عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۰۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شیخ محمدحسین زاهد واقعاً مصداق زهد بود و واقعاً افرادی مانند او مردم را به دین‌باوری می‌کشاندند، همچنین وی باور دارد که نماز در مسجد، نماز جماعت و نماز اول وقت یعنی چه!

عقیق:مرکز رسیدگی به امور مساجد در راستای برگزاری سلسله برنامه‌های بزرگداشت ائمه جماعات مساجد شهر تهران و با هدف معرفی، تکریم و تجلیل از مفاخر شهر تهران سلسله نشست‌های «تجلیل از ستارگان محراب» را برگزار می‌کند.

مراسم «تجلیل از ستارگان محراب» این بار به تجلیل از شخصیت شیخ محمدحسین زاهد اختصاص داشت که با حضور آیات روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج)، رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمدعلی جاودان استاد اخلاق شهر تهران و جمعی از علما و طلاب، در حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس برگزار شد.

آیت‌الله استادی در این مراسم گفت: امامزاده سید اسماعیل که در کنار حوزه علمیه حق‌شناس قرار دارد حدود 550 سال سابقه تاریخی دارد و به دوران قبل از صفویه باز می‌گردد و آن زمان شهر تهران نبود چراکه قدمت شهر تهران به 200-250 سال می‌رسد، مدرسه علمیه آیت‌الله حق‌شناس نیز 120 سال پیش ساخته شده و این امامزاده در 160 سال پیش توسعه پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: معمولاً طلاب از شخصیت شیخ محمدحسین زاهد که توفیقات فراوانی نصیبش شد، سؤال می‌کنند که رمز موفقیت ایشان چه بوده است، تاریخچه زندگی این مرد بزرگ نشان می‌دهد که مهذب بودن تأثیر بیشتری دارد تا کسب سواد و آنچه که ایشان را موفق کرد جنبه مهذب بودنش بود.

* شیخ محمدحسین زاهد نه در معنویت و نه در سواد، هیچ ادعایی نداشت

امام جمعه موقت شهر مقدس قم گفت: روزی یکی از شاگردان محمدحسین زاهد پیش او می‌رود و می‌گوید فلانی پشت سر شما غیبت کرده و گفته که شما بی‌سواد هستید، شیخ محمدحسین زاهد در جواب او گفت نفی کمال که غیبت نیست. بنابراین طلبه باید واقعاً درس را به صورت جدی بخواند، باسواد باشد و باید رشدی پیدا کند تا بتواند در جامعه جوابگو باشد اما نباید جنبه تهذیب را فراموش کند اگرنه دریای سواد هم باشد اما پارسایی و کمال نداشته باشد فکر نمی‌کنم ذره‌ای به درد بخورد.

وی خطاب به طلاب حاضر در مراسم بزرگداشت شیخ محمدحسین زاهد، تصریح کرد: اکنون که در دوران طلبگی هستیم توجه داشته باشیم که داشتن زهد تأثیر بسیار زیادی بر روی افراد می‌تواند داشته باشد.

استادی به بیان خصوصیات اخلاقی زاهد پرداخت و گفت: از خصوصیات این مرد الهی بی‌ادعا بودن ایشان است؛‌ روزگار ما ادعاهای دروغ و خیالی فراوان شده است از این رو جوانان نباید دنبال کسانی که تا وقتی گفته می‌شود کرامتی دارند راه بیفتند و به طور کلی ما نباید دنبال ادعاها برویم.

وی ابراز داشت: باید خودمان را طوری تربیت کنیم که نخواهیم خود را در جامعه مطرح کنیم. حاج آقا زاهد نه از حیث معنویات فراوان و نه از حیث سواد، هیچ ادعایی نداشت و ما باید سعی کنیم جایی خودمان را عنوان نکنیم.

* بازده یک طلبه باید بیشتر از برداشتش باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آیت‌الله بروجردی بارها فرموده بود که من برای مرجعیتم یک قدم هم برنداشته‌ام و باید گفت خداوند متعال برای او گام‌هایی را برداشته است بنابراین اگر انسان تمام امور خود را برای رضای الهی انجام دهد خداوند متعال در ادامه مسیر او را همراهی و یاری خواهد کرد.

وی یکی از چیزهایی که باید از حاج آقا زاهد یاد بگیریم را بی‌توقعی ایشان دانست و گفت: مردم، همه گونه از شخص روحانی انتظار دارند به طور مثال در تشییع جنازه، ازدواج، مراسم‌های مذهبی شرکت کنند اما فرد روحانی نباید انتظاری از مردم داشته باشد چرا که شاگردان شیخ محمدحسین زاهد همگی از تجار بودند اما حتی یک بار هم نشد که وی برای امور زندگی خویش سراغ آنها برود زمانی که مستأجر یک خانه‌ای بود و صاحبخانه نمی‌خواست از او اجاره بگیرد محمدحسین زاهد به هیچ عنوان نپذیرفت.

استادی در حضور طلاب شرکت کننده در این مراسم خاطرنشان کرد: بازده ما باید همیشه بیشتر از برداشتمان باشد و برداشت روحانی نباید بیشتر از بازده‌اش باشد. همچنین امام خمینی (ره) در برابر خدمتی که به جهان اسلام کرد برداشت ایشان چقدر بود ما باید این برداشت و خدمت را با هم مقایسه کنیم از این رو روحانی موفق روحانی است که کم توقع بوده و کار را برای خدا انجام دهد.

وی به بیان خاطره‌ای از سفر به عتبات عالیات پرداخت و گفت: 3-4 سال قبل قسمت شد رفتیم زیارت کربلا، خدمت آیت‌الله سیستانی رفتیم ایشان نیم ساعت برای ما موعظه کرد و گفت: مردم دینشان را از کتاب استدلال نمی‌گیرند بلکه مردم دین خود را از زندگی علما گرفته‌اند اگر این زندگی جور دیگری شد وضع مردم نیز طور دیگری خواهد شد.

* حدیثی که برای پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) کفایت می‌کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر اطراف بازار می‌بینیم که افرادی دیندار شدند و بچه‌های دیندار وجود دارند همه مدیون افرادی مانند شیخ محمدحسین زاهد هستند بنده مکرراً در نماز جماعت آیت‌الله حق‌شناس شرکت می‌کردم که 20 نفر بیشتر آنجا نبودند لذا نباید ما به دنبال جمعیت باشیم.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم از شیخ محمدحسین زاهد درس بگیریم باید از حالا خودمان را تربیت کنیم و دنبال دنیاطلبی نباشیم؛ تجربه ثابت کرده است که دویدن دنبال مسایل مادی ثمره‌ای ندارد اما سراغ معنویات رفتن نیکوست.

استادی تصریح کرد: حاج آقا زاهد واقعاً مصداق زهد بود و واقعاً افرادی مانند او مردم را به دین باوری می‌کشاندند. او واقعاً دین را باور داشت و مردم را به این جهت سوق می‌داد. شیخ محمدحسین زاهد باور دارد که نماز در مسجد، نماز جماعت و نماز اول وقت یعنی چه!

وی یادآور شد: ما نباید به دنیا و القاب آن توجه داشته باشیم از امام هادی (ع) نقل شده است که دنیا بازاری است که عده‌ای سود می‌برند و عده‌ای ضرر می‌کنند. حاج محمدحسین زاهد و کسانی که در مسیر الهی گام برداشتند سود برده‌اند همچنین طلاب باید درس و تقوا را درس بگیرند اگر این دو با هم جمع شد بدانید توفیقات در انتظار شما خواهد بود و اگر در کنار درس به دنبال تقوا باشید همه جا، جای خواهید داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به فرا رسیدن عید سعید غدیرخم گفت: از رسول خدا نقل شده است که می‌فرمایند: «الحق مع‌ علی و علیٌ مع الحق»؛ این روایت، اسناد فراوانی دارد و در بسیاری از کتاب‌های اهل تسنن نقل شده است که حضرت رسول فرمودند: علی با حق و حق با علی است لذا اگر هیچ دلیل برای امامت نداشته باشیم همین که پیامبر فرمودند حق با علی و علی با حق است باید بپذیریم.

 شیخ محمدحسین تا سن 40 سالگی به شغل نفت‌فروشی مشغول بود. یکی از این روزها که با چرخ خود کنار مسجد جامع تهران آمده بود، دقایقی پای درس آیت‌الله مفسر نشست. در آن مجلس جرقه‌ای در دلش روشن شد و تصمیم گرفت به فراگیری علوم دینی بپردازد و به سلک روحانیت در آید.

این روحانی خوش‌سیرت و خوش‌صدا در سال 1331 شمسی از دنیا رحلت کرد و پیکرش در قبرستان ابن‌بابویه شهرری خاکسپاری شد.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین