عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۷۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
حافظ قرآن مصری شرکت‌کننده در پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان گفت: مسابقات ایران، تنها رقابتی است که وقتی قاری «بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ» می‌گوید با تشویق «الله الله» حاضران در جلسه همراه است.
عقیق: آغاز پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از پنج‌شنبه 11 دی‌ماه با حضور 72 شرکت‌کننده از 47 کشور جهان در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران کلید خورد.
این مسابقات که هر دو سال یک‌بار به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی برپا می‌شود تا یکشنبه‌، 14 دی‌ماه ادامه خواهد داشت که با استقبال گسترده مسئولان و مردم روبرو شده است، در این بین با محمد نیاظی محمد عبدالعزیز، متسابق این دوره از مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم به گفت‌وگو نشستیم.
خودتان را معرفی کنید و بفرمائید در حال حاضر در چه رشته‌ای مشغول به تحصیل هستید؟
من 26 ساله و متولد استان الشرقیه مصر هستم. رشته قرائت قرآن را در دانشگاه الازهر گذرانده‌ام و مدرک تخصص قرائت قرآن را از این دانشگاه دریافت کرده‌ام و علاوه بر آن لیسانس تبیلغ اسلام را نیز دارا هستم و در حال حاضر مشغول به تحصیل در رشته پژوهش‌های اسلامی به زبان انگلیسی هستم.
از چه سنی حفظ قرآن کریم را آغاز کرده‌اید و استادتان در ابتدای این امر چه کسی بوده است؟
هنگامی سه‌ونیم ساله بودم، حفظ قرآن کریم را شروع کردم. از همان کودکی که شروع به صحبت کردم براساس تشویق‌های پدرم حفظ را نیز شروع کردم و در هفت سالگی کل قرآن را حفظ کردم. استاد حفظ قرآنم، پدرم بود و پس از حفظ قرآن درکنار پدرم به صورت تخصصی وارد مراکز حفظ قرآن شدم.
پدرم «نیاظی محمدعبدالعزیز» رئیس انجمن‌های قرائات‌ قرآن در مصر است و بعد از حفظ کل قرآن در هفت سالگی، وارد مکتب‌خانه‌های قرآنی در مصر شدم که الان دیگر این مکتب‌خانه‌های قرآنی وجود ندارد.
تا 10 سالگی در همین مکتب‌خانه‌های قرآنی بودم و از 10 سالگی پدرم مرا به سمت مراکز تخصصی‌تر فرستاد چون او احکام و تجوید را درس نمی‌داد و فقط حفظ را آموزش می‌داد که «محمد ابوحلاوه» اولین استادم در این زمینه بود که تحت نظر وی، مجوز تجوید قرآن را کسب کردم. سپس «عبدالرحیم محمد حبیب» مجوز قرائت به روش حفص از عاصم را به من دادند.
اولین بار در چه سنی در مسابقات شرکت کرده‌اید؟
از سن هشت سالگی برای اولین بار در مسابقات داخلی مصر حضور پیدا کردم و بعد از آن در مرحله استانی و سپس در سطح کشور شرکت کردم. در همه این‌ها رتبه اول را بدست آوردم. بطوری که از هشت سالگی به بعد در پنج مسابقه کشوری شرکت کردم و درهمه هم رتبه اول را در رشته حفظ کسب کردم.
از حضورتان در مسابقات کشوری بفرمائید؟
در جریان همین مسابقات کشوری بود که شبکه‌های داخلی تلویزیونی مصر تصاویر من را پخش ‌کردند و در آن هنگام بود که آوازه‌ام همه جا پخش شد و کم‌کم که در مصر معروف شدم برای اعزام مسابقات بین‌المللی از من دعوت شد که یکی از کشورها ترکیه بود و برای اجرا در محفل انس با قرآن کریم به آنجا دعوت شدم و بعد از آن مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی بود که رتبه دوم رشته حفظ را بدست آوردم.
همچنین وقتی 15 سالم بود به عنوان امام جماعت برای اقامه نماز تراویح از من دعوت شد و سپس دو بار برای یک‌سال برای اقامه نماز تراویح به کویت رفتم و به عنوان میهمان و نه متسابق در سال 2008 برای دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به ایران آمدم و همچنین سفری هم به کشور چین داشتم و به عنوان امام جماعت برای اقامه نماز تراویح به کشورهای اردن و برزیل رفتم.
ممکن است کمی درباره زندگی خانوادگی‌تان بفرمایید؟ اینکه آیا در خانواده‌ شما غیر از پدرتان، فرد دیگری هم هست که در فعالیت‌های قرآنی شرکت کرده باشد؟
ازدواج نکرده‌ام و سه خواهر دارم؛ خواهر بزرگ‌ترم که ازدواج کرده حافظ کل است، دو خواهر کوچک‌تر از خودم دارم که خواهر 15 ساله‌ام هم حافظ قرآن است اما خواهر دیگرم که بیشتر از پنج سال ندارد چون به تازگی حفظ قرآن را آغاز کرده است تنها حافظ بخشی از قرآن است، دایی‌ام نیز حافظ قرآن است اما مادرم به دلیل اینکه سواد ندارد نمی‌تواند قرآن را بخواند و ما هنگام مرور آیات، آنها را برای مادرم قرائت می‌کنیم.
پدرم رشته ادبیات عرب را تدریس می‌کند و بعد از اینکه ذوق و شوق ما را در حفظ قرآن دید و از اعضای خانواده خودش شروع به حفظ قرآن کرد، متوجه شد این استعداد را دارد که بتواند قرآن را یاد بدهد و کم‌کم از خانه خودشان آن مؤسسه قرآن را راه‌اندازی کرد و این مؤسسه اسم خاصی ندارد اما خانه پدرم به عنوان یک مرکز قرآنی شناخته می‌شود که از همه جا می‌آیند و و با میل و رغبت در کلاس‌هایی که به صورت رایگان برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
با فعالیت‌های قرآنی ایران چگونه آشنا شدید؟
همان موقع که فعالیت‌های قرآنی را با پدرم شروع کردم، شبکه‌های ماهواره‌ای که از آنها برنامه‌های قرآنی پخش می‌شد، دنبال می‌کردم و در شبکه‌های عربی، همچنین شبکه ماهواره‌ای که برنامه‌های قرآنی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد از طریق هات‌برد دیده بودم و از این طریق با فعالیت‌های قرآنی ایرانیان آشنا شدم.
نظر حافظان و قاریان مصری درباره فعایت‌های قرآنی ایرانیان چگونه است؟
در مصر تمام قاریان و حافظان مشهور، دوست دارند که یکبار هم شده به ایران سفر کنند. چون تمام مردم ایران آنقدر استقبالشان نسبت به فعالیت‌های قرآنی چشمگیر است و نسبت به آن ذوق و شوق نشان می‌دهند که قاری و حافظ ترغیب می‌شود و تنها کشوری که سراغ دارم هنگامی که «بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ» گفته می‌شود با تشویق و «الله الله» حاضران در جلسه و شنوندگان همراه هست و این قاری را به وجد می‌آورد و باعث می‌شود که قاری تلاوتش را به بهترین شکل ادامه داد، ایرا است.
لطفاً درباره روش حفظتان بگویید؟
اساس حفظ قرآن به ترتیب از اول قرآن کریم تا آخرش است و میزان حفظ آیات به استعداد حافظ بستگی دارد؛ از دو خط تا سه خط شروع می‌شود و تا چند صفحه. من در ابتدا سه خط، سه خط حفظ می‌کردم اما بعد به جایی رسید که روزی دو صفحه نیز حفظ کردم.
شاگردان پدرم که برخی از آنها نخبه هستند، مثلاً یکی از شاگران پدرم که 17 سال دارد و محفوظاتش را با من مرور می‌کند در عرض 9 ماه قرآن را حفظ کرد و مجوز تدریس حفظ و تجوید را دریافت کرده است.
پدرم آنقدر استعداد‌یابی‌اش به حد بالایی رسیده است که در کنار فعالیتش، دعوتنامه‌هایی از کشورهای دیگر برای حضور در کشورشان و پرورش کودکانشان به حفظ قرآن کریم، دریافت کرده است و حتی سفرهایی هم برای این امر به آن کشورها داشته است.
آیا به مفهوم و تفسیر قرآن نیز بطور تخصصی و کامل تسلط دارید؟
هنگامی که درسم در رشته پژوهش‌های اسلامی به زبان انگلیسی به اتمام برسد در رشته تفسیر به صورت تخصصی ادامه تحصیل می‌دهم و در حال حاضر نیز در حد معمول به مفاهیم و تفسیر قرآن مسلط هستم.
درباره فعالیت‌های اجتماعیتان بفرمائید؟
در حال حاضر پژوهشگر هستم و بیشتر وقتم را در مسجد و به عنوان امام جماعت مسجد امام حسین(ع)، مسجد شیعیان مصر، می‌گذرانم.
نظرتان راجع به حفظ قرآن از طریق مجازی چیست و آیا در مصر حفظ روش‌های گوناگونی دارد؟
ما اعتقادی نداریم به تعلیم و آموزش مجازی چون معتقدیم که برای حفظ قرآن باید از جان و دل وقت بگذاری و آن را با سختی یاد بگیری و این روش‌ها برای ما غیر مجاز است و اجازه نداریم که برای حفظ قرآن وارد فضای مجازی شویم. ما ضرب‌المثلی داریم که «آن چیزی که راحت بدست آورده شود راحت هم از دست می‌رود».
در تلاوت محفوظاتتان از کدام قاری مصری تقلید می‌کنید؟
در مصر پنج قاری بزرگ و معروف است که همه حافظان و قاریان مصر تابع این پنج نفر هستند که شامل شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ محمد صدیق منشاوی، شیخ محمد رفعت، شیخ محمود علی البناء، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد است و من مقلد همه اینها هستم و من بر روش حفظ هر پنج نفر مسلط هستم و برای خودم از این پنج سبک، یک سبک حرفه‌ای درست کردم که خاص خودم است.
در پایان اگر خاطره‌ای از سفرتان به ایران دارید بفرمائید؟
شنیده‌هایم این بود که اصلاً ایرانیان به قرآن اهمیت نمی‌دهند اما این سفرم به ایران باعث شد که نظرم نسبت به ایران تغییر کند که این بزرگ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره‌ام است. دو سال است که سفری به کشورهای خارجی نداشته‌ام اما به محض اینکه مطلع شدم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در ایران می‌خواهد برگزار شود امتحانات پایان ترمم را رها کردم و آمدم. اگر این امتحان دانشگاه را می‌گذراندم وارد ترم پنجم رشته مطالعات و پژوهش‌های اسلامی می‌شدم اما در حال حاضر بخاطر اینکه نمی‌توانم امتحان‌ها را بدهم مجبورم یک‌سال صبر کنم و در سال چهارم بمانم و در سال آینده دوباره امتحان دهم. امسال برای خودم برنامه‌ریزی قرآنی کرده‌ام و قصد دارم به فعالیت‌های قرآنی بپردازم.


منبع:ایسنا
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین