آیا شما را به چیز برتر از نماز و روزه و صدقه آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه میان مردم کشنده و دین برانداز است.
عقیق:اصلاح ذات بین به معنای زدودن دشمنی ها و تبدیل آن به آشتی و دوستی و صمیمیت است که از مهم ترین برنامه های اسلام است.
خدا در قرآن می فرماید: «از خدا پروا کنید و میان خود صلح و آشتی برقرار سازید.»۱ و اگر زنی از ناسازگاری یا روی گردانی شوهرش بیم داشته باشد بر آن دو گناهی نیست که [او با گذشت از بخشی از حقوقش] میان خودشان صلح و سازش برقرار کنند و سازش بهتر از جدایی است.۲
و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر پیکار کنند، میان آنان صلح و سازش برقرار سازید؛ پس اگر یکی از آن دو گروه بر دیگری ستم و تعدی کرد، با آن گروه که ستم می کند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد و حکم او را گردن نهد. پس اگر بازگشت، و حکم خدا را گردن نهاد میان آن دو گروه صلحی عادلانه برقرار کنید.۳
همه مؤمنان- چه آنان که با یکدیگر در ستیزند و چه غیر آنان- جز این نیست که با یکدیگر برادرند، پس بر شما فرض است که میان دو گروه از برادرانتان که با یکدیگر در ستیزند صلح و سازش برقرار کنید.۴
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: برترین صدقه، اصلاح میان مردم است. ۵ در تعلیمات اسلامی اصلاح چنان اهمیتی دارد که امیرمؤمنان علی سلام الله علیه در بستر شهادت به فرزندان خود و به همه مؤمنان فرمود: من از جدّتان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: اصلاح میان خودتان از عموم نمازها و روزه ها ۶ برتر است.۷
پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در بیان دیگری در اهمیت این موضوع می فرماید: آیا شما را به چیز برتر از نماز و روزه و صدقه آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه میان مردم کشنده و دین برانداز است. ۸ امام صادق سلام الله علیه خطاب به شاگرد خود مفضل بن عمر (مسئول امرو مالی امام) می فرماید: اگر میان دو نفر از شیعیان ما نزاعی پیش آمد با هزینه کردن از مال من میان آن دو آشتی برقرار کن.۹
پی نوشت: ۱. سوره انفال، آیه ۱. ۲. سوره نساء، آیه ۱۲۸. ۳. سوره حجرات، آیه ۹. ۴. سوره حجرات، آیه ۱۰. ۵. کنزالعمال، ج۳، ص۵۸. ۶. به گفته شیخ طوسی(ره)، مراد، نماز و روزه مستحب است. بحار الانوار، ج۷۳، ص۴۴. ۷.نهج البلاغه، نامه ۴۷. ۸. تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج۱، ص۳۹. ۹. الکافی، ج۲، ص۲۰۹. ۱۰. مفاتیح الحیات، ص۵۰۱-۵۰۲. منبع:افکار