عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق؛
مشترک بين امامت و نبوّت، همان مقام شامخ ولايت است که انسان کامل ، وليّ خداست و خداي سبحان اين‌گونه از افراد را از هر نظر آماده ساخته است تا جوامع انساني را بپرورانند.
عقیق:حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود که در آستانه ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ، به روال پنجشنبه ها در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تبریک این موالید فرخنده، اظهار داشتند:

مشترک بين امامت و نبوّت، همان مقام شامخ ولايت است که انسان کامل ، وليّ خداست و خداي سبحان اين‌گونه از افراد را از هر نظر آماده ساخته است تا جوامع انساني را بپرورانند.

ایشان با اشاره به عظمت مقام رسالت، بیان داشتند:
اين کار عادي و کار آساني نيست که کسي مبعوث بشود تا همه بشر را بپروراند و نيازهاي علمي و عمليِ همه بشر در شرق و غرب عالَم را پاسخ بدهد. ذات اقدس الهي نيازهاي انسان و آينده و گذشتهٴ او را مشخص کرده است و وجود مبارک پيامبر را به عنوان باغبان نهال جامعه بشري مبعوث کرد.

معظم له، با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه توبه، پیامبر گرامی اسلام را دارای ویژگی های ممتاز در میان همه پیامبران الهی دانستند و فرمودند:
خداوند عزيزترين, پربرکت‌ترين, آگاه‌ترين, عالم‌ترين و مهربان‌ترين افراد بشر را براي ما فرستاد و دو صفت رئوف و رحيم را يکجا به احدي نداد مگر به پيغمبر؛ در پايان سوره مبارکه توبه فرمود لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْکُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ، اين رَؤُفٌ رَحيمٌ که دو اسم از اسماي حسناي ذات اقدس الهي است در اول تا آخر قرآن به هيچ کسي داده نشده است مگر به پيغمبر گرامی اسلام(ص).

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به مشکلات جوانان در بخش های مختلف و وجود برخی معضلات در جامعه خاطرنشان کردند:
خداوند فرمود جامعه‌اي که در زحمت باشد باعث رنجوري پيغمبر است، مشکل جوانان و سایر افراد جامعه براي آن حضرت رنج‌آور است، خداوند فرمود او آمده است که شما را بپروراند و حرص ممدوحی دارد که شما هدايت بشويد، عالم، عاقل و عادل بشويد و از رنج شما او نیز رنجور و ناراحت می شود.

ایشان ادامه دادند:
خداي سبحان فرمود من دين را تکميل کردم, من نعمتم را تمام کردم ﴿الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دينَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتي﴾ تفسير و تبيين آن اِکمال و اين اتمام را در بيان پيغمبر مي‌بينيم، ایشان فرمود من نه تنها خُلُق عظيم دارم که خدا فرمود: ﴿إِنَّکَ لَعَلي‏ خُلُقٍ عَظيمٍ﴾ من آمدم جامعه را با خُلق عظيم اداره کنم و جامعه را متخلّق کنم، اين‌چنين نيست که حضرت تنها خودش آدم خوب و آدم کاملي باشد اين ﴿إِنَّکَ لَعَلي‏ خُلُقٍ عَظيمٍ﴾ به اين معنا است که تو کسي هستي که مي‌تواني مکمِّل خوبي باشي.

معظم له اذعان داشتند:
چون حضرت فرمود: «بعثت لاتمّم مکارم الأخلاق» و تتميم مکارم اخلاقي سرمايه علمي مي‌خواهد که پيغمبر فرمود آن را هم خدا به من داده است «بعثت لجوامع الکلم»؛ اين چهار عنصر را که کنار هم مي‌گذاريم نتيجه‌ مي‌گيريم که وجود مبارک حضرت بهترين پروراننده جوامع بشري است؛ هم اصل ﴿أَکْمَلْتُ﴾ هست, هم اصل ﴿أَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتي﴾ هست, هم اصل ﴿إِنَّکَ لَعَلي‏ خُلُقٍ عَظيمٍ﴾ هست و هم «بعثت لاتمّم مکارم الأخلاق» هست و جامعش هم اين است که فرمود: «بعثت لجوامع الکلم».

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین