عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۷۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، گفت: امتحانات در عصر غیبت حضرت، بستری برای آماده سازی عالم برای ظهور و آزمونی برای رشد شیعیان است و با وقوع این ظهور حضرت بین مومنین بر می‌گردند و رابطه مومنین با حضرت برقرار می‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: از زیبایی‌های ظهور برقراری رابطه حضرت با مومنین بدون هیچ واسطه و نایب و فاش شدن ماهیت جریانی است که مسیر ولایت و امامت را بعد از نبی مکرم اسلام(ص) تغییر داد.
وی با اشاره به آیه «کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماء»(هود/7) افزود: ماء در روایات و نیز بسیاری از آیات کنایه از مقام ولایت است، بنابراین فرماندهی و عرش الهی روی آب بوده یعنی بر ولایت ائمه معصومین(ع) است و در عصر ظهور، حقیقت انوار هدایت الهی روی زمین تجلی کرده و ولایت روی زمین ظاهر می‌شود که گاهی در روایات از آن تعبیر به «یظهر الماء علی وجه الارض» هم شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان آیه شریفه «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»(حدید/17) گفت: امام که سرچشمه حیات است اگر غیبت کرد در واقع غیبت حیات است به این جهت در روایات این آیه به واضح معنا شده که بعد از آنکه کفر روی زمین پخش شد امام زمان (عج) با ظهورشان بساط کفر را به ایمان جمع می‌کند و قلوب زنده می‌شود.
وی گفت: گاهی از ظهور حضرت حجت به «أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها» تعبیر می‌شود که بر این اساس نور رب، وجود مقدس امام(عج) است و زمین به نور ایشان روشن می‌شود.
میرباقری با اشاره به آیات سوره شمس اظهار کرد: نهار دوران امام زمان (عج) است که آن شمس را تجلی می‌دهد و آن شمس وجود مقدس رسول الله (ص) است؛ و همینکه در دعای حضرت می‌خوانیم «اظهر به دین نبیک» حقیقتاً آن دینی که در حجاب رفته با ظهور حضرت ظاهر می‌شود و یکی از معانی ظهور هم همین است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: در ظهور حضرت سه اتفاق می‌افتد؛ اول ظهور جسمانی، دوم رفع حجاب از باطن ولایت و سوم ظهور باطن ولایت در عالم است که از آن به «اشراق و احیاء ارض» تعبیر می‌شود؛ زمین احیاء و نورانی می‌شود.
وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید: قرآن متقین را هدایت می‌کند، متقین آنهایی هستند که اول صفت‌شان ایمان به غیب است؛ مطابق روایات منظور از غیب امام زمان(عج) است و حضرت ولی عصر پس از ظهور، حقیقت ولایت را در عالم تجلی می‌دهند و کلمه غیب الهی که امام زمان(عج) است آشکار می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه به اشکال کفار مبنی بر اینکه چرا پیامبر اعظم(ص) معجزه‌ای همچون عصای موسی ندارد تا همه جا همراهش باشد، اشاره و اظهار کرد: خداوند متعال می‌فرماید: «فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرین»(یونس/20) معجزه پیامبر غیب است و خدا به پیامبر اعظم(ص) می‌گوید بگو: غیب مال خداست و من هم با شما منتظرم.
میرباقری ادامه داد: وقتی حضرت(ارواحنا فداه) می‌آید این غیب در عالم ظاهر می‌شود یعنی عالم ما به عالم غیب متصل و انوار غیب و حقیقت ولایت در عالم ظاهر می‌شود؛ این مهم‌ترین معنی ظهور است.


منبع:ایسنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین