عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
عقیق: هم‌اندیشی علمی «میراث فکری و معنوی آیت‌الله مرحوم سید عبدالحسین لاری» به بهانه رحلت سیده مجاهد زهرا آیت‌اللهی آخرین بازمانده مرحوم آیت‌الله لاری، (چهارشنبه 16 مهرماه) مهرماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، علی‌محمد بشارتی، سجاد چیت‌فروش‌، سجاد هجری، وحید کارگر جهرمی و تعدادی از اقوام آیت‌الله عبدالحسین حائری نجفی با دبیری حسین احمدی سخنرانی کردند.

در بخش از این مراسم بشارتی مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با نگاهی به کارنامه کاربردی آیت‌الله عبدالحسین نجفی لاری و با ابراز خرسندی از برپایی کنگره بزرگداشت ایشان مقارن عید ولایت و امامت عنوان کرد: پیش از شناخت مرحوم آیت‌الله نجفی لاری باید آیت‌الله میرزای شیرازی را بشناسیم که فتوای تاریخ تحریم تباکو را در دوره مشروطه دادند.

وی با اشاره به دوران قاجاریه در کشور و پیش آمدن فتوای تحریم تنباکو گفت: در آن دوره انحصار توتون و تنباکو را به یک شرکت انگلیسی دادند و آنها اجازه دادند دختران انگلیسی را به عنوان کارگزار به ایران بفرستند، این گونه شد که  علما احساس خطر کردند و به مرحوم میرزای شیرازی سه مرتبه مشکلات را منتقل کردند و در نهایت فتوای ایشان صادر شد.

مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: در ارتباط با هجرت آیت‌الله لاری از نجف به لار مطالب زیادی بیان شده است، چرا که ایشان ستون محکم نجف بودند، خود میرزای شیرازی به نجفی لاری گفتند که با رفتن شما به لار، نجف را به لار می‌برند. حتی خیلی از علما معتقد بودند که اگر آقای لاری در نجف می‌ماندند سایر علما گمنام می‌ماندند بنابر این بزرگی ایشان به حرف و سخن و کلمه نبود مجموعه کارهای ایشان او را بزرگ کرده بود.

بشارتی با تاکید بر اینکه مرحوم لاری بسیاری از یهودی‌های لار را مجبور به تغییر مذهب و یا هجرت کرد عنوان کرد: او بی‌مهابا تفکرات دیگران را بدون محافظه‌کاری مورد بررسی قرار می‌داد شعار ایشان «روس بدتر از مجوس و انگلیس بدتر از ابلیس» بود. همین یکی از نکات مشترک ایشان با امام راحل بود.

وی در پایان با بیان وجه اشتراک دیگر آیت‌الله لاری با امام راحل گفت:‌ ولایت فقیه یکی دیگر از اشتراکات آنهاست. آیت‌الله لاری با همین تفکر به لار رفت، تمبر چاپ کرد و با سربرگ کاغذ و اسناد را منتشر کرد، در دورانی که دستگاه چاپ دور از فکر بود، ایشان عده‌ای را برای انتقال چنین دستگاه‌هایی به هندوستان فرستاد. در نهایت عده‌ای وجود مقدس ایشان را برنتابیدند و ایشان مجبور شد در فقیرترین محله نزدیک لار تا لحظه مرگ زندگی کند.

* آیت‌الله لاری نمونه مجسم غیرت دینی بود

همچنین در این کنگره حسین احمدی دبیر همایش درباره انگیزه‌ها و ضرورت نشست عنوان کرد:‌ رجوع به زندگی و اندیشه‌های آیت‌الله لاری پادزهری در برابر موج دشمنی و کج‌اندیشی‌ها بین اهل سنت و شیعه است. اندیشه‌های ایشان جای اتحاد اسلامی است. ایشان فردی هستند که قبل از امام راحل حاکمیت دینی را ترسیم کردند.

وی در ادامه افزود: توجه به اندیشه‌های علما به ویژه آیت‌الله لاری برای دستیابی به آرمان‌شهر ما بسیار کمک می‌کند. آیت‌الله نجفی لاری یکی از اسطوره‌های قابل ستایش هستند تا قبل از امام راحل هستند که رفتار کردار و اندیشه‌های ایشان برای نسل امروز قابل بهره‌گیری است. تکیه بر امثال آیت‌الله لاری بر توسل و اخلاص به عنوان استراتژی مهم در اسلام است. شخصیت ایشان تجسم اخلاق دینی اسلامی است.

احمدی در پایان عنوان کرد: مرحوم لاری نمونه بارز و مجسم غیرت دینی بودند امروز هم ما گرفتار استعمار هستیم و باید برای عبرت‌آموزی زندگی این بزرگوار را بازخوانی کنیم.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین