عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۶۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
استاد انصاریان گفت: کسی که میخواهد گناه پنهانی کند، باید بداند ده نفر او را میبینند. لذا خیلی از افراد که تمایل به گناه هم در وجودشان بود و مقدمات آن را فراهم کردند، وقتی به این حقیقت رسیدند، دست از گناه برداشتند و توبه نمودند.
عقیق: حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان در جمع صدها تن از مؤمنین به ایراد سخن پرداخت و گفت: خداوند برای حفظ اعمال ما 10 منبع قرار داده است که واقعاً شگفت انگیز است و نشان می دهد خداوند برای حفظ اعمالمان چه دستگاههایی را در نظر گرفته است.

وی در  ادامه ضمن نام بردن از این منابع، آیات متناسب با هر یک را بیان کرد: 1- زمین:  إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا .

که آیات سوره مبارکه زلزال و نحوه حضور مردم در قیامت شاهد گویایی بر این مطلب است. زیرا زمین در قیامت تمام خبرهایی که در دل خودش دارد آشکار میکند. حتی ساعت و دقیقه اعمال خوب و بد را بیان میکند. و در آخر سوره خداوند میفرماید: خود مردم گروه گروه وارد قیامت میشوند تا اعمال خودشان را ببینند.

استاد انصاریان افزود: 2- رقیب: مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ: وی در تبیین این مورد تصریح کرد: اعضاء رئیسه بدن 7 موضع است و بعضی از اعضا 10 آیه و بعضی 5 و بعض دیگر 2 تا آیه دارند. طبق تحقیقی که خود استاد داشتند، پر آیه ترین عضو در قرآن زبان است که 283 آیه خداوند درباره آن نازل کرده است. استاد حوزه ادامه داد: از روز اول تکلیف تا الان چند میلیون کلمه از زبان ما درآمده است؟ پرونده این کلمات در دست کیست؟ خداوند اعلام کرده که برای زبان شما یک فرشته مستقل قرار دادهام که اسم آن «رقیب» است.

خطیب این مجلس با قرائت روایتی از «سلامت انسان در 10 جزء است که نه جزء آن در ساکت بودن است» گفت: خداوند متعال در قرآن میفرماید: اگر میخواهید سخن بگویید انصاف در سخن داشته باشید. وی خاطر نشان کردند که زبان کوچک 20 گناه بزرگ را میتواند انجام دهد. دروغ، غیبت، تهمت، کفرگفتن و... که در مقایسه با سایر اعضاء تعداد زیادی محسوب میشود.

 3و4و5. گوش، چشم، پوست: حَتَّى إِذَا مَا جَاءُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصَارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِمَا کَانُوا يَعْمَلُونَ‌

حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان در این رابطه به آیه 20 سوره فصلت اشاره کرد و افزود: خداوند متعال این سه عضو را به صورت خاص مطرح مینماید که در قیامت بر ضد انسان گواهی میدهند. وی ادامه داد: با توجه به اصل معاد و برگرداندن انسان در قیامت از قبر بعد از پوسیده شدن جسم، خداوند قادر است حتی در قیامت خطوط سر انگشتها را به حالت اول برگرداند.

 6 و7. دست و پا: الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا يَکْسِبُونَ‌

خطیب توانمند در ادامه به آیه 65 سوره مبارکه یس اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند سخن از مهر زدن بر دهان انسانها در قیامت و سخن گفتن دست و پا و شهادت آنها بر علیه انسان به میان آورده است.

 8. فرشتگان: کِرَاماً کَاتِبِينَ‌

وی تصریح کرد: همچنین در آیه 11 سوره انفطار خداوند متعال از فرشتگان الهی که اعمال انسان را ثبت و ضبط میکنند سخن به میان آمده است.

 9. خود شخص: اقْرَأْ کِتَابَکَ کَفَى بِنَفْسِکَ الْيَوْمَ عَلَيْکَ حَسِيباً

 این مفسر قرآن در ادامه به آیه 14 سوره مبارکه إسراء پرداخت و بیان نمود:  در آن از حفظ اعمال توسط خود شخص سخن گفته شده است؛ خداوند فرموده که پرونده را خود شخص میبیند و وقتی میخواند از این که اعمال ریز و درشت در آن ثبت گردیده و هیچ چیزی از آن جا نیفتاده است، تعجب میکند. وَ وُضِعَ الْکِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَ يَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَا لِهٰذَا الْکِتَابِ لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَ لاَ کَبِيرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً وَ لاَ يَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَداً  الكهف‏، 49

10. خداوند: يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَکُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ

 استاد حوزه در پایان با اشاره به  آیه 16 سوره لقمان، خداوند را بالاترین حافظ اعمال دانست خاطرنشان کرد: در روی کره زمین سنگهای متعدد با عناصر مختلف وجود دارد و کسی قادر به شمارش آنها نیست. خداوند با توجه به این موضوع این ظرافت را بیان فرموده است که حتی اگر اعمال کوچک شما در بین این همه سنگها هم باشد، روز قیامت آنها را حاضر میکنیم و میبینید.

 استاد انصاریان در پایان ضمن طرح این سوال که «کجای جهان برای گناه کردن خلوت است؟» بیان کرد:  کسی که میخواهد گناه پنهانی کند، باید بداند ده نفر او را میبینند. لذا خیلی از افراد که تمایل به گناه هم در وجودشان بود و مقدمات آن را فراهم کردند، وقتی به این حقیقت رسیدند، دست از گناه برداشتند و توبه نمودند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین