عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
ابن میثم بحرانی وارد مجلس حلّه شد به او چنانکه باید احترام نگذاشتند فردای آن روز با لباسی فاخر وارد شد او را پذیرفتند، لذا موقع ناهار آستین را جلو داد و گفت: ای آستین بخور، علت را که پرسیدند توضیح داد و شرمنده شدند.
عقیق: کمال‌الدین، میثم بن میثم بحرانی به ابن میثم بحرانی معروف است. در سال 678 یا 679 هجری و یا بنابر تحقیق صاحب الذریعة در سال 699 هجری وفات کرد.

او ادیب، فقیه و فیلسوف بود. فلسفه را نزد خواجه نصیرالدین طوسی آموخت و بعضی گفته‌اند که خواجه نیز نزد او فقه خوانده است. او شارح نهج البلاغه است که شرح وی از نظر فلسفی از بهترین شروح است.

از شاگردان او علامه حلی، سید بن طاووس و سعیدالدین محمد بن جهم اسدی حلی هستند. جمله مشهور «ای آستینم بخور، کلی یا کمی» از اوست.

داستان از این قرار است که وارد مجلس حله شد، در عین اینکه جواب تمام سؤالات را داد، به او چنان که باید احترام نگذاشتند. فردای آن روز با لباسی فاخر آمد و با اینکه جواب درست نداد، تکذیب نکردند. لذا موقع ناهار آستین را جلو داد و گفت: ای آستین بخور، علت را پرسیدند، توضیح داد و شرمنده شدند.


*تألیفات


آثار او عبارت‌اند از:

سه شرح بزرگ و متوسط و مختصر بر نهج البلاغه، شرح صد کلمه از کلمات مولا علی (ع)، شرح اشارات، قواعد المرام فی علم الکلام، المعراج السماوی، البحر الخصم، رساله در وحی و الهام، النجاة فی القیامة فی امرالامامة، استقصاء النصر، در امامت اثنی عشر و رساله در آداب بحث.



منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین