عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی/
مفتی اعظم کشور تاجیکستان، کشورش را نمونه‌ای از جامعه‌ای بر مبنای وحدت و تقریب مذاهب خواند و گفت: همه تلاش ما این بوده که مردم تعصبات مذهبی خود را کنار بگذارند.
عقیق:سیدمکرم عبدالقادرزاده مفتی اعظم کشور تاجیکستان که از سخنرانان دومین روز بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بود، در سخنانی گفت: هدف از این کنفرانس بین‌المللی ایجاد وحدت بین مسلمانان، پیدا کردن روحیه برادرانه و احترام بین مذاهب اسلامی نمونه این وحدت و دوستی بین مذاهب را می‌توان در تاجیکستان سراغ گرفت.

وی افزود: تاجیکستان بیش از 70 سال تحت حکومت اتحاد جماهیر شوروی بود و پس از فروپاشی آن حکومت مستقلی تشکیل داد. نکته مهمی که در کشور ما وجود دارد، این است که هیچ تعصب مذهبی بین معتقدان به مذاهب مختلف وجود ندارد. دوم اینکه دستاوردهای پس از فروپاشی شوروی در تاجیکستان بهترین نمونه از دستاوردهای دینی است.

مفتی اعظم کشور تاجیکستان اظهار کرد: در زمان اتحاد جماهیر شوروی فقط 17 مسجد در تاجیکستان وجود داشت اما امروز بیش از 4 هزار مسجد در این کشور وجود دارد. ما در تایجسکتان در وحدت بین مردم و علما و خادمان دین و مذ اهب گوناگون تاکید می‌کنیم.

عبدالقادرزاده با تاکید بر اینکه ترجمه تاجیکی قرآن بعد از 70 سال در دسترس مردم قرار گرفته، گفت: آموزش قرآن و کتاب‌های دینی و فقهی در کشور ما بر مبنای احترام به مذاهب و اتحاد صورت می‌گیرد. ما به پیروان مذاهب مختلف می‌گوییم که تعصب مذهبی نباید وجود داشته باشد. برای استقرار صلح و وحدت ملی باید از تعصبات مذهبی صرفنظر کرد.

مفتی اعظم کشور تاجیکستان خاطرنشان کرد: بر این مبنا مردم کشور ما در اطراف یک نفر جمع شدند و جنگ و جدال را کنار گذاشتند. و پیشروی ما در حوزه‌های حیاط اجتماعی و معنوی کاملا مشهود بوده است. بنابراین به نظر من ما باید برای رسیدن به وحدت از خودمان شروع کنیم و امیدوارم این کنفرانس چنین تاثیری بر ما بگذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ما هیچ برنامه تفرقه‌‌انگیزی ارائه نمی‌شود اما بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای به این اختلافات دامن می‌زنند و از خارج تلاش می‌کنند وحدت را مختل کنند. در این برنامه‌های تلویزیونی گاهی تشیع، اهل سنت را متهم می‌کند و گاهی اهل سنت، شیعه را تحقیر و تکفیر می‌کند. در حالی که محور وحدت چیزی جز تقریب و دوستی و محبت بین مسلمانان نیست و ما باید در برابر چنین شبکه‌های تلویزیونی عکس‌العمل نشان دهیم.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین