عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۳۳۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
حاج علی اکبری در گفت وگو با تسنیم:
مرکز رسیدگی به امور مساجد،گفت:ما عمق دانش و رفعت شأن معنوی آیت الله العظمی شاه آبادی را از طریق شاگرد برجسته و ممتاز و بی نظیر مکتبشان، یعنی امام راحل عظیم‌الشان می‌شناسیم.
عقیق:چندی است طرح برگزاری سلسله نشست های «ستارگان محراب» به منظور شناساندن چهره های برجسته و مفاخر امامان محترم جماعات مساجد استان تهران و الگوسازی برای نسل جوان و استحکام و پیوند آنان با روحانیت تشیع برگزار می شود.

مرکز رسیدگی به امور مساجد، تاکنون مراسم بزرگداشتی برای «آیت الله برهان» و «شیخ محمد حسین زاهد» برگزار کرده که مورد استقبال قرار گرفته است.

سومین سلسله نشست ستارگان محراب، با هدف بزرگداشت مقام آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی 28 آبان در مسجد سراج الملک با حضور علما و فرزندان این عالم پارسا برگزار شد.

عارف کامل و فقیه مبارز، آیة الله میرزا محمد علی شاه آبادی در سال ١٢٩٢ قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی، آیة الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود. از همان ابتدا در محضر پدر بزرگوار خود، مقدمات علوم الهی و دروس حوزه را فرا گرفت و از محضر سایر اساتید وقت و علمای اصفهان کسب فیض نمود.

در سال ١٣٠٤ قمری در سن ١٢ سالگی، زمانی که پدر ایشان توسط ناصرالدین شاه به تهران تبعید شد، به همراه پدرو برادر دیگرشان به تهران مهاجرت کرد و در طول اقامت ١٦ ساله در تهران ( تا ١٣٢٠ قمری) به اشتغالات علمی پرداخته و اساتید دیگری را درک نمود.

مرحوم شاه آبادی در سال ١٣١٠ هجری قمری، پس از ٦ سال اقامت در تهران، آنگاه که حدود ١٨ سال داشت به درجه اجتهاد نایل آمد.

وی استاد عرفان امام خمینی(ره) بود که امام نحوه آشنایی با آیت الله شاه آبادی را بیان کردند و به اندازه ای به شاه آبادی علاقه داشتند که هرگاه از ایشان نامی به میان می‎آورد می‎فرمود: روحی له الفداء یعنی جانم فدای او باد! این مطلب در کتاب های امام (ره) بخصوص در کتابهای عرفانی ایشان کاملاً مشهود است.

در این ارتباط گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به رسالت برنامه «ستارگان محراب»،گفت: رسالت این طرح این است که مفاخر از ائمه جماعات تهران را شناسایی و به مردم به صورت عمومی و به خود ائمه جماعات به صورت خاص معرفی کند و از رهگذر این معرفی در بافت عمومی تقویت هویت دینی محسوب می‌شود چون توجه به تبار و ریشه و اصالت‌هاست. در بخش خاص که ائمه جماعات هستند نیز جنبه الگویی مساله مدنظر است که به نوعی الگو سازی است. این طرح مدتی است شروع شده و پیش بینی ما این است که ماهی یک جلسه گرامیداشت مفاخر تهران را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری، تصریح کرد: تاکید شده است که این برنامه فارغ از تشریفات عادی برگزاری نکو داشت‌ها باشد لذا، یک کار خیلی صمیمی، کم خرج و در بافت مردمی و در مسجدی که آن شخصیت در آنجا حضور داشته و نماز جماعت و خدمات ارائه کرده برگزار شود. این ماه طبق برنامه در آستانه سالروز رحلت آیت‌الله العظمی شاه آبادی که سوم آذر ماه رحلت کردند جلسه بزرگداشت ایشان را در مسجد سراج الملک برگزار کردیم که ایشان در چند مسجد از جمله این مسجد فعالیت داشتند و امام جماعت بودند.

امام از تعبیر استاد عارف کامل ما «روحی فداه» برای آیت‌الله شاه‌آبادی استفاده می‌کردند

وی در ادامه با اشاره به ابعاد شخصیتی و ویژگی‌های آیت‌الله شاه آبادی، گفت: ایشان از شخصیت‌هایی است که در محور مقامات معنوی و  عرفانی و علمی به وسیله امام راحل تاحد زیادی معرفی شدند، ما عمق دانش و رفعت شأن معنوی ایشان را از طریق شاگرد برجسته و ممتاز و بی نظیر مکتبشان، یعنی امام راحل عظیم‌الشان می‌شناسیم.امام(ره) شخصیت سرشناس روزگار ما هستند اما وقتی در رسائل عرفانی و بیانات خودشان از این استاد عالیقدرشان یاد می‌کنند، متفاوت با دیگران از تعبیر استاد عارف کامل ما «روحی فداه» استفاده می‌کنند که خیلی تعبیر بزرگ و سنگینی آنهم از شخصیتی مثل امام است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: در چشم و دل امام عزیز ما که حق حیات برگردن همه ملت ایران دارند، شخصیت آیت‌الله شاه‌آبادی جایگاه خیلی رفیعی دارد. به این ترتیب می‌شود گفت آیت‌الله شاه آبادی حق حیات به گردن ملت ما دارند، چرا که امام راحل می‌فرمایند: ایشان به گردن من حق حیات دارد. یعنی اما حیات معنوی و عرفانی خود را وامدار آیت‌الله شاه آبادی می‌دانند. حالا بین این شاگرد و استاد چه گذشته و چه معارفی مبادله شده است که از تعابیر امام قابل استفاده است.

آیت‌الله شاه آبادی در محور امامت جماعت یک الگوی به تمام معناست

حاج علی‌اکبری خاطرنشان کرد: یکی از جلوه‌های ویژه شخصیتی آیت‌الله شاه آبادی که باعث شده نزد امام دارای مکانت و جایگاه ویژه باشند، شخصیت مبارزاتی و جهادی ایشان بوده است که در اوج عرفان کامل، شخصیت حماسی و جهادی و اهل مبارزه، شجاع، در میدان و تاثیر گذار در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در روزگار خودش است که امام راحل هم به این مساله تصریح می‌کنند و می‌فرمایند:«ایشان علاوه بر این که عارف کاملی بودند یک مبارز به تمام معنا هم بودند».

وی با بیان این که آیت‌الله شاه آبادی در محور امامت جماعت یک الگوی به تمام معناست، افزود: شخصیتی که پایگاه اصلی فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی خود را مسجد قرار داده و در مسجد اقدام به تربیت نفوس مومنین کرده است و در درون مسجد شخصیت‌هایی را تربیت کرده که به وسیله آنها بتواند محیط پیرامون خود را تحت تاثیر قرار دهد.

شاگرد برجسته آیت‌الله شاه آبادی، استاد برجسته زمان خود شد

رئیس مرکز رسیدگی با امور مساجد، گفت: از ایشان آثار مکتوب، کم باقی مانده اما آنچه باقی مانده همراه با نو آوری‌ها و برداشت های فوق‌العاده جذاب و ویژه در قله است. چه کتاب «رشحات‌البحار» ایشان که در نوع خود فرید و کم نظیر و چه «شذرات المعارف» ایشان که حاوی معارف بسیار بلند و عالی و در برگیرنده نوآوری های علمی این شخصیت بزرگ هستند. همچنین می‌توان شخصیت جهادی ایشان را در «شذرات» خوبتر شناخت. از همه اینها بالاتر آن شاگرد برجسته ایشان است که استاد کل زمان خودش شد و ما به وسیله امام راحل تا حدودی توانسیتم این شخصیت بزرگ را بشناسیم.

حاج علی‌اکبری در پایان یاد آور شد: مراسم خوب و باشکوهی با حضور علما و روحانیون و فرزندان ایشان برگزار شد که امیدواریم خداوند امثال ایشان را در بین روحانیت ما فراوان قرار دهد و نسل جدید عالمان دینی و ائمه جماعات ما با اقتدا به چنین شخصیتی در این تراز، بتوانند به رسالت و مسوولیت بزرگ خود در هدایت امت و جوانان موفق شوند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین