عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۰
چهار سال پس از عاشورای حسینی، گروهی از مردم کوفه که سیدالشهدا(ع) را یاری نکرده بودند با ابراز پشیمانی به قصد انتقام خون امام حسین(ع) در نخسیتن روز از ماه ربیع الاول قیام کردند.
عقیق: آغاز تصمیم توابین برای قیام در سال 61 هجری بود اما زمان نهضت را در سال 65 هجری قرار دادند. آنان در این مدت، با جذب افراد و تهیه سلاح و فراهم کردن امکانات نهضت، پس از مدتی سازماندهی مخفیانه، سرانجام با جمعیتی چهار هزار نفری قیام کردند و با شعار ˈیالثارات الحسینˈ، عازم ˈنخیلهˈ شدند تا از آنجا به سوی شام حرکت کنند. 

توابین بر سر تربت سیدالشهدا(ع) رفته و پس از زیارت قبر امام حسین(ع) و گریه و ناله، با خدا چنین راز و نیاز کردند: "پروردگارا! ما پسر دختر پیامبرمان را بی یاور ساختیم، گذشته ما را ببخشای و توبه ما را بپذیر، که تو توبه پذیر مهربانی، بر حسین و یاران شهید و صدیق او رحمت فرست. ما تو را شاهد می گیریم که بر همان راه و هدفی هستیم که آنان جان باختند. پس اگر ما را نبخشی و رحم نکنی از زیانکاران خواهیم بود."

به خاطر همین اظهار توبه و پشیمانی، این گروه به ˈتوابینˈ مشهور شدند. آنان به رهبری ˈسلیمان بن صرد خزاعیˈ در اول ربیع الاول سال 65 به خونخواهی سیدالشهدا (ع) در کوفه قیام کردند. 

توابین پس از این که سلیمان را به عنوان رهبر قیام خود برگزیدند، در خانه او گرد آمده و هم پیمان شدند تا دست به قیام علیه امویان بزنند. 

سلیمان از چهره های برجسته و سرشناس شیعه در کوفه و از بزرگان طایفه خود به شمار می رفت و قدر و منزلتی عظیم داشت. نامش در جاهلیت ˈیسارˈ بود که پیامبر اسلام(ص) نام ˈسلیمانˈ را بر او نهاد. 

وی از اصحاب پیامبر(ص) محسوب می شد و در جنگ صفین و معرکه های دیگر نیز در رکاب امیرمومنان(ع) بود و جزو نخستین مسلمانانی بود که ساکن کوفه شد. او از کسانی بود که پس از مرگ معاویه، به امام حسین(ع) نامه نوشت و از آن حضرت خواست که به کوفه بیاید. 

توابین چون عامل اصلی فاجعه کربلا را حکومت یزید می دانستند، از کوفه رو به شام نهادند و به ˈعین الوردهˈ آمدند و در آنجا با سپاه شام برخوردی شدید داشتند. پس از چندین روز نبرد سخت، سرانجام سران نهضت، از جمله سلیمان بن صرد خزاعی که آن هنگام 93 سال از عمرش می گذشت به شهادت رسید و سر او را نزد ˈمروان بن حکمˈ به شام برده شد. 

انقلابیون نیز چون توان مقابله با سپاه انبوه شام را نداشتند، شبانه به کوفه رفتند. از رهبران نهضت  توابین به جز سلیمان می توان از ˈمسیب بن نجبهˈ، ˈعبدالله بن سعد ازدیˈ، ˈعبدالله بن والˈ و ˈرفاعه بن شدادˈ نام برد.


منبع: ایرنا
کد خبرنگار 211007 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین