۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۲ : ۰۲
عقیق:
یکی از سوالاتی که در علم کلام مطرح است اینکه چرا از بین تمام صفات خدا، عدل
ازاصول دین است؟
پاسخ:
الف- عدل از اصول دین نیست بلکه از اصول مذهب و اصول
عقائد است یعنی اصول دین مبین اسلام که هر کس یکی از آنها را منکر گردد از دایره
اسلام خارج می گردد سه چیز است:
1 - توحید
2 - نبوت
3 - معاد
دو اصل دیگر یعنی امامت و عدل از اصول مذهب تشیع محسوب
میگردند که اگر کسی یکی از آن دو را منکر گردد از مذهب خارج شده است.
ب- علت اینکه عدل از بین همه صفات خداوند متعال مطرح شده
دو چیز است:
1ـ اهمیت آن در حل بسیاری از بحثهای اعتقادی که در علم
کلام مطرح میشود زیرا بسیاری از مباحث اعتقادی متوقف بر اعتقاد به عدل الهی است
مثل مباحث شفاعت، شرور، تبعیضها و. ..
2ـ جدا شدن عدلیه یعنی امامیه و معتزله از اشاعره: توضیح
اینکه دستهای از متکلمان که به اشاعره معروفند، معتقدند که در عالم، حقیقتی به
نام عدل نداریم که افعال خداوند سبحان با آن سنجیده شود، بلکه هر فعلی که از حضرت حق
صادر شود عدل است و در مقابل دسته دیگری از متکلمان که به عدلیه معروفند معتقدند
که عدل حقیقتی دارد و خداوند سبحان تمام افعالش بر پایه این حقیقت بنا شده است،
لذا کاری که خلاف عدل باشد مثل مجازات کردن نیکوکاران از او صادر نمیشود و چون
این دو تفکر بزرگ اسلامی در مسأله عدل الهی از هم جدا میشدند این مسأله جزء اصول
مذهب قرار گرفت.
منبع:جام
211008