عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
ساعت قدیمی صحن آزادی، ساعتی بزرگ و کهن است که در برج بالای ایوان جنوبی صحن آزادی، نصب شده و مشرف به رواق امام(ره) است.

عقیق: این ساعت که اولین و قدیمی ترین ساعت آستانه است، ساخت منچستر انگلستان بوده و در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط امین الملک صدراعظم ایران، وقف آستان مقدس حضرت رضا(ع) شده است. 
 

تاریخ موجود در پیاله زنگ ساعت نشان دهنده سال 3981 م است که مربوط به 011 سال قبل است. این ساعت، ابتدا در برج بالای ایوان غربی صحن انقلاب اسلامی) صحن کهنه (قرار داشت و حدود 54 سال قبل، از آن جا به بالای ایوان جنوبی صحن آزادی) صحن نو (یعنی مکان فعلی آن انتقال یافت.

ظاهراً علت انتقال ساعت به این مکان، به دلیل نشست پایه‌های سردر ایوان صحن انقلاب اسلامی، به واسطه سنگینی ساعت و پیاله‌های آن بوده، که پس از ترمیم و استحکام شکست آن، ساختمانی از بتن در بالای ایوان ساخته شد و با کاشی معرق تزیین یافت. پس ساعت خطی را که مرحوم عبدالحسین معاون از هامبورگ آلمان خریداری کرده بود، جایگزین این ساعت کردند.

جالب است بدانید، ساعت صحن آزادی، در ابتدا به وسیله هندل دستی و بزرگی، کوک می‌شد که پس از ورود برق به مشهد، این ساعت نیز برقی شد.

در حال حاضر به وسیله الکتروموتور کار می‌کند که هر 42 ساعت یک بار کوک می‌شود و چنان چه با قطع برق مواجه شود، کوک آن تا 42 ساعت فعال خواهد بود. 


 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین