عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵
قرائتی:
رئیس اقامه نماز گفت: باید تمام فیلمها و کارهای ما به خشوع منجر شوند. آنهایی که نماز نمی خوانند بی دین نیستند بلکه خشوع ندارند.
عقیق:دومین نشست منطقه ای بیست و سومین اجلاس سراسری نماز با حضور حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس و دكتر مظفر، معاون ستاد اقامه نماز كشور؛ حجج اسلام موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس كمیته علمی – پژوهشی و نصیر نیك نژاد، مدیركل تبلیغات اسلامی تهران و رئیس ستاد منطقه ای اجلاس نماز تهران و سید محمد عبداللهی، معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز كشور و دبیر اجلاس‌های سراسری نماز و جمعی ازنمایندگان ادارات كل تبلیغات اسلامی مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، قزوین، قم، البرز و تهران، رؤسای ادارات تابعه تبلیغات اسلامی تهران، ‌ اساتید، صاحبنظران، بانوان فرهیخته و اعضای كمیته علمی، پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز به همراه مسئولین ستاد اقامه نماز پیش از ظهرامروزسه شنبه ۲۵ آذرماه در ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام قرائتی در این نشست گفت: اول از تمام کسانی که دست اندر کار این اجلاس هستند تشکر می کنم. سازمان تبلیغات اسلامی امسال درگیر این اجلاس شد و کمیته علمی و پژوهشی اجلاس به آن واگذار شد. از آقای خاموشی تشکر ویژه میکنم. در همین میدان فلسطین سازمان تبلیغات اسلامی و ما که روبروی آنها هستیم و همچنین مسجد امام صادق سه سالن آمفی تأتر درست کرده اند. همچنین پژوهشکده باقرالعلوم هم است که چهارمین سالن آمفی تاتر در این حوالی محسوب می شود. اما برای نماز خواندن مردم چه کرده ایم؟ بسیاری از جوانان ما بی نماز هستند.

وی افزود: باید در هر ساختمانی که می سازیم اصلی ترین سالن آن نمازخانه آن باشد. به مقام معظم رهبری گفتم در جاهایی که شما نماینده رسمی دارید ممکن است نمازشان مسئله دار باشد ایشان فرمود شما به نیابت من می توانید در همه آنها دخالت کنید. تمام روحانیونی که در مساجد و سازمانها نماز جماعت می گزارند باید هفته ای دو بار به مدارس نزدیکشان بروند و آنجا هم پیش نماز باشند. نگویند آموزش و پرورش پول نمی دهد. قوه قضائیه به تنهایی ۴۰۰ آخوند دارد که اگر هرکدام هفته ای دوبار به مدارس برای نماز جماعت بروند بسیاری از مدارس محله شان دانش آموزان نمازخوان می شوند. مثل ما مثل بیماری است که اسهال دارد اما به او قرص نمی دهیم و صبر می کنیم تا بیرون روی داشته باشد و بعد با سوزن و نخ ما تحتش را بدوزیم تا دیگر نتواند قضای حاجت کند.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: گاهی وقت ها کارشناسان ما کارها را جا به جا انجام می دهند. امیدوارم روز به روز نقاط ضعف و عیب ها بر طرف شود. نماز باید همه مسائلمان را حل کند. آقای ری شهری دانشنامه نماز نوشته اند که بعضی چیزهای آن نوآوری و جدید است. باید پایان نامه های ارشد و دکترا در مراکزی که آقای مهدوی کنی و مصباح و امامی کاشانی رئیس آن بودند و هستند هدایت شوند و کاری کرد که قرآن از مهجوریت بیفتد. قرآن به پیامبر می فرماید اگر می خواهی سخنرانی کنی باید از قرآن باشد نه اینکه یکی دو جمله درسخنانت از قرآن بهکار رود. باید انقلابی به وجود بیاوریم و نماز باید همه کارهای ما را حل کند.

قرائتی یادآورشد: از جمله چیزهای نویی که در دانشنامه نماز آقای ری شهری دیدم این بود که علی (ع) فرمود به هنگام مرگ پیامبر(ص)، سر پیامبر بر سینه من بود و در لحظه جان دادن گفت نماز، نماز، نماز، و از دنیا رفت. همه حدیث امام صادق(ع) را درباره سبک شمارندگان نماز می دانیم که می گوید شفاعت ما به سبک شماردگان نماز نمی رسد و خواردارندگان نماز گرفتار چه عقوبتهایی می شوند.

وی افزود: باید مسئله نماز را سر و سامان داد. تمام روحانیون باید از ۵۰۰، ۶۰۰ جلد کتابی که درباره نماز داریم حداقل ۵ جلد وزین را بخوانند و امتحان دهند. از سازمان تبیغات این مسئله را می خواهم. حضرت آدم یک پیغمبری بود که با گناهش انسانها را از بهشت خارج کرد و ۱۲۴ هزار پیامبر آمدند تا انسانها را به بهشت ببرند ولی نتوانستند. دیگر نمی شود. مشکل ما، مشکل عزم و تصمیم گیری است. اصلا امام رضا(ع) فرمود خدا نماز را واجب کرد تا قرآن از مهجوریت در بیاید. زیرا در نماز بالااجبار ۱۲۰ آیه قرآن داریم. من دیگر نمی توانم کار کنم باید جای مرا روحانیون جوان بگیرند حالا مثل امام خمینی و مقام معظم رهبری کم داریم اما باید قرائتی ها زیاد باشند.

قرائتی تصریح کرد: قبل از انقلاب امام(ره) می گفت هفته ای یک ساعت به ما اجازه دهند در تلویزیون برنامه داشته باشیم همین کافی است اما حالا تمام زمان صدا و سیما دست ماست. باید تحول ایجاد کنیم. کافی است ۵ دقیقه به توده ای ها زمان تبلیغ در تلویزیون بدهید نخبگانشان چنان استفاده ای می کنند که عده زیادی توده ای می شوند.

وی افزود: داعش و آمریکا در راه پیمایی اربعین قفل کردند. دیدند که اگر ایران چند میلیون زائر به کربلا می فرستد می تواند برای مقابله با ما هم نیروی عظیمی بفرستد. قرآن می گوید کسانی که نماز نمی خوانند بی دین نیستند بلکه خشوع ندارند. فیلمها و کارهای ما باید آخرش به خشوع منجر شود. آدمها را باید نرم کنیم که شرمنده خدا شوند. در برنامه تلویزیون دیدم که پدری از پسرش در پارک سوال کرد این چیست و پسر گفت گنجشک است. پیرمرد سه بار دیگر پرسید. پسر عصبانی شد گفت گنجشک است دیگر. پیر مرد خاطره ای از کودکی فرزند خود گفت درپارک بودیم تو ۳۰، ۴۰ بار از من پرسیدی این چیست و من گفتم گنجشک است. پسر شرمنده شد. به این می گویند خشوع. باید آنقدر نعمت های خدا را بگوییم. مثلا همین نعمت ولایت فقیه، یا خیلی از چیزهایی دیگری که داریم و به آن توجه نمی کنیم.

قرائتی گفت: یک روز یکی از استانداران به من گفت اسلام فقط برای مستراح رفتن قانون دارد. من گفتم اگر راجع به این پست ترین جا قانون دارد چطور می شود برای جاهای دیگر قانون نداشته باشد. شروع کردم به تحقیق و راجع به معماری و خانه سازی در اسلام مطالعه کردم تا به گونه ای که در جمع مهندسین سخنرانی کردم آنها گفتند چرا این چیزها را تا به حال نگفته بودی گفتم بلد نبودم. اسلام راجع به خانه و آشپزخانه و دودکش و هواکش و در و دیوار خانه ها قانون دارد. در ساخت و ساز ۴۳۰ آیه پیدا کردم. همچنین برای زکات همینطور است.

در یکی از جلسات در کرمانشاه کشاورزی به من گفت شما گفتید زکات بدهید که ما ندادیم ما برای انقلاب جوان دادیم چطور زکات ندهیم. راجع حفظ قرآن هم همه بیداریم اما در مورد تفسیر واقعی قرآن چند جلسه داریم. تفسیر نهج البلاغه هم همینطور. امیرالمومنین (ع) در نجف هم غریب است. من به آقای بها الدینی گفتم ما هرچه از امام(ره) دیدیم در پیری بود خاطره ای از جوانی او بگویید گفت: امام ۲۲ ساله بود یک مسئول ۷۵ ساله طاغوت به او چرندی گفت امام چنان در گوش او زد که عینک از سرش پرید. قرآن می گوید اگر کسی چرت و پرتی بهت گفت اگر خودی است ببخشش اما اگر رند بود بگو خودتی. آن پیرمرد نفر اول سیاستمداران قم بود. همه از سیلی زدن امام به او ترسیدند. آنکه در پیری می زند باید که در جوانی هم زده باشد.

وی افزود: ملاک معدل ۱۸ برای حوزه ها ملاک خوبی نیست. ممکن است کسی پژوهشگر ماهری باشد اما نتواند اذان بگوید. باید جوهر داشت. مشکل ما بی جوهری است. یکی از مسئولین به مادر زن خود گفت چطور به من ۱۶ ساله که هیچی نداشتنم زن دادی مادر زنش گفت یک روز در خانه ما روضه بود تو آمدی خانه ما که خانمت را ببری روضه طول کشید در همین اثنا تو از چاه آب بیرون آوردی و حوض را پر کردی معلوم شد تو برای کار کردن جوهر داری و من آن را فهمیدم. خدا به پیامبر گفت می دانی چرا تو را پیامبر کردم گفت: نه. گفت: برای اینکه در تو سوزی دیدم که در هیچ کس دیگر ندیدم. حالا که اذان از تولد تا مرگ با انسان همراه است.

قرائتی گفت: چند سالی مسئول حج بودم به سعودی ها گفتم: خدا فرموده نماز برای منع از فحشا و منکرات است اما بزرگترین منکر الان کشتار مسلمان هاست یعنی گفته خدا راست نیست؟گفتم پیشنماز این نمازگزاران باید جوهر داشته باشد. اگر آخوند درباری داشته باشیم که به او بگویند اینطور سخن بگو و اینجوری نماز بخوان به درد نمی خورد.

وی در پایان گفت: باید ستاد اقامه نماز و سازمان تبلیغات اسلامی با هم همکاری داشته باشند. من از نعمت خدا که شهرتم و بیانم است به سازمان تبلیغات کمک می کنم و سازمان تبلیغات هم باید با تمام امکاناتی که دارد به کمک ما بیاید. پدر آقای خاموشی ۴۰ سال قبل ۱۸ هزار تومان به من داد گفت برای روحانی ای که مثل خودت خود جوش است خانه ای بخر اما من چنین کسی را نیافتم. باید سازمان تبلیغات روحانیون جوهر دار را معرفی کند تا من در کلاسهایی تجربیاتم را به آنها منتقل کنم. نیروهای جوان و مأنوس با قرآن و انگیزه دار باید جای مرا بگیرند. 

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین