان حضرت (ع) در پاسخ به اين پرسش كه آزمندى چيست؟ فرمودند: «به دست آوردن اندك، با از دست دادن بسيار.»
امام باقر (ع) می فرمایند: «حكايت آزمندِ به دنيا، حكايت كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر ابريشم بر خود مى تند، با بيرون آمدن از پيله بيشتر فاصله مى گيرد تا آن كه سرانجام دق مرگ مى شود.»
امیرمومنان علی (ع) در توصیف بدی و زشتی آزمندی فرموده اند: «آزمند، اسيرى زبون است كه از بند اسارت هرگز نرهد.»
پیامبر اکرم (ص) نیز می فرمایند: «آدم حريص هميشه محروم است و افزون بر محروم بودن، در هر كارى كه مى كند نكوهيده است. چگونه محروم نباشد، در حالى كه از بند خداوند متعال گريخته است؟»
امام حسین (ع) می فرمایند: «نه خوددارى از حرام و ناپسند، مانع روزى مى شود و نه حرص روزىِ بيشتر مى آورد، كه روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص به سوى گناه مى كشد.»
امیرمومنان علی (ع) نیز در نکوهش حرض و آزمندی انسان فرموده اند: «به درستى كه بخل و ترس و حرص، غريزه ها و تمايلات متعدد و پراكنده اى هستند كه سوءظن به خداوند آنها را جمع مى كند.»


پی نوشت ها:
غررالحکم
بحارالانوار
نهج البلاغه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین