عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
امام حسين(ع) هيچ گاه به قصد شهادت به كربلا نرفت بلکه براي احياء دين به كربلا عزیمت کرد. امام حسین(ع) مي خواستند به تكليف عمل كنند. شهادت نتيجه قيام امام حسين(ع) است نه هدف آن حضرت.
عقیق:نشست امام حسين(ع) و آگاهي به شهادت براساس كلام، حديث و تاريخ با حضور سعيد طاوسي مسرور، پژوهشگر دین صبح امروز درانديشگاه فرهنگي برگزار شد. طاوسي مسرور در این نشست گفت: اربعين امام حسين(ع) همواره يكي از موضوعات مورد توجه اصحاب كلام بوده و مباحث متعددي پيرامون آن مطرح شده است. علم امام حسين(ع) به شهادت نيز يكي از بحث هاي مورد توجه اهل سنت و تشيع بوده و همواره با شبهات متعددي روبه رو بوده است.
وی افزود: درخصوص آگاهي امام حسين(ع) به شهادت در روز عاشورا و كربلا كتاب هاي متعددي نوشته شده و يكي از مهمترين اين آثار كتاب "شهيد جاويد" تاليف مرحوم "صالح نجف آبادي" است كه در دهه 40  نوشته شده و انتشارآن بازتاب هاي متعددي نيز درپي داشت. حتي گزارش هاي مبني بر جمع آوري نذورات و كمك هاي مالي براي تاليف كتاب هايي در رد اين كتاب موجود است و بر اثر دعواي مخالفان و موافقان، تعدادي نيز كشته شده اند.
به گفته اين پژوهشگر دين، صالحي نجفي نگاه تاريخي به مقوله عاشورا دارد و او در اين كتاب قصد دارد به مخاطب نشان دهد كه امام حسين(ع) براي برپايي حكومت اسلامي قيام كرد و شهيد شد. براي اهل سنت و شيعه قيام امام حسين(ع) غيرقابل انكار است و كتاب هاي متعددي درخصوص علم امام حسين(ع) ازشهادت در عاشورا نوشته شده است.
وی با بیان اینکه بي شك امام حسين(ع) براي احياي حكومت اسلامي قيام كردند و اين موضوع تناقض و تضادي با علم او ندارد، تصریح کرد:  منظور از علم امام، علم لدني است و اين علم كسب كردني نبوده و متصل به علم الهي است. از نظر مكتب شيعه علم لدني امام حسين(ع) اثبات شده است. در قرآن نيز بارها درباره علم لدني سخن به ميان آمده است.
طاوسي مسرور گفت: شاگردان امام باقر(ع) همه به علم لدني امام حسين(ع) باور داشتند. يكي از مواردي كه براي پذيرفتن جانشين امام بعد مطرح بوده، علم لدني و معرفي امام پيشين است. بسياري از پيروان ائمه كمتر به سفارش امام توجه كرده اند. چرا که معتقد بودند امام براي مصونيت جان امام بعدي، تقيه مي كند.
اين پژوهشگر ديني گفت: اگر علم لدني امام حسين(ع) را نپذيريم، بي شك او در كربلا كشته نمي شد، چرا که احتمال پيروزي امام بالا بود. خداوند در سوره بقره به صراحت مي گويد "خودتان را به هلاكت نيندازيد " امام حسين(ع) چون علم لدني داشت و به قضاي الهي راضي بود، چاره ای جز رفتن به كربلا را نداشت. آن حضرت يك شب پيش از عاشورا از سپاه دشمن يك روز مهلت خواست او اگر علم لدني نداشت مي توانست از ميدان جنگ بگريزد. ایشان مي دانست كه يك تنه با امپراتوري بزرگي رو به روست و براي همين تن به تسليم نداد.
طاووسي مسرور با اشاره به علم لدني امام حسين(ع) نسبت به شهادت خود در روز عاشورا گفت: برخي معتقدند كه امام مي توانست به كربلا نرود و شهيد نشود اما سرنوشت آن حضرت از جنس قضاي محتوم است و نمي توان آن را تغيير داد. خدا در آيه 154 سوره آل عمران خطاب به كساني كه معتقد بودند اگر ياران پيامير درجنگ احد شركت نمي كردند، شهيد نمي شدند، مي گويد اگر اين افراد به هر دليلي در خانه مي ماندند، چون حكم قضا براي آن ها صادر شده بود نمي توانستند از مرگ بگريزند و مرگ آن ها را در برمي گرفت.
بنابرگزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران وی عنوان کرد: در اخبار متعدد نيز درباره شهادت امام حسين(ع) در عاشورا سخن گفته شده است.حضرت علي(ع) سال ها پيش از وقوع اين واقعه از شهادت فرزندش در كربلا آگاهي داشته و در حديثي به وضوح اين موضوع مطرح شده است كه اين حديت در احاديث شيعه و سني مشترك است.
این کارشناس یادآورشد: امام حسين(ع) هيچ گاه به قصد شهادت به كربلا نرفت بلکه براي احياء دين به كربلا عزیمت کرد. ایشان مي خواستند به تكليف عمل كند. شهادت نتيجه قيام امام حسين(ع) است نه هدف آن حضرت.


منبع:شبستان
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین