عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
یکی از مکان‌های مقدس شهر مکه که به علت حضور و زندگی پیامبر خدا (ص) محل حبوط و رفت وآمد ملائک الهی بود و از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است؛ منزل حضرت خدیجه (س) همان جایی است که آیات قرآن در آنجا بر رسول خدا نازل شده است...
عقیق:  یکی از مکان‌های مقدس شهر مکه که به علت حضور و زندگی پیامبر خدا (ص) محل حبوط و رفت وآمد ملائک الهی بود و از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است؛ منزل حضرت خدیجه (س) همان جایی است که رسول خدا و همسر گرامیشان زندگی مشترک خود را در آجا شروع کردند.

یکسری ویژگی‌ها در رابطه با منزل حضرت خدیجه (س) در منابع تاریخی شیعه و اهل سنت بیان شده است که برای بررسی بیشتر این موضوع «حجت الاسلام محمد مهدی زر دوز نیا کارشناس مذهبی و تاریخ اسلام  در باره معرفی این مکان مقدس چنین توضیح می‌هد:

گفته شده است که بعد از زمین مسجدالحرام از نظر شرافت رتبه بعدی با زمین منزل حضرت خدیجه (س) در شهر مکه است به سبب این نکاتی که در مورد امتیازات منزل حضرت خدیجه می‌شمارند. این منزل جایی است که همه اولاد حضرت خدیجه (س) و حضرت رسول (ص) در اینجا به دنیا آمدند و حضرت خدیجه در این منزل فوت کردند و هجرت پیامبر به مدینه از همین منزل بوده است.

این خانه، خانه ای است که نور اسلام از آن تجلی پیدا کرده و شروع شده و محل تردد همیشگی جبرئیل امین وحی بوده است.

خانه ای است که رسول خدا (ص) بعد از بعثت 13 سال و بعد از بعثت 15 سال در اینجا اقامت داشتند و هیچ زمینی نبوده که اینقدر حضرت در آن سکونت داشته باشند.

حدود یک سوم آیات قرآن هم در همین منزل بر پیامبر خدانازل شده است و در این مکان دختر دلبند و عزیز پیامبر اسلام(ص) حضرت زهرا(س) به دنیا آمدند. برای این منزل ویژگی های بسیاری ذکر شده است.

در تاریخ این منزل گفته شده است؛ قبل از ازدواج با پیامبر (ص) منزل حضرت خدیجخه (س) در اجیاد الکبیر بوده و این خانه را بعد از ازدواج، پیامبر (ص) از حکیم بن حزام خریداری کرده و زندگی می‌کنند.

نشانه‌ها و موقعیت‌های این منزل در کتب تاریخ ذکر شده اما آن نشانه‌ها الان وجود ندارد و از بین رفته است. این خانه تقریبا در کنار کوه مروه مقابل باب النبی (ص) یکی از درهای فرعی مسجدالحرام و سوق الیل بودهاما الان آثاری از آنها باقی نمانده است. اما آنهایی که 30 سال پیش به مکه آمده بودند می‌گویند حدود تقریبی منزل حضرت خدیجه (س) مقابل باب المروه ای است که الان وقتی زائران در دور آخر سعی در مروه تقصیر می‌کنند دست راستشان دری است که چند متر جلوتر محل تقریبی خانه حضرت آنجا بوده است که اکنون بین باب مروه و تابلوی صندوق امانت است.

متاسفانه این مکان مقدس و ارزشمند تاریخی در جریان توسعه حرم بدون هیچ ملاحضه ای از بین رفت و اکنون کوچکترین اثر از محل زندگی رسول خدا (ص) و حضرت خدیجه (س) باقی نمانده است.

تصاویر قدیمی ذیل مربوط خرابه هایی است که روزی خانه حضرت محمد (صلوات الله علیه) وحضرت خدیجه (سلام الله علیها) بوده و در کنار آن تصویری از محل فعلی و تقریبی این مکان مقدس را می‌بینید:

تصویر هوایی از بقایای خانه حضرت خدیجه س پیش از توسعه دوم مسجد الحرام

نمای کلی از خانه حضرت خدیجه س پس از تخریب در توسعه اول مسجد الحرام

نقشه خانه حضرت خدیجه( س)

نمای نزدیک از اتاق و محل تولد حضرت زهرا(س) که در تصویر مشخص شده است.

محل نماز پیامبر(ص) در خانه حضرت خدیجه (س)

نمایی از محدوده منزل حضرت خدیجه(س) بین باب مروه و حیاط مسجدالحرام در سال 93شمسی

گزارش غفار مهردوست


منبع:تسنیم



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین