عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
دومین جلد از کتاب «اولین روزشمار جامع تاریخ عاشورا»، توسط انتشارات «ندای کادح» منتشر شد.

عقیق:دومین مجلد از کتاب اولین روزشمار جامع تاریخ عاشورا از سوی انتشارات «ندای کادح» روانه بازار نشر شد. این مجلد به بررسی روز شمار قیام امام حسین (ع) از روز 8 ذی‌الحجه سال 60 هجری قمری تا عصر روز تاسوعای سال 61 هجری قمری پرداخته است. اثر حاضر توسط هیأت تحریره انجمن کادح به سرپرستی مهدی مومنی و زیر نظر استاد برجسته تاریخ اسلام، پروفسور صادق آئینه‌وند( رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ایران) تالیف شده است.

کتاب اولین روز شمار جامع تاریخ عاشورا پروژه تحقیقاتی است که از سال1386 در انجمن پژوهشی - مذهبی کادح آغاز شده است. این پروژه تحقیقاتی به بررسی روز شمارانه Kornolojic وقایع 7 ماه آخر زندگی امام حسین بن علی بن ابی‌طالب (ع) در سال 60 و 61 هجری قمری از منابع معتبر تاریخی اهل تسنن و تشیع پرداخته است.

با توجه به اینکه آثار تاریخی نگارش شده در خصوص تاریخ صدر اسلام تاکنون به صورت روزشمارانه و به طور جامع به بررسی حوادث نپرداخته بودند، تألیف این اثر برای نخستین بار در تاریخ اسلام در خور توجه است.

مجلد دوم این اثر با عنایت به حدود 200 منبع دست اول تاریخ اسلام اعم از شیعه و سنی در 4 بخش اصلی تألیف شده است:‌ بخش اول، با عنوان مدخل تحقیق، به شرح حال مختصر و معرفی آثار مورخانی که اثرشان در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، پرداخته است.

در بخش دوم، خرج کاروان امام حسین بن علی(ع) از مکه یعنی 8 ذیحجه سال 60 هجری قمری تا عصر روز نهم محرم سال 61 قمری به صورت روز شمارانه مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم، نقشه‌های مربوط به مسیر حرکت امام(ع)‌ از مکه به سمت کربلا از تصاویر ماهواره‌ای و اطلس‌های تاریخی استخراج و به صورت رنگی ارائه شده است.

در بخش چهارم کتاب، از اشخاصی که در تاریخ عاشورا به نوعی نقش داشتند، بیوگرافی مختصری ارائه شده است. تا مخاطبین با پیشینه و نقش اشخاص مؤثر در تاریخ عاشورا اعم از سپاهیان کوفه و رجال بنی امیه با یاران امام حسین بن علی(ع) بیشتر آشنا شوند.

ویرایش جدید جلد اول این مجموعه که به بررسی حوادث 15 رجب تا 8 ذی‌الحجه سال 60 هجری قمری می‌پردازد نیز توسط انتشارات ندای کادح به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن‌های 33783009 و همینطور 37740004-025 تماس گرفته و یا به وبگاه انجمن پژوهشی مذهبی کادح مراجعه نمایند.



منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین