عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
وقتی که به مکه آمده بودم، در حالی که گریه می کردم و در آنجا به دنبال امام زمان(عج) می گشتم، روزی دستی به روی شانه ام آمد و به من گفت به دنبال چه چیزی هستی؟گفتم به دنبال امامی هستم که محجوب است و او در جوابم گفت: امام محجوب نیست، اعمال شما امام را دور کرده است.

عقیق: حجت الاسلام "ناصر رفیعی" با اشاره به روایاتی از امام رضا(ع) در خصوص وظایف منتظران در زمان غیبت و آماده سازی زمینه های ظهور امام زمان(عج) اظهار داشت: "دعبل خزاعی" از امام رضا(ع) روایت می کند که زمان ظهور مخفی است.

وی در ادامه با بیان روایتی دیگر از "حسن بن خالد" از قول امام رضا(ع) که می فرمایند: "هرکسی تقوی ندارد، دین ندارد و ورع به معنای قدرت ترک گناه است" و گفت:  ائمه اطهار(ع) بسیار سفارش کرده اند که شیعه باید تقوی داشته باشد.

وی در همین زمینه به فرمایش امیرالمومنین(ع) در این باره اشاره کرد و ادامه داد: حضرت امیر می فرمایند: "از آنجا که شما توانایی رفتارهای معیشتی مانند خوردن و پوشیدن مثل من، را ندارید بنابر این با تقوایتان مرا یاری کنید" که این روایت نشان می دهد یکی از برجسته ترین و مهمترین وظایف شیعه در زمان غیبت، ترک گناه یا همان تقوی است.

ایشان در ادامه با بیان داستانی از قول نوه مهزیار در آغاز دوران غیبت تصریح کرد: «وقتی که به مکه آمده بودم، در حالی که گریه می کردم و در این ورا به دنبال امام زمان(عج) می گشتم، یک روز دستی به روی شانه ام آمد و به من گفت به دنبال چه چیزی هستی؟ در جواب گفتم به دنبال امامی هستم که محجوب است و او در جوابم گفت: امام محجوب نیست، اعمال شما امام را دور کرده است؛ ای نوه مهزیار به سه دلیل شما نمی توانید ما را ببینید یکی اینکه به دنبال پول در آوردن هستید و مهمتر از آن این است که برایتان اهمیت ندارد که این پول چگونه بر روی هم انباشته می شود؛ حلال است یا حرام، رباست یا احتکار و یا حاصل گرانفروشی.»

استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از عوامل طولانی شدن زمان غیبت را عدم یاری رسانی به فقرا و مستمندان دانست و گفت: این درحالی است که اگر مردم ده درصد ثروت هایشان را به فقرا بدهند، فقر و نداری ریشه کن می شود. 

رفیعی خاطرنشان کرد: اما سومین دلیل این است که صله رحم را به جا نمی آورید و با خویشاوندان و اقوام قطع رابطه می کنید؛ درحالی است که شما در بین فامیل خودتان، فقیر و مستمند و بیمار دارید که نیاز به رسیدگی دارند و شما نسبت به آنان غافل هستید.

جایگاه مردمان زمان غیبت 

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به بیان شبهات در مورد ولادت امام عصر(عج) و برتری مردمان زمان غیبت نسبت به دیگر اعصار پرداخت و اظهار داشت: بعضی ها در زمان غیبت به متولد شدن یا نشدن ایشان نیز شک می کنند؛ درحالی که امام سجاد(ع) به اباخالد فرمود: مردمان زمان غیبت از تمام مردمان گذشته مقامشان بالاتر است، تا جائی که نماز آنان 25 برابر زمان ظهور ثواب دارد؛ چرا که آنان مردمانی هستند که صبرشان بر غیبت، ثواب شهادت را دارد.

وی در ادامه با بیان نظر دیگر ادیان در مورد مهدویت، تصریح کرد: موضوع مهدویت را همه ائمه ما مطرح کرده اند و حتی وهابی ها نیز در کتاب "من هذالسنه" که حمله به شیعه است، راجع به امام زمان(عج)، روایات را غیر قابل انکار می دانند. شافعی نیز از علمای اهل سنت، در کتاب "البیان فی الحوال امام زمان" روایات اهل سنت را در مورد امام عصر(عج) جمع آوری کرده است.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه تبیین فلسفه غیبت امام زمان(ع) به چگونگی ظهور و نقش ایشان در پاک سازی زمین از زبان امام رضا(ع) پرداخت و اظهار داشت: امام زمان(عج) بیعت با هیچ کس را نمی پذیرد! با نگاهی به تاریخ می توان دریافت که در زمان همه ائمه(ع) یک حاکم ستمگر بوده و قدرت و شرایط نیز برای سرنگونی حاکم، بر ایشان فراهم نبوده است و امامان(ع) در کنار این حاکمان، امامتشان را انجام می دادند.

 

ویژگی های امامت امام عصر(عج)

وی در ادامه به تفاوت های امامت امام زمان(عج) با امامان دیگر پرداخت و خاطرنشان کرد: وقتی که امام زمان(عج) ظهور می کند، هیچ حاکمی نیست و حاکم مطلق خود ایشان هستند. انقلاب حضرت، انقلابی است که به وسیله آن باید تمام سردمداران کفر سقوط کنند؛ به همین دلیل است که فراهم سازی زمینه های ظهورشان به این سادگی نبوده و زمینه های معنوی بسیاری لازم دارد.


منبع: خبرگزاری رسا

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین