عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۳۹۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷
در بزرگداشت میرزا احمد نجفی‌زنجانی مطرح شد
در بزرگداشت میرزا «احمد نجفی‌زنجانی» خوشنویسی که 5 بار قرآن را کتابت کرده است، به دلایل اقبال جامعه قرآنی برای استفاده از قرآن به خط «عثمان‌طه» و ضرورت گسترش رسم‌الخط ایرانی جهت رفع مشکل غلط‌خوانی قرآن مطالبی بیان شد.
عقیق: بزرگداشت «میرزا احمد نجفی زنجانی» کاتب قرآن کریم با حضور اساتید خوشنویسی همچون «مصطفی رضایی»، «محمد بابایی»، «ایرج نعیمایی» «محمدحسین عطارچیان»، «کاظم صادقا»، «عبدالله حاج‌صمدی»، «سعید شمس انصاری»، «ضیاءالدین غلامی» و «عبدالله ملکی‌پور» چهارشنبه 7 آبان‌ماه برگزار شد.

خوشنویسی ایرانی را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم

در ابتدای این مراسم، ایرج نعیمایی خوشنویس کشورمان با اشاره به تاریخ خوشنویسی در ایران اظهار داشت: پس از زمان قاجار، اساتید خوشنویسی زحمات بسیاری برای انتقال این هنر ارزشمند به نسل آینده کشیدند به همین جهت ما باید قدر این نعمت را بدانیم و با گسترش خوشنویسی ایرانی آن را به سایر نسل‌ها نیز انتقال دهیم.

وی ادامه داد: افرادی همچون میرزا طاهر خوشنویس و میرزا نجفی زنجانی (معصومی) از اساتیدی بودند که گسترش و انتقال خوشنویسی ایرانی مدیون آنهاست. میرزا طاهر خوشنویس به خاطر کثرت فعالیت‌ها و میرزا نجفی زنجانی به دلیل دقت و ظرافت در خوشنویسی از مهم‌ترین اساتید این هنر هستند.

خوشنویسی که 5 بار قرآن را کتابت کرده است

نعیمایی با بیان اینکه میرزا احمد نجفی زنجانی بیش از 5 بار قرآن را کتابت کرده است، گفت: معروف‌ترین قرآنی که با خط این استاد خوشنویس به چاپ رسیده، قرآن با خط نسخ است که توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

این خوشنویس کشورمان با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از آثار میرزا نجفی‌زنجانی در سال گذشته خاطرنشان کرد: در گذشته تصور می‌کردم ایشان به نسخ کمتر توجه داشته است اما وقتی قطعاتی از خوشنویسی استاد نجفی زنجانی را دیدم متوجه شدم ایشان به تمامی نکات خوشنویسی تسلط داشته و آن را به کار می‌گرفته است و اگر قرار بود کاری حرفه‌ای انجام دهد، با توجه به توانمندی‌های بسیار این توانایی را داشت، اما کثرت فعالیت‌های ایشان گاهی باعث کاهش دقت می‌شد.

نعیمایی با بیان اینکه طاهر خوشنویس کلمات را راحت‌تر به نگارش درمی‌آورد اما ظرافت خط مرحوم زنجانی بی‌نظیر بود، افزود: اگر خط عثمان‌طه تا این اندازه در کشور رواج پیدا نمی‌کرد، به طور حتم خط میرزا نجفی زنجانی به عنوان یکی از بهترین رسم‌الخط برای قرآن مورد استفاده قرار می‌گرفت.

استفاده از رسم‌الخط ایرانی غلط‌خوانی قرآن را کاهش می‌دهد

وی با اشاره به لزوم توجه به خط نسخ تصریح کرد: اگر شیوه نسخ ایرانی در کشور رواج یابد، دیگر شاهد غلط خوانی قرآن کریم نخواهیم بود، چرا که افراد از کودکی با نسخ ایرانی آشنا می‌شوند به همین جهت شایسته است به رسم‌الخط قرآن توسط خوشنویسان ایرانی به ویژه استاد نی‌ریزی توجه کنیم.

نعیمایی با بیان اینکه شاگردان میرزا نجفی زنجانی تحولی در نسخ ایرانی ایجاد کرده‌اند که باعث شد این نوع خط در همه کشور فراگیر شود، گفت: امیدوارم با تلاش شاگردان این اساتید صحیح‌خوانی قرآن کریم که از اهمیت بسیاری برخوردار است در جامعه رواج یابد.

لزوم رواج رسم‌الخط ایرانی

در ادامه، محمدحسین عطارچیان یکی دیگر از خوشنویسان کشورمان با انتقاد از عدم توانایی صحیح‌خوانی قرآن توسط دانشجویان کشورمان اظهار داشت: ما در مورد صحیح‌خوانی قرآن دچار ضعف هستیم، به همین جهت باید در توسعه خوشنویسی ایرانی اهتمام داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد ارتباط خوشنویسان با خط نسخ ادامه داد: رسم‌الخط عثمان‌طه با رسم‌الخطی که ما ایرانیان می‌نویسیم متفاوت است، به همین جهت ایرانیان به راحتی نمی‌توانند آیات الهی را به طور صحیح ادا کنند بنابراین ما باید برای رفع این مشکل رسم‌الخط ایرانی را رواج دهیم.

دلایل رواج قرآن به خط «عثمان‌طه»

استاد خوش‌نویسی در ادامه به دلایل رواج قرآن خط عثمان‌طه اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل رواج قرآن با خط عثمان‌طه نظمی است که در شیوه نگارش وی وجود دارد؛ به طور مثال، در هر صفحه از قرآن به خط عثمان‌طه آیه آغاز و در انتهای آن آیات خاتمه می‌یابند که این نوع رسم‌الخط برای حفظ قرآن و به خاطرسپاری آن توصیه می‌شود. وی ادامه داد: شاید یکی دیگر از دلایل رواج این قرآن سیلاب‌گذاری هر حرف است، یعنی قاریان با این نوع رسم‌الخط بهتر از سایر رسم‌الخط‌های موجود می‌توانند ارتباط برقرار کنند.

عطارچیان با بیان اینکه قرآن به خط عثمان طه در تمامی کشورهای جهان وجود دارد، گفت: به دلیل وجود داشتن قرآن به خط عثمان‌طه در تمامی کشورها قاریان و حافظان سعی می‌کنند قرآن را از روی مصحف شریف به خط عثمان‌طه فرا بگیرند تا پس از اعزام به کشورهای مختلف دچار مشکل نشوند چرا که در بیشتر مواقع کشورهای اسلامی از قرآن به خط عثمان‌طه استفاده می‌کنند اما با این وجود ما باید به رسم‌الخط ایرانی توجه کرده و آن را در جهان توسعه دهیم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین