عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۵۱۳
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
سیدعلی فضل‌الله
سیدعلی فضل‌الله فرزند علامه محمدحسین فضل‌الله(ره) و از چهره‌های برجسته وحدوی با بیان اینکه «فقر» عامل ترویج تفکرات افراطی است، معتقد است: راه حل نظامی به تنهایی راه مقابله با گروه‌های تکفیری نیست.
عقیق:سیدعلی فضل‌الله فرزند علامه محمدحسین فضل‌الله(ره) و از چهره‌های برجسته وحدوی است که در راستای وحدت جهان اسلام حرکت‌های جدی‌ئی داشته است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه مصری محیط، با بیان اینکه این روزها تروریسم جریان‌های تکفیری چهره اسلام را مشوه کرده است، گفت: این تروریسم موجب شده که امروز شاهد مشکلاتی در همزیستی بین معتقدان به ادیان آسمانی و مذاهب اسلامی شده است.

فضل‌الله راه حل و استراتژی مبارزه با خطر تکفیری‌ها را تلاش برای پاک کردن ظواهر ناپسند در جوامع عربی دانست و افزود: باید جلوی فقر و انتشار افکار افراطی را گرفته و وضعیت سیاسی کشورها را بهبود دهیم.

وی در پاسخ به این شبهه که شیعیان در پس حوادث عراق، گفت: درگیری در عراق دینی نیست، بلکه این درگیری‌ها سیاسی است مانند آنچه در سوریه و لبنان رخ داده است اما برخی از اختلافات مذهبی برای ایجاد بلوا و آشوب و رسیدن به اهداف سیاسی استفاده می‌کنند.

فضل‌الله افزود: کشورهای منطقه به دنبال سیطره سیاسی بر منطقه هستند و این اختلافات بین شیعه و سنی به این تلاش آنها کمک می‌کند.

فرزند علامه فضل‌الله(ره) در ادامه درباره چگونگی مقابله با اختلافات مذهبی، تاکید کرد: علما و اهل فرهنگ نقش مهمی در هشیاری مردم و تاکید بر وحدت اسلامی دارند و باید این آشنایی و معرفت که طرف‌های خارجی از تفرقه بهره می‌برند باید گسترده شود.

وی در پاسخ به چرایی شکل نگرفتن یک گفت‌وگوی جدی بین شیعه و سنی، گفت: [به نظر می‌رسد] در میان اهل‌سنت این ترس وجود دارد که شیعیان قصد غلبه بر آنها و حضور در مناطق سنی‌نشین و به تبع آن ایجاد بلوا را دارند اما اینها هیچ واقعیتی ندارد چراکه شیعیان همه متفق القول معتقدند که هیچ چیزی نباید موجب اختلاف‌افکنی شود و باید هر مانعی مقابل وحدت اسلامی برداشته شود.

 سیدعلی فضل‌‌الله با تاکید بر مشترکات اهل‌سنت و شیعه، افزود: ما شیعیان از افعالی که موجب توهین به صحابه پیامبر اکرم(ص) و همسران آن حضرت(ص) می‌شود عصبانی و خشمگین هستیم و این از نظر ما صحیح نیست و ما چون امام علی(ع) که با خلفای راشدین برخورد کرد، برخورد می‌کنیم؛ او با آنها بیعت کرد و کینه‌ورزی نکرد و ما گام‌های او را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این رفتارها از گروهی محدود از شیعیان سر می‌زند، درباره اهل‌سنتی که شیعه می‌شوند، گفت: این عقاید شخصی افراد است تنها باید این نکته رعایت شود که تعصبی در این باره رخ ندهد و موجب اختلاف نشود که در این صورت مشکلی در شیعه شدن یک سنی و بالعکس وجود ندارد.

این چهره برجسته وحدوی در ادامه عامل شکل‌گیری داعش را نه اقدامات جریان‌های خارجی بلکه نتیجه «فقر»، «اشغالگری» و «افکار غلط» خواند و تاکید کرد: این افراد در آنچه که فهم کرده‌اند مانده‌اند و عملا چیزی از اسلام نمی‌دانند چراکه ما در اسلام خونریزی نداریم.

وی علت جذب جوانان به این جریان را پول، ازدواج و آرزوی بازگشت خلافت اسلامی دانست و افزود: این چیزها وقتی که در جوامع‌شان به دست‌شان نمی‌رسد موجب می‌شود این جوانان به این گروه‌ها جذب شوند.

فضل‌الله راه حل مقابله با این گروه‌ها را وحدت اسلامی خواند و تصریح کرد: راه حل نظامی به تنهایی راه مقابله با این گروه‌ها نیست و جهان اسلام باید این مسئله را درک کرده تلاش بیشتری بکند و بداند که مداخله خارجی خطر داعش را بیشتر می‌کند.

وی راه هل رسیدن به وحدت اسلامی را کنار کذاشتن درگیری‌ها در درون جامعه اسلامی دانست و افزود: باید در مقابل خطر غرب و صهیونیسم و خطر افراطی‌گری داعش و تفکرات افراطی، سکولار و لائیک به وحدت برسیم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین