عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
مراسم اختتامیه هشتمین سوگواره هنر عاشورایی با معرفی برگزیدگان و افتتاح نمایشگاه آثار منتخب عصر روز دوشنبه ۱۰ آذرماه در حوزه هنری تهران برگزار شد.
عقیق:در این مراسم مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه همواره برای هنر و فرهنگ و اعتقادات دینی ایرانیان چشم به آینده و هنرمندان جوان دارم، گفت: این سوگواره پس از یک توقف یک ساله به کار خود با قوت ادامه می‌دهد و تا زمانی که بتوانیم این سوگواره را با تمام توان ادامه می‌دهیم و این خیمه نباید هیچ گاه بر زمین بیفتد.

وی ادامه داد: ما به هنرمندان جوان و پر انرژی می‌گوییم که آیا وقتی در یک رویداد هنری شرکت می‌کنید، هدف تنها باید گرفتن جایزه و یا صرفا حضور در آن رویداد باشد؟ آیا وزن رویداد این‌چنینی که برای امام حسین(ع) برگزار می‌شود با دیگر رویدادها یکسان است؟ اگر این مرز از را نظر اعتقادی نداشته باشیم، انجام کار هنری کمی تامل برانگیز است.

گودرزی دیباج اضافه کرد: حقیقت این است که هیچ کدام از افرادی که در برگزای این رویداد همراه هستند، هیچ چشم‌داشتی ندارند و تنها برای امام حسین(ع) کار می‌کنند. هر هنرمندی که در رویدادهای این‌چنین حضور پیدا می‌کند، نباید به فکر بیلان کاری باشند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه خدا نکند که هنرمندی حضور در این رویداد را مشابه حضور در دیگر رویدادها ببیند، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود برخی از هنرمندان پیش از فعالیت هنری خود وضو می‌گرفتند، فقط افسانه نبوده و باید به این موضوع توجه جدی داشته باشیم. در آن زمان که هنرمندان این طور رفتارها را داشتند، حاشیه‌های کم‌تری را در کنار خود می‌دیدند ولی بازهم احساس خطر می‌کردند.

این هنرمند ادامه داد: اگر قرار باشد هنرمندان ما کربلا را فقط در کربلا ببینند، به این واقعه عظیم جفا کرده‌اند. متاسفانه بعد از چندین دوره برگزاری این رویداد وقتی بازهم به نمادهای تکراری و عناصر مشابه رجوع می‌کنیم، جای تامل دارد. وقتی آثاری را با مضمون عاشورایی مطرح‌ می‌کنیم، باید بدانیم که این موضوع در قالب هنر دینی بیان می‌شود و بیان مسائل در قالب هنر دینی باید دغدغه مدارانه باشد.

وی با بیان اینکه هنر دینی باید هنری متعهد باشد، گفت: چگونه می‌توان اثری را با مضامین دینی ارائه کرد، در صورتی که این اثر دغدغه مدار نباشد؟  اگر هنرمند توانایی هنری در خود دارد،  باید بداند که این نعمتی از سوی خداوند به اوست و باید قدردان این نعمت باشد.

گودرزی دیباج با بیان اینکه قرار نیست پیام کربلا تنها در همان کربلا بماند، خاطر نشان کرد: فکر کنیم در کربلا تنها کسی برای مبارزه با ظلم رفته بود و بعد هم به شهادت رسیده است. صحنه به صحنه مسائل کربلا برای ما ترسیم و تعریف شده است و برای همه ما پیام دارد و در این میان هنرمندان متعد باید بتوانند این پیام را در قالب هنر خود بیان کند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: اینکه فقط در قالب نمادهایی چون پرچم، علم، کتل و... هنر عاشورایی را بیان کنیم، به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند. فراموش نکنیم پیام عاشورا بسیار عمیق‌تر از چیزی که است که مطرح می‌شود. اگر قرار است چگونه زندکی کردن و چگونه مردن را از عاشورا فراگیریم، باید عمیق‌تر به این اتفاق بزرگ تاریخ نگاه کنیم.

این هنرمند با اشاره به اینکه نه تنها در این سوگواره عاشورایی بلکه باید در تمامی موارد و برنامه‌های دیگر باید نگاهی جدی‌تر به این مساله داشته باشیم، گفت: هراسی از بیان این واقعه عظیم نداشته باشیم. اگر می‌بینیم قالب و ساختار درست و مناسب نیست باید تجدید نظری جدی در این زمینه صورت پذیرد. البته ما در دوره‌های بعدی، آثاری را که شایستگی حضور ندارند کنار خواهیم گذاشت، زیرا اعتقاد داریم که حرمت این سوگواره باید حفظ شود.

گودرزی دیباج اضافه کرد: این یک مساله جهانی است و هم در بعد مفهومی و هم در موضوعی باید تجدید نظری جدی داشته باشیم. اگر در محافل خصوص اینقدر درباره کشورهای اروپایی و یا آمریکا و تمدن و پیشرفت آنها تعریف می‌شود، آیا هنرمند نیز گامی را برای پیشرفت کشورش برداشته است؟

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به از بین رفتن برخی از فعالیت‌هایی که معرف فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی بودند اشاره کرد و گفت: برای مثال تمبرها یکی از مواردی بودند که می‌توانستند حاوی اعتقادات، باورها و فرهنگ ما باشند، اما به اسم صرفه جویی آنها را جمع‌آوری کردند. حالا سوال من اینجاست که چرا در بخش‌های دیگر صرفه جویی نمی‌کنید؟

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ورود تکنولوژی بون ایجاد فرهنگ متناسب اشاره کرد . گفت: متاسفانه با آمدن تلفن‌های همراه،  تبلت‌ها و دیگر وسایل ارتباطی به جای آنکه به هم نزدیک شویم از یکدیگر دور شده‌ایم و این ناراحت کننده است. وقتی در جایی مثل اتوبوس نشسته‌ایم به جای آنکه جویای حال یکدیگر باشیم، سرمان گرم کار خود است و یکدیگر را فراموش کرده‌ایم. اینها بنیان فرهنگی ما را نابود می‌کند.

گودرزی دیباج افزود: فراموش نکنیم منزلت هنر عاشورایی بسیار بالاست و این همه درگیر شدن هنرمندان بر روی فرم مساله‌ای است که باید در آن تجدید نظر شود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری خاطر نشان کرد: میزان جرایم و خلاف در کشور باید به دقت رصد شود و اهالی هنر و قلم باید راه‌کاری را برای این موضوع مطرح کنند و به این دغدغه به صورت جدی بپردازند. اینکه فقط به فرم‌های ساده توجه داشته باشیم، هیچ چیزی را درست نمی‌کند. چرا در کشور به هنرهای تجسمی به نسبت سایر هنرها توجه نمی‌شود؟ در قیاس با آنچه که به صورت کلی رخ می‌دهد، هنرهای تجسمی فراموش شده است.

این هنرمند با بیان اینکه هنرمندان ایرانی باید به آنچه در اطرافشان رخ می‌دهد توجه جدی داشته باشند، اظهار کرد: در زمان جنگ تهاجمی شدید به مرزهای ایران صورت گرفته و توانستیم در برابر این حمله ایستادگی کنیم و دشمن را شکست دهیم، ولی در حال حاضر 140 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان برای ایرانیان برنامه تولید می‌کنند. بر اساس آمار فقط در شش ماه نخست امسال در حدود 5 هزار ساعت برنامه‌هایی نظیر سریال برای این شبکه‌ها ترجمه فارسی شده است.

وی تصریح کرد: آنها بر روی بنیان خانواده‌های متمرکز شد‌ه‌اند و هنرمند ما همچنان علم و کتل رسم می‌کند. هنرمند ما باید روشن گری کند. آنها چهره زن را خائن ترسیم می‌کنند، در صورتی که در ایران بطن همه چیز زن و مادر است. وقت آن فرا رسیده که از نگاه سطحی به این مسائل فاصله بگیریم و به هر موضوعی که می‌خواهیم بپردازیم، فراتر از نمره گرفتن و یا صرفا حضور در جشنواره و برنده شدن نگاه کنیم.

گودرزی دیباج اضافه کرد: در مورد این مساله حساس هنرمندان ما باید بیشتر مطالعه داشته باشند و باید به خوبی پیام امام حسین(ع) را بدانیم و درک کرده باشیم. گاهی وقت‌ها که به زندگی هنرمندان غربی نگاهی می‌کنیم، می‌بینیم برخی از آنها گویی این مسلک و این روش را به خوبی طی کرده‌اند.

وی بر دوری از سطحی نگری در آثار هنری تاکید کرد و گفت: باید ببینیم که دلیل ماندگاری برخی از هنرمندان و آثارشان در تاریخ چیست. سطحی نگری به واقع عاشورا ظلم بسیار بزرگی است و باید به فکر غنی سازی افکار باشیم. من برای این روی تفکر تاکید دارم که این سوگواره را مانند دیگر جشنواره‌های نبینیم و برای ما به مساله‌ای عادی تبدیل نشود. چرا هنرمندان ما کتاب نمی‌خوانند؟

این هنرمند خاطر شان کرد: البته تمام این حرفها بدین معنی نیست که احیانا کاری انجام نشده، بلکه یعنی باید کار بسیار بیشتری در این زمینه صورت بپذیرد.

پس از صحبتهای مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزیدگان بخش‌های مختلف سوگواره هنر عاشورایی معرفی شدند.
برگزیدگان سوگواره هنر عاشورایی در بخش‌های مختلف به شرح زیر است:

بخش تصویر سازی با موضوع حماسه عاشورا:
نفر اول: الهه امیر اصلانی، برنده جایزه نقدی به مبلغ سه و نیم میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره
نفر دوم: محمد جوادپور، برنده جایزه نقدی به مبلغ دو و نیم میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره
نفر سوم: راحله کریم بخش، برنده یک و نیم میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره

بخش تصوی سازی با موضوع مادران شهید:
نفر اول: هیات داوران هیچ اثری را شایسته رتبه نخست ندانست
نفر دوم: سولماز جهان‌گیر، برنده دو و نیم میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره
نفر سوم: سمیه علی‌پور، برنده یک و نیم میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره

بخش پرچم‌های سوگواره
نفر اول: میثم نام‌دار، برنده سه میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره
نفر دوم: محمد تقی‌پور، برنده دو میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره
نفر سوم: مسلم علم‌زاده، برنده یک میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره

بخش پوستر

نفر اول:محمد صادق محمدپور، برنده  سه میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره
نفر دوم: سید محمدهادی قادری، برنده دو میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره
نفر سوم: نصیر بشیری، برنده یک میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره

هیات داوران همچنین در این بخش از نوشین بیجاری، جلال پیر مرزآباد، ایمان خاکسار بنی اسدی با اهدای 500 هزار تومان جایزه نقدی و لوح یادبود تقدیر کرد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین