عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
در عاشورای کربلای معلی ؛
«حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری» با تأسی به علمای گذشته در سوگ سالار شهیدان(ع) عبا و عمامه را کنار گذاشت و با پای پیاده و سینه زنان به حرم امام حسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع) مشرف شد.
عقیق:"طویریج" معروف ترین دسته عزاداری است که خاستگاه آن به منطقه "هندیه" در 10 کیلومتری جنوب شرق کربلا باز می گردد؛ اما امروزه مردم نقاط مختلفی از جهان با آن سبک عزاداری می کنند و در سوگ سیدالشهداء(ع) بر سر و سینه می زنند.

در این نوع سوگواری، عزاداران با سرو پای برهنه و هروله کنان (دوان دوان) به سوی حرم امام حسین(ع) حرکت می کنند و پس از زیارتی کوتاه، به سوی حرم قمر بنی هاشم(ع) می دوند و پس از زیارت در آن مکان به طرف خیمه گاه حرکت می کنند. آنان در مسیر حرم حضرت اباعبدالله(ع) شعارهایی همچون "لبیک یا حسین"، "لبیک یا داعی الله" و "واحسین واحسین" سر می دهند و سپس در مسیر حرم حضرت عباس(ع) ندای "واویل علی العباس" و "یا عباس جی بالمای لسکینة" و "الیوم الیوم نعزّی فاطمة" را فریاد می کنند.

ریشه این مراسم به همان سال 61 هجری قمری باز می گردد که وقتی خبر واقعه کربلا به اهالی روستای طویریج رسید آنان دوان دوان به قصد یاری حسین بن علی(ع) به سمت کربلا دویدند، اما به موقع نرسیدند. از آن پس، اهالی این روستا هر سال این اقدام را تکرار می کند و برای سوگواری شهدای کربلا، هروله کنان مسیر ده کیلومتری هندیه تا کربلا را طی می کنند.

رژيمهاي ستمگر حاکم نيز در مقاطع مختلف اين مراسم را ممنوع کرده اند. طولانی ترين مدت ممنوعيت بین سالهای 1991 تا 2003 میلادی و به دستور رژیم منفور بعث عراق ایجاد شد. اما با وجود این ممنوعيت ها، مردم اقدام به برگزاری آن نمودند و تعداد زيادی در راه آن به شهادت رسيدند.

چرا عزاداری طویریج عمومیت یافت؟


«مرحوم علامه سيد مهدی بحرالعلوم(ره)» در یک روز عاشورا با عده ای از طلاب از كربلا به استقبال دسته سينه زنی طويريج رفت. پس از رسیدن عزاداران، ناگهان طلاب مشاهده کردند که سيد بحرالعلوم با آن عظمت، وقار و مقام شامخ علمی، عمامه و عبا و عصا را كنار انداخت و وارد عزاداران شد و به سر و سينه زد. عده ای از طلاب برای حفظ سلامتی سيد بحرالعلوم ايشان را گرفتند تا مبادا زير دست و پا بيفتد.

بعد از اتمام مراسم از آن بزرگوار پرسیدند: چگونه شد كه شما در دسته طویریج شرکت کردید و آن گونه بر سر و سینه زدید؟ مرحوم سيد پاسخ داد: "چرا شرکت نکنم در حالي که امام زمان(عج) را مشاهده کردم که با مردم در حال هروله بودند".

ایشان توضیح داد: وقتی به دسته سينه زنی رسيدم، ديدم حضرت بقية الله(عج) با سر و پای برهنه ميان سينه زنها بر سر و سينه مي زنند و گريه مي كنند! من نتوانستم طاقت بياورم و در خدمت آن حضرت به سينه زنی و عزاداری مشغول شدم.

پس از این واقعه، حضور در دسته طویریج عمومیت یافت و دیگر مختص به اهالی هندیه و طویریج نیست؛ بلکه دیگر شیعیان عراق هم به آن روستا می‌روند و بعد از نماز ظهر عاشورا از آنجا تا کربلا را می‌دوند. بسیاری دیگر نیز در خیابانهای کربلا به این دسته عزاداری ملحق می شوند؛ آنگونه که تعداد اعضای دسته طویریج، حدود دو میلیون نفر تخمین زده می شود و این مراسم بیش از سه ساعت به طول می انجامد.

شخصیت های دینی، اجتماعی و سیاسی نیز در این عزاداری حضور می یابند و حتی مراجع و علماء با کنار گذاشتن عبا و عمامه، به خیل سوگواران پیاده می پیوندند.

حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در دسته عزاداری طویریج

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که به دعوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و به مناسبت ایام عاشورای حسینی(ع) در کربلای معلی به سر می‌برد در دسته عزاداری طویریج شرکت کرد.

«حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری» با تأسی به علمای گذشته در سوگ سالار شهیدان(ع) عبا و عمامه را کنار گذاشت و با پای پیاده و سینه زنان به حرم امام حسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع) مشرف شد.

کلیپ زیر تصاویر اختصاصی ابنا از شرکت دبیرکل مجمع در عزاداری طویریج در عاشورای امسال (مصادف با روز سه شنبه 13 آبان 1393) است:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ویدئو با حجم کم:

دریافت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین