عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
حجت‌الاسلام فرحزاد مطرح کرد
سخنران مراسم دعای توسل مسجد مقدس جمکران گفت: مجموع شباهت‌های امام حسین(ع) با حضرت عیسی(ع) در مادر از نظر سیدة النساء بودن، صدیقه بودن، بتول عذرا بودن، مخاطب ملائکه بودن، در کراهت حمل و ... است.
عقیق:حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد شب گذشته (سه‌شنبه 11 آذر ماه) در جمع زائران و نمازگزاران این مکان مقدس، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و در توضیح شباهت‌های امام حسین(ع) و حضرت عیسی(ع) گفت: همان گونه که حضرت زهرا(س) مادر امام حسین(ع) سیده النساء است، حضرت مریم(س) مادر حضرت عیسی(ع) نیز طبق آیات قرآن کریم برگزیده زنان عالم در زمان خودشان بودند.

وی ادامه داد: خداوند متعال حضرت مریم(س) را صدیقه آن امت می‌خواند و حضرت زهرا(س) را صدیقه طاهره و درباره هر دو بزرگوار «بتول عذرا» گفته شده است.

*مجموع شباهت‌های امام حسین(ع) با حضرت عیسی(ع)

حجت‌الاسلام فرحزاد بیان داشت: مدت حمل سید الشهداء شش ماه طول کشید و بر اساس احادیث آیات شریفه 15 و 16 سوره مبارکه احقاف که بیان چگونگی و سختی وضع حمل و تولد نوزاد است، اشاره به سید الشهداء(ع) دارد.

این کارشناس دینی اظهارداشت: مجموع شباهت‌های امام حسین(ع) با حضرت عیسی(ع) در مادر از نظر سیدة النساء بودن، صدیقه بودن، بتول عذرا بودن، مخاطب ملائکه بودن، در کراهت حمل، در نیکی به والده و والدین، در انی عبدالله و انی من المسلمین، در مبارک بودن، در بزرگداشت ولادت و وفات، در عدم سابقه اسمی، در انصار و حواریین و همچنین شباهت با حضرت یحیی(ع) در شهادت بوده است.

وی ادامه داد: بدون شک مکتب حسین(ع) راه نجات این امت است، زیرا کرسی امام حسین(ع)، کرسی امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه شعرا بیان داشت: ظهور پیغمبران در هر زمانی به علت شیوع مفاسد بوده است، در حالی که مکتب زنده امام حسین(ع)، ظهور حسین است، در همه اعصار؛ یعنی در محرم هر سال امام حسین(ع) به صورت یک مصلح عالی ظهور می‌کند و فریاد «الا ترون ان الحق لا یعمل به» را به گوش جهانیان می‌رساند.

*آسمان 40 روز برای امام حسین(ع) گریست/ بیتی از حافظ درباره ثارالله

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام اربعین حسینی در جمع نمازگزارن مسجد مقدس جمکران گفت: اربعین از خصایص امام حسین(ع) است و این مسأله برای هیچ معصوم دیگری ذکر نشده و مصیبت امام حسین(ع) بر اهل آسمان سنگینی می‌کرد و آسمان 40 روز برای ایشان گریست.

این استاد حوزه تصریح کرد: علامه تهرانی نقل کرده که یک نفر نزد آیت‌الله درّی می‌آید و می‌گوید: منظور حافظ از این بیت «مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ / چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد» را نمی‌فهمم، آیت‌الله درّی در جواب گفت: منظور از پیر مغان، علی(ع) و منظور از شیخ، حضرت آدم است.

وی ادامه داد: مرحوم درّی از دنیا رفت، بعد از مدتی آن مرحوم را در خواب دیدم و از او سؤال کردم معنی شعر حافظ درست بود؟ گفت این شعر معنای دقیق‌تری دارد؛ منظور حافظ از پیر مغان، امام حسین(ع) و منظور از شیخ، حضرت ابراهیم بوده و مصرع دوم به داستان قربانی‌کردن ابراهیم و شهادت سیدالشهدا(ع) اشاره دارد.

حجت‌الاسلام فرحزاد ابراز داشت: یکی از مباحثی که در دین مبین اسلام روی آن تکیه بسیاری شده، اقرار و شهادت اجسام علیه انسان است؛ یعنی همین زمینی که روی آن راه می‌رویم، در قیامت از تمام اعمال ما خبر می‌دهد.

وی افزود: وقتی اعضا و جوارح ما شهادت می‌دهد، روح و جان ما می‌گوید: چرا علیه ما شهادت می‌دهید؟ در این هنگام می‌گویند: آن خدایی که همه موجودات را به نطق وا می‌دارد، ما را هم به نطق می‌آورد؛ به همین دلیل گفته می‌شود تمام موجودات عالم شاهد ما هستند و نطق، فهم و شعور دارند و تسبیح‌گو و سجده‌گزار خداوند هستند.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: پیامبر(ص) هنگامی که خسته می‌شدند به درختی تکیه می‌دادند، وقتی منبری برای حضرت ساختند، بر بالای آن رفتند، ناگاه پیامبر(ص) در عالم مکاشفه ناله جانسوز آن درخت را شنیدند، از منبر پایین آمده، آن درخت را در بغل گرفتند و نوازش کردند تا آرام شد.

وی ادامه داد: اگر از دوری و فراق ائمه(ع) ناله و فریاد سر دهیم، مطمئن باشید ایشان سراغمان خواهند آمد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین