عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴
فهم زبان قرآن
پیامبر اکرم(ص) خواندن سوره‌ای از قرآن را به ما توصیه فرموده‌اند که هر کس به آن اقدام کند گویی ربع قرآن را خوانده و شیاطین طغیانگر از او دور می‌شوند و از شرک پاک می‌شود و از دلهره روز قیامت در امان خواهد بود.
عقیق:در ادامه انتشار مفاهیم آیات قرآن که توسط حجت‌الاسلام «حمید محمدی» در برنامه فهم زبان قرآن رادیو قرآن بیان می‌شود؛ مفاهیم سوره مبارکه «کافرون» تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد.

سوره مبارکه «کافرون» سوره‌ای است مکی و هجدهمین سوره‌ای است که بر قلب پیامبر نازل شده و در مصحف شریف به عنوان صد‌ونهمین سوره جای گرفته است.


 
ترجمه

به نام خدای بخشاینده مهربان

ای رسول ما! بگو: اى کافران! (1) نمی‌پرستم آنچه را که می‌پرستید (2) و نه شما پرستندگان آنچه می‌پرستم، هستید (3) و نه من پرستنده آنچه پرستش کردید، هستم (4) تأکید می‌کنم: و نه شما پرستندگان آنچه می‌پرستم، هستید (5) برای شماست دین شما و برای من است دین من (6).

شرح واژگان کلیدی

 

خداوند متعال در این سوره پیامبر خویش را مأمور می‌کند تا ضمن ردّ معبود کافران، خدای خویش را به عنوان معبود حقیقی تبیین و شیوه بندگی خود را اعلام کند.

منظور از «کافرون»، مخالفان پیامبر(ص) و منکران توحید است. پیامبر اکرم(ص) درباره فضیلت این سوره فرمود: «کسی که سوره کافرون را بخواند، گویی ربع قرآن را خوانده و شیاطین طغیانگر از او دور می‌شوند و از شرک پاک می‌شود و از دلهره روز قیامت در امان خواهد بود.»

مشرکان قریش، خود را پیرو آیین ابراهیم(ع) می‌دانستند؛ اما انحرافات بسیاری در این آیین پاک و توحیدی به وجود آورده بودند. یکی از محورهای تبلیغاتی سران قریش این بود که می‌گفتند: تفاوت چندانی بین دین محمد و آیین شرک آمیز مردم مکه نیست و هر دو، مردم را به سوی خدایی که خالق جهان است فرا می‌خوانند؛ از این‌ رو به پیامبر(ص) پیشنهاد کردند:

ای محمد! تو از آیین ما پیروی کن، ما نیز از آیین تو پیروی می‌کنیم.

این سوره زمانی‌که مسلمانان در اقلیت و کفّار در اکثریت بودند و کافران اصرار داشتند پیامبر(ص) را به سازش بکشانند نازل شد.

در ادامه، با هدف بهره‌مندی بیشتر از معارف لین سوره مبارکه صوت سخنان حجت الاسلام محمدی را گوش کنید.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین