عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
آیت‌الله تسخیری؛
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: مسئولین فرهنگی کشور باید برای مبارزه با تهاجمات پرطمطراق در جهان اسلام با ذکاوت و تأسی به قرآن کریم توده‌ها را آگاه و از خطر مواجه با تفکرات تکفیری مصون نگه دارند.
عقیق: یکی از مسائلی که امروز در جهان اسلام دغدغه علما و فضلا شده و همینطور عدم وجود آن مشکلات بسیاری را در مقابله با دشمنان اسلام ایجاد کرده است، نبود اتفاق و وحدت بین جامعه اسلامی اعم از شیعه و سنی است. اینکه هر روز در گوشه‌ای از جهان اسلام رشد گروهک‌ها و کشتار مردم بی‌گناه مسلمان را شاهد هستیم معضلی است که باید تک تک اعضای جامعه اسلامی را گوش‌به‌زنگ و بیدار کند اما متأسفانه هنوز هم این عدم وحدت و رشد گروه‌های تکفیری و صد البته حمایت‌های صهیونیسم و استکبار جهانی را از آنها می‌بینیم، تا جایی که گروهک‌هایی نظیر داعش روزانه جنایات بسیاری به نام اسلام مرتکب می‌شوند.

دراین باره آیت‌الله محمد علی تسخیری، رئیس پیشین مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام این روزها نیز دغدغه‌اش وحدت بین امت اسلام است و معتقد است که مشکل امروز جهان اسلام توطئه‌های پرزرق و برق است که دراین باره مسئولان به ویژه در حوزه فرهنگ باید به گوش باشند، چرا که افراد ساده یا منافق از اینها سواستفاده می‌کنند، بنابراین باید آگاهی‌های توده‌های مسلمان را نسبت به دین و دشمنان افزایش دهیم.


*استاد درباره اهمیت وحدت در جامعه اسلامی توضیح دهید ما مکرراً درباره وحدت بین امت اسلامی و شیعه و سنی صحبت می‌کنیم اما در عمل می‌بینیم که هنوز هم بسیاری از مشکلات ما ناشی از تفرقه و متحد نشدن است.

-مقدمتاً عرض کنم که قرآن کریم اسلام را دین وحدت معرفی کرده و همینطور هم است حتی در بخش‌هایی از قرآن آمده که تفرقه به معنای کفر است و در آیات تأکید شده که قرآن ضد تفرقه است و اسلام دین وحدت، برادری و اخوت است بنابراین به لحاظ تئوریک ما اصل وحدت را مکرراً در اسلام داریم و تلاش داریم به سوی وحدت حرکت کنیم همانگونه که به توحید، نبوت و معاد اعتقاد داریم تلاش داریم حرکت جامعه اسلامی نیز به سوی وحدت باشد لذا ما برای رسیدن به وحدت کار قرآنی می‌کنیم مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز تلاشش همین است، اصل تقریب مذاهب هم یکی از مقدمات وحدت است.

نکته دیگر این است که ما مطمئن هستیم روزی می‌رسد که همه مسلمانان از وظیفه اصلی خود برای رسیدن به وحدت آگاه می‌شوند آنهایی که ضد وحدت و تقریب هستند یا مسلمان نیستند یا مزدور دشمنان اسلام هستند اما در هر صورت آن روز می‌رسد که همه جهان اسلام به این حقیقت می‌رسد که وحدت عامل اصلی موفقیت ماست، همین الان هم ما مطمین هستیم که اگر فشارهای استکبار و مزدوران آنها نبود حکومت‌های حاکم بر جهان اسلام فشار کمتری را احساس می‌کردند و کل علما و توده‌ها به سمت وحدت می‌رفتند اما الان هم این امر شدنی است بااین حال مشکلاتی دراین حوزه مشهود است.

 *پس شما توطئه‌گران اصلی تفرقه در جهان اسلام را دشمنان می‌دانید، با این وجود وضعیت آینده جهان اسلام را با درگیری‌ها و مشکلاتی که از جانب دشمنان ایجاد شده، چطور ترسیم می‌کنید؟

- البته بسیاری هم عناصر مزدور هستند که یا حقیقی یا جاهل و متعصب هستند بهرحال وضعیت آینده جهان اسلام مطمیئن هستیم که وضعیت آینده وحدت و تقریب مذاهب است، بنده این را از حیث اعتقادی و بینش معتقد هستم.

اما درباره این گروه‌های تکفیری باید بگویم که اینها هم نشأت گرفته از درون و هم بیرون جهان اسلام هستند که در حقیقت تلاش دارند مردم را از دین و اسلام جدا کنند و اسلام را به چالش بکشانند که در این زمینه باید با دقت توجه کنیم چرا که اینها در حال تخریب و کشتار مسلمان هستند و به نام اسلام ضربه به اسلام می‌زنند. با وجود اینکه برخی از این کشورهای عربی اصلاً نمی‌پذیرند که در ولایت دین باشند و دین را امری شخصی کرده‌اند به همان تعبیر لائیک شده‌اند.

 *پس چاره چیست؟

-باید تلاش کنیم ضمام امورمان دست غرب نیافتد. باید برنامه‌ریزی کنیم بدون ترس در جهت خواسته‌هایمان تلاش کنیم و مهمترین نکته اینجا حفظ وحدت بین مسلمانان است دراین راستا باید به سیره پیامبر اعظم (ص) تأسی جوییم اسلام دین محبت و صلح است چگونه است که اسلام را خشن معرفی کرده‌اند، باید اسلام واقعی را به جهان بشناسانیم.

این گروه‌های تکفیری اکثرا اگر رهبریتشان را در نظر بگیریم ساخته استکبار و صهیونیسم هستند و می‌خواهند کل مراکز مقاومت ضد اسرائیل و صهیونیسم را از بین ببرند بنابراین بنده مطمین هستم که رهبران اینها کاملاً مزدور هستند ولی اگر اتباع جزئشان را در نظر بگیریم اینها که به قول خودشان برای جهاد و نصرت آمدند سخت در گمراهی هستند، چرا که هنوز نمی‌دانند دین اسلام دین ضد تکفیری است ، اسلام با تکفیری‌ها مخالف است حال اگر اینها می‌خواهند به نام اسلام تکفیر کنند،‌ در گمراهی هستند چرا که ما روایات و احادیث زیادی برای مخالفت دین با تکفیر داریم و این را از صدر اسلام نیز نمونه‌های گروه‌های تکفیری و شاخص را مشاهده کردیم که ائمه (ع) با آنها مخالف بودند.

بنابراین باید از جوانب مختلف با این تکفیری‌ها مبارزه کنیم و از اینها غافل نشویم چرا که باید از شر توطئه‌ گروه‌های تروریستی که تنها در خدمت تحکیم رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند، نجات یابیم.

مهمترین نکته اینجا حفظ برادری و وحدت امت اسلامی است،‌«اِنّماالمؤمنین اِخوة» تأکید پیامبر اسلام (ص) نیز بر وحدت است، امت واحده را باید تشکیل دهیم و بر برادری و وحدت تأکید کنیم همه اینها را اگر مدنظر قرار دهیم می‌توانیم در جهان اسلام تأثیرگذار شویم.

 *به لحاظ فرهنگی در داخل کشور چه گام‌هایی برای مبارزه با تهاجمات فرهنگی دشمنان و همینطور تفکرات تکفیر می‌توانیم برداریم؟

-مسئولین فرهنگی نخستین نکته‌ای که باید در نظر بگیریم در هر حوزه‌ای عمق بخشی به قرآن کریم است قرآن باید در دل مسلمانان، زندگی، زبان ،‌گوش و چشم ما نفوذ کند ما همه اهدافمان را در این راستا با قرآن به دست می‌آوریم.

در وصیت‌نامه حضرت علی (ع) نیز به این نکته صراحتاٌ تأکید شده است زمانی که حضرت ضربت خورده بودند نکته‌ای که بسیار به مردم و اهل بیت (ع) خود تأکید می‌کردند همین کتاب خدا بود، آنچنان باید این قرآن را در اموراتمان قرار دهیم که دیدمان قرآنی شود، گوش و زبانمان قرآنی شود یعنی هرچه بخواهیم و علاقه مند باشیم براساس قرآن باشد بنابراین اینجاست که منطقمان هم قرآنی می‌شود و به طور طبیعی سنت پیامبر (ص) و سیره ایشان را نیز عمق بخشی می‌کنیم اینگونه آینده دنیای اسلام مثبت قلمداد می‌شود و بسیاری از مشکلات ما رفع می‌شود.

 *نکته نهایی دغدغه اصلی شما در حوزه تقریب مذاهب و وحدت چیست؟

-البته ما در مجمع تقریب که دغدغه همیشگیمان وحدت است منتها مشکل اصلی این روزها توطئه‌های دشمان با زرق و برق در جهان اسلام است و روز به روز گسترش می‌یابد و افراد زیادی ساده لوح، احمق و منافق این توطئه‌ها را قبول می‌کنند، بالاخره بخواهیمی یا نخواهیم خود را در اختیار استکبار جهانی قرار می‌دهیم اینجاست که معتقدم باید آگاهی توده‌های مسلمان از دینشان، دشمنانشان و امت اسلامی بالا برود در این صورت تا این آگاهی بالا نرود، امت اسلامی خود را از خطر مصون نگه نمی‌دارد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین