عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
حجت‌الاسلام فرحزاد عنوان کرد
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بسیاری از علما و مراجع تقلید هفتم صفر را به عنوان روز شهادت امام حسن(ع) عنوان می‌کنند گفت: روز هفتم صفر باید برای مردم به درستی تبیین شده و سالروز شهادت ایشان باید در تقویم رسمی کشور اصلاح شود.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر خبرگزاری فارس در قم برگزار شد به تبیین موضوع سالگرد شهادت امام حسن(ع) در روز هفتم صفر پرداخت و اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم به پیامبر کرم(ص) تاکید کرده است که ایام‌الله را به امت متذکر شود، ایا‌م الله به روز‌هایی از سال اطلاق می‌شود که در ارتباط با اعیاد و مناسبت‌های مذهبی اهل بیت(ع) است و خداوند این روز‌ها را مرتبط با خود می‌داند.

وی ادامه داد: بزرگداشت ایام‌الله موجب زنده نگه داشتن دین می‌شود و بنده اعتقاد قلبی دارم که حق بعضی از ائمه معصومین(ع) در این زمینه نادیده شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برگزاری مراسمی همچون ایام صادقیه، فاطمیه و دهه مهدویت، دهه ولایت و دهه کرامت با همت مراجع تقلید شکل گرفت مطرح کرد: اما با وجود اینکه امام حسن مجتبی(ع) از پنج تن آل عبا هستند و جایگاه رفیعی دارند و امام حسین(ع) نیز حدود 10 سال امامت ایشان را درک کردند ولی آن طور که در خور شأن ایشان است مراسم مذهبی در ولادت و شهادتشان برگزار نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان نام رسول الله، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) در کشور و جهان اسلام مطرح است تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) غریب‌تر و مظلوم‌تر از ائمه دیگر هستند و وظیفه ما است که نام آن حضرت و ولادت و شهادت ایشان را با مجالس بزرگ و باشکوه گرامی بداریم.

وی با بیان اینکه شهادت امام حسن مجتبی(ع) در 28 صفر قول ضعیفی دارد مطرح کرد: همچنین در 28 صفر روضه امام مجتبی(ع) تحت تاثیر مصیبت بزرگ رحلت نبی خدا قرار می‌گیرد.

مسئول ستاد احیاگران امر شهادت امام مجتبی(ع) ادامه داد: علمای برجسته جهان تشیع تاکید بر برگزاری شهادت امام مجتبی(ع) در روز هفتم صفر دارند که در راس آنان شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم قرار دارد که ایشان از متخصصان موضوعات تاریخ به شمار می‌رود.

فرحزاد با اشاره به استفتائات صورت گرفته از مراجع تقلید در خصوص روز شهادت امام حسین مجتبی(ع) گفت: عموم مراجع تقلید روز هفتم صفر را سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) می‌دانند و در این روز تمام دروس در حوزه‌های علمیه تعطیل است و علما و مراجع در بیوتشان برای آن حضرت مراسم برگزار می‌کنند.

وی گفت: آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، سبحانی و بسیاری دیگر از علما و بزرگان دین بر برگزاری شهادت امام مجتبی(ع) در روز هفتم صفر تاکید دارند و آیت الله سبحانی که در زمینه تاریخ اسلام متخصص هستند بر احیای هفتم صفر به عنوان شهادت امام مجتبی(ع) تاکید دارند.

استاد حوزه علمیه قم تبلیغ را در فرهنگ‌سازی موضوعات مختلف در جامعه مهم دانست و بیان کرد: امروز شاهد هستیم که با فرهنگ سازی صورت گرفته در ایام اعتکاف هزاران نفر در این مراسم مذهبی حضور می‌یابند و این در حالی است که در ابتدای کار، جلسات اعتکاف با جمع‌های بسیار محدود برگزار می‌شد و احیای این مناسک و شعائر همه از برکات انقلاب اسلامی است.

فرحزاد با اشاره به اینکه محرم و صفر ایام حزن و اندوه اهل‌بیت(ع) است گفت: جا دارد در این ایام مجالس امام حسن(ع) از ابتدای صفر با عنوان دهه حسنیه برگزار شود و شهادت ایشان در روز هفتم صفر برای همه اعلام شود.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند در فرهنگ‌سازی این روز و اطلاع‌رسانی به مردم اثرگذاری ویژه‌ای داشته باشند گفت: از جوانان کشور تقاضا می‌کنیم که در شبکه‌های مجازی و گروهی با تبلیغات خود از غربت امام حسن مجتبی(ع) بکاهند.

مسئول ستاد احیاگران امر شهادت امام مجتبی(ع) با بیان اینکه شایسته است دهه نخست ماه صفر به نام امام حسن مجتبی(ع) ثبت شود گفت: برای ولادت امام حسن(ع) که در نیمه ماه مبارک رمضان قرار دارد، باید برنامه‌های درخور شأن و جایگاه ایشان برگزار شود.

فرحزاد افزود: با توجه به تاکیدات مراجع تقلید و تعطیلی بازار قم در روز هفتم صفر، مردم برای برگزاری شهادت امام حسن مجتبی(ع) اهتمام داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شیعیان در بسیاری از کشورهای عربی در روز هفتم صفر به عنوان روز شهادت امام حسن(ع) مراسم برگزار می‌کنند مطرح کرد: در شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما نیز هفتم صفر به عنوان روز شهادت امام حسن(ع) اعلام می‌شود و این موضوع هم در رسانه‌ها و هم در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران باید اصلاح شود.

استاد حوزه علمیه قم همچنین از برگزاری مراسم شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) در مدرسه آیت الله گلپایگانی خبر داد و گفت: در این مراسم که از ساعت 20 و 30 دقیقه برگزار می‌شود، حجت الاسلام والمسلمین مومنی سخنرانی کرده و حمید علیمی مداحی خواهد کرد.

فرحزاد ادامه داد: مراسم دیگری نیز ظهر روز یکشنبه هفتم صفر پس از اقامه نماز ظهر و عصر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی و مداحی سید مهدی میرداماد برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا امر شهادت امام حسن(ع) را همانطور که نظر علما و مراجع تقلید هست در جامعه فرهنگ‌سازی و پیاده کنیم و در این زمینه مراسم و جلسات را در خور نام و شان ایشان را بر پا کنیم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین