کد خبر : ۴۳۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

اهمیت زیارت سیدالشهدا(ع) در چیست؟

امام صادق (ع) می‌فرمایند: اگر یکی از شما در عمر خود حج کند و حسین‌ بن‌ علی(ع) را زیارت نکند، حقی از حقوق رسول‌الله (ص) را فرو گذاشته؛ زیرا حق حسین(ع) فریضه‌ای است از جانب خدا که بر هر مسلمانی واجب است.
عقیق: این روزها که کم کم به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم همه جا هیاهویی برپاست، هر انسان عاشق و دلداده‌ای در تکاپوی فرهم کردن شرایطی برای شرکت در پیاده‌روی بزرگ روز اربعین است.
ملامهدی نراقی در بخشی از اثر گرانسنگ خود با عنوان «جامع‌السعادات» درباره «چرایی و چگونگی زیارت» مطالبی را به رشته تحریر درآورده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانیم:   
بدان که نفوس قوی و قدسی، به خصوص نفوس پیغمبران و امامان، چون از بدن‌های شریف خود رحلت نمودند و از آنها جدا شدند و به عالم تجرد بالا رفتند و نهایت احاطه و استیلا بر این عالم حاصل کردند، امور این عالم در نزد ایشان ظاهر و منکشف می‌شود و ایشان را توانایی و امکان تأثیر و تصرف در موارد این جهان خواهد بود. پس، هر که برای زیارت ایشان نزد قبورشان حاضر شود، بر او ‌آگاهی و اطلاع دارند. به خصوص که مقابرشان محضر ارواح مقدس و والای ایشان و جایگاه حضور اشباح برزخی و نورانی ایشان است؛ پس در آنجا حاضرند: بل احیاء عند ربهم یرزقون (بلکه زندگان‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند).
و به آنچه خداوند از فضل و کرم خود به ایشان داده است، شادمان‌اند؛ پس به زائران قبور خود و حاضران آرامگاه خویش علم و اطلاع تام دارند و سؤال و توسل و تضرع و درخواست شفاعت را می‌شنوند و نسیم الطاف ایشان بر آنان می‌وزد و تراوش‌های انوارشان بر آنان فرو می‌ریزد و از خدا در روا شدن حاجات و برآمدن مطالب و آمرزش گناهان و برطرف شدن گرفتاری و اندوهشان شفاعت می‌کنند این است راز اینکه زیارت پیغمبر (ص) و ائمه مستحب مؤکد است.
علاوه بر اینکه زیارت ائمه اطهار علیهم‌السلام، پیوند با آنها و نیکی در حق ایشان و اجابت ایشان است، باعث سرور ایشان و تجدید عهد ولایت و احیای امر و بلند آوازه کردن کلمه ایشان و سرکوب و خاموش ساختن دشمنانشان است. پوشیده نیست که هر یک از این امور اجر عظیم و ثواب بسیار و شریف‌ترین طاعات نباشد؟ و حال آنکه زیارت مؤمن، فقط از این جهت که مؤمن است اجر بزرگ و ثواب بسیار دارد و در شریعت پاک، تأکید و ترغیب بسیار به آن شده است. از این رو، زندگان به زیارت مردگان خود می‌روند و این طریقه چنان میان ایشان متعارف است که سنتی طبیعی به شمار می‌رود و نیز جلالت مؤمن در نزد خدا و ثواب پیوند با او و احسان به او و شاد ساختن او ثابت شده است.
و چون حال مؤمن از این جهت که مؤمن است چنین است، پس چه گمان می‌کنی درباره کسی که خدا او را از هر خطایی محفوظ داشته و از پلیدی گناه، پاک و مطهر ساخته و او را بر همه خلایق برگزیده و برانگیخته و حجت بر عالمیان قرار داده و او را پیشوای مؤمنان و مقتدای مسلمانان، پسندیده است و به خاطر او آسمان‌ها و زمین‌ها را آفریده و او را صراط و راه و دیده‌بان و دلیل خود قرار داده است دری که از آن در آیند و نوری که از آن روشنی گیرند و [نیز] امین کشور خود و ریسمانی که مایه پیوند میان او و بندگان اوست، از رسولان و پیامبران و امامان و اولیا.
و اما اخباری که در فضیلت زیارت پیغمبر (ص) و ائمه (ع) وارد شده بسیار و بی‌شمار است. رسول خدا (ص) فرمود: «هر که قبر مرا بعد از وفات من زیارت کند، مانند کسی است که در حیات من به سوی من هجرت کند. پس اگر این را نتوانید، به من سلام فرستید که سلام شما به من می‌رسد» و به امیر مؤمنان (ع) فرمود: «یا اباالحسن، خدای تعالی قبر تو و قبر فرزندان تو را خانه‌ای از خانه‌های بهشت و عرصه‌ای از عرصه‌های آن قرار داده است و دل‌های برگزیدگان بندگان خود را مایل به شما ساخته است تا خواری و اذیت در راه شما را تحمل کنند و قبور شما را آباد سازند و برای تقرب به خدا و دوستی رسول او به زیارت آنها ‌آیند. یا علی، آنان به شفاعت من مخصوص‌اند و بر حوض من وارد می‌شوند ایشان‌اند زائران من و همسایگان من، فردا در بهشت.
«یا علی، هر که قبرهای ایشان را تعمیر و نگهداری کند، مانند کسی است که سلیمان، پسر داود، را بر ساختن بیت‌المقدس یاری کرده است و هر که قبور شما را زیارت کند، معادل است با هفتاد حج بعد از حجة‌الاسلام (حج واجب) و از گناهانش بیرون آید تا بازگشت از زیارت شما، مانند روزی که از مادر متولد شده است. بشارت باد تو را و بشارت ده دوستان خود را به نعمت‌هایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به ذهن هیچ انسانی خطور نکرده؛ اما اراذل و اشرار، مردم زیارت کنندگان قبور شما را سرزنش می‌کنند، چنان که زن بدکار را سرزنش می‌کنند. ایشان‌اند بدترین امت من که شفاعت من به آنها نمی‌رسد و در حوض من وارد نمی‌شوند».
و امام صادق (ع) فرمود: «اگر یکی از شما در عمر خود حج کند و حسین‌بن‌علی (ع) را زیارت نکند، حقی از حقوق رسول‌الله (ص) را فرو گذاشته؛ زیرا حق حسین (ع) فریضه‌ای است از جانب خدا که بر هر مسلمانی واجب است». و حضرت امام رضا (ع) فرمود: «هر امامی را عهدی است بر گردن دوستان و شیعیانش و از وفای کامل و ادای نیکوی عهد، زیارت قبور ایشان است، پس هر که ایشان را از روی رغبت، زیارت و تصدیق کند، ائمه و شیعیان او در روز قیامت خواهند بود».



منبع:فارس
211008

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین