عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
هشتمین شب پرده عشاق شنبه شب در سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد
روضه های علی اکبر، حاج علی اسداللهی معروف بود ، اما از وقتی که پسرانش عبدالله ، اسدالله و مجتبی در جبهه شهید شده اند، برای حاج علی خواندن روضه حضرت علی اکبر سخت ترین کارهاست. دلش تاب ندارد روضه علی اکبر بخواند.

گزارش تصویری


عقیق: تجلیل از پیشکسوتان و پیر غلامان حسینی رسمی دیرینه است که از سالها پیش تاکنون به عنوان سنتی پسندیده با هدف ترویج فرهنگ عاشورا و پاسداشت سرآمدان این فرهنگ در گوشه و کنار کشور برگزار می شود.

به گزارش عقیق هشتمین شب از مراسم پرده عشاق ، به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به اهتمام حجت الاسلام شهاب مرادی  در سالن پیامبر اعظم منطقه 21 تهزان برگزار شد.

در این مراسم  از حاج علی اسداللهی پدر سه شهید و مدیحه سرای اهل بیت(ع) با بیش از 60 سال سابقه ذاکری و  همچنین سید احمد میرزمانی بافقی پدر دو شهید، مداح، شاعر و نویسنده مذهبی تجلیل شد.

***

پرده اول / خانه عشق

در ابتدای این مراسم  رسالت بوذری، مجری مراسم  قطعه شعری کوتاه می خواند به عنوان پیش درآمد مجلس:«هر دری بسته بود جز در پر فیض حسین / این در خانه عشق است که باز است هنوز»  به دعوت بوذری، حجت الاسلام حمید قربانپور رئیس فرهنگ سرای تهران که میزبان مجلس است، برای عرض خیر مقدم در جایگاه قرار می گیرد.

پرده دوم/تهران، شهر مهربانی


ظرفیت سالن تکمیل است. بعضی از حاضران، ایستاده اند به تماشا. حجت اسلام قربانپور پس از خیر مقدم به میهمانان مراسم گفت : « شعار ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران "تهران شهر مهربانی"  است و ما چه کسانی را معرفی کنیم که مهربان تر از این عزیزان پیر غلام باشد. میزبانی از این پیر غلامان که یکی پدر سه شهید و دیگری پدر دو شهید است، افتخار بزرگی است و من دست این دو بزرگوار را می بوسم».

پرده سوم/به احترام حبیب

حاج داود علیزاده نیاز به معرفی ندارد. او از پیر غلامان شناخته شده اهل بیت(ع) است که درمجالس حسینی مو سپید کرده. بوذری، مجری مراسم با خواندن قطعه شعری دیگر حاج داود را به جایگاه دعوت می کند. حاج داود بدون مقدمه می گوید: «دوست داشتم در این جلسه از ارباب بی کفن بخوانم. اما به احترام پیر غلام آقا اباعبدالله، حاج علی اسداللهی که همنام علی (ع) است، دو تا ذکر یا علی می گویم. حاج داود با خواندن «علی امام من است و منم غلام علی»شور و حال دیگری به مجلس می دهد. صدای گرم و دلنشین حاج داود، حاضران در مجلس را به وجد می آورد. نوای «علی»، «علی» در سالن طنین انداز می شود. حاج داود گریزی هم به کربلا می زند و در آخر دعا می کند و می گوید: «خدایا به احترام حبیب ابن مظاهر، این دو پیر غلام را که عمری در خانه اهل بیت خدمتگزاری کرده اند، عاقبت بخیر بفرما».

پرده چهارم/تکلیف حسینی


پخش کلیپی باصدای استاد محمد علی کریم خانی حال و هوای مجلس را  عوض می کند. حجت الاسلام صالح نیا امام جمعه کن سخنران بعدی این مراسم است . وی سخنان خود را این طور آغاز می کند : «بردند و سود کردند کسانی که جلسات تجلیل از مفاخر حسینی را راه انداختند. باختند و زیان کردند کسانی که از این جلسات غافل ماندند.» صالح نیا در ادامه سخنان کوتاه خود به سیره حسینی اشاره می کند و می گوید: «هدف از برپائی این قبیل مجالس این است که ما خودمان را هم رنگ پیر غلامان و پدران شهدا کنیم. مثل اینها که به وظیفه شان عمل کردند.» امام جمعه کن در پایان سخنان خود می گوید:« امروز تکلیف حسینی ما تربیت جوانانی علی اکبر گونه است. »

پرده پنجم/پیر راه

برنامه بعدی مراسم، پخش یک کلیپ ویژه است. «پیر راه» عنوان کلیپ کوتاه در باره حاج علی اسد اللهی پیر غلام و مداح اهل بیت(ع) است که داغ سه جوان رشید دیده و قامتش خمیده است . حاج علی از مداحان شناخته شده محله ورد آورد است که از سالها پیش در محله شان مداحی می کند. در محله ورد آورد روضه های علی اکبر، حاج علی اسداللهی معروف بود. اما از وقتی که پسرانش عبدالله ، اسدالله و مجتبی در جبهه شهید شده اند، برای حاج علی خواندن روضه حضرت  علی اکبر سخت ترین کارهاست. دلش تاب ندارد روضه علی اکبر بخواند.

پرده ششم /زخم های عطشان


مهمان بعدی مراسم تجلیل از مفاخر حسینی، دکتر علیرضا قزوه از شاعران شناخته شده کشور است. قزوه که بیشتر به سرودن اشعار آیینی معروف است ضمن ادای احترام به حضار به ویژه به پیر غلامان حاضر در مجلس می گوید: «فکر می کردم این برنامه ، صرفاً برای تجلیل از خادمان اهل بیت (ع) است اما وقتی متوجه شدم که این پیر غلامان پدر 5 شهید هستند ، حس و حال دیگری پیدا کردم و باید شعر عاشورایی بخوانم.» دکتر قزوه بعد از خواندن قطعه ای کوتاه، شعری عاشورایی می خواند:

یکی زخیل شهیدان گوشه چمنش/ سلام ما برساند به صبح پیرهنش

 تمام دشت پر از زخم های عطشان بود / فرات پیرهنش بود و آسمان کفنش

به زیر تیغ تنش تکه تکه قربان شد / مدینه موعد او بود و کربلا وطنش

پرده هفتم / شهری از تبار نیکان

دکتر احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران از مهمانان ویژه مراسم است. مسجد جامعی که به احترام پیر غلامان حسینی در مجلس حاضر شده، به دعوت مجری در جایگاه مستقر می شود و بدون مقدمه می گوید: «یکی از ویژگی های شهر تهران این است که آب و گلش با محبت اهل بیت (ع) عجین شده . شاید این ویژگی را شهر دیگری نداشته باشد. در این شهری که پایه و اساس آن با محبت اهل بیت (ع) شکل گرفته طبیعی است که ما امروز شاهد این همه افراد علاقه مند و ارادتمند به آقا اباعبدالله باشیم. کسانی که پسرانشان را به یاد سیدالشهدا (ع) و فرزندان عزیزشان علی اکبر و علی اصغر به میدان جنگ فرستادند. ما افتخار می کنیم که چنین تباری داریم و عشق اهل بیت در دل ما شعله ور است.»مسجد جامعی با ادای احترام به پیرغلامان حسینی حاضر در مجلس، حاج علی اسداللهی و سید احمد میر زمانی به سخنان خود خاتمه می دهد.

پرده آخر / لوح عاشقی

«تجلیل از پیر غلامان حسینی ، تجلیل از خود حضرت سید الشهدا (ع) است.» بوذری با ذکر این جمله ، حسن ختام برنامه یعنی تجلیل از پیر غلامان را اعلام می کند. به احترام پیر غلامان، صدای صلوات در سالن طنین انداز می شود و فضای سالن را عطر آگین می کند.


بوذری حاج علی اسداللهی و سید احمد میر زمانی را به جایگاه می خواند. حاج علی آرام و عصا زنان در جایگاه حاضر می شود و  به عصای خود تکیه می دهد. قامت خمیده اش را کمی بالا می گیرد و به حضار ادای احترام می کند. سید احمد میر زمانی هم ساده و بی ریا روبروی حاضران می ایستد و به حاضران سلام می دهد. احمد مسجد جامعی به نیابت از همه،«لوح عاشقی» را به پیر غلامان آقا اباعبدالله الحسین (ع) تقدیم می کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین