عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
عقیق:امام باقر(ع) امامی است که  از طرف پدر به امام حسین(ع) و از مادر به امام حسن (ع) می رسد یعنی هم علوی است و هم فاطمی .مادر امام باقر(ع) زن دانشمند و بی نظیری  بود. امام باقر(ع) منظره ی کربلا را در چهار سالگی دیدند .پیامبر به جابر گفت که تو کسی را خواهی دید از نسل پنجم من بنام محمد باقر(ع)، سلام مرا به او برسان. جابر سلام پیامبر را به امام باقر (ع) رساند.

هنر امام باقر(ع)، تاسیس حوزه ی علمیه بود. امام سجاد(ع) بعد از شهید شدن امام حسین(ع)، در خفقان بود و در منزل برده ها را تربیت می کرد و در روز عید فطر آنها را آزاد می کرد. بعد از امام سجاد(ع) بنی امیه سقوط کرد و بنی عباس سر کار آمد و در این موقع به اهل بیت کاری نداشتند و امام باقر (ع) حوزه ی علمیه تاسیس کرد.

برای خدمت به امام باقر(ع) باید مکتب امام را به چند طریق گسترش داد . اگر شما فرزندی دارید که دوست دارد طلبه بشود، او را تشویق کنید که طلبه بشود زیرا ما کمبود طلبه داریم . ما اسلام شناس کم داریم . قرآن به پنجاه زبان ترجمه شده است ولی انجیل به دوهزار زمان ترجمه شده است . داریم که اسلام کره ی زمین را فرا خواهد گرفت. پس اگر کسی پنج پسر دارد، یکی از آنها را تشویق به طلبه شدن بکند و زندگی او را تامین کند تا او اسلام شناس بشود. افرادی که اولاد ندارند، می توانند دیگران را تشویق به طلبگی بکنند. یکی از مراجع بزرگ وقتی در جوانی طلبه بود، تاجری او را سر درس استاد دید و متوجه شد که او خیلی باهوش است، تاجر امکاناتی فراهم کرد که او در نجف تحصیل کند. پس یک تاجر می تواند استعداد یابی و حمایت کند. مثلا شما می توانید برای طلبه ها امکانات مادی فراهم کنید تا آنها رشد کنند. شما می توانید برای طلبه ها خوابگاه و مدرسه بسازید. یکی دیگر از کارهایی که می توانیم انجام بدهیم پرداخت خمس و سهم امام است. حوزه نباید دولتی باشد. زیرا حوزه باید مستقل باشد و عزت حوزه همراه با استقلال بدست می آید. استقلال حوزه ها باید حفظ بشود تا حوزه بتواند راحت حرف هایش را بزند.

 همه می توانند زندگی اهل بیت را مطالعه کنند. مدرک لیسانی و فوق لیسانس کافی نیست. همه باید با معارف دین آشنا بشوند. فردی نزد امام باقر(ع) آمد و گفت که شما گفته اید که هر چیزی حدی دارد. او پرسید حد این سفره چیست ؟ امام فرمود :حد این سفره این است که وقتی آنرا پهن کردی بسم الله بگویی و وقتی سفره جمع شد الحمدلله بگویی. فرد پرسید که حد کوزه چیست ؟ امام فرمود :حد این کوزه این است که اگر تَرَک برداشت از آن آب نخوری زیرا بهداشتی نیست. ما مُحرم را در پیش داریم، خوب است که هیئت ها روی معارف اما باقر(ع) کار کنند. سخنرانی ها می تواند توضیح روایات باشد. خطبه ها و سخنرانی ها باید به سمت معارف و امامان برود. حتی خوب است که شعرهایی که گفته می شود از روایات باشد.

خدایا به ما توفیق بده که با کمال اخلاص، قرآن را از محجوریت و اهل بیت را از مظلومیت در بیاوریم.


پی نوشت:
برنامه سمت خدا - 1391/08/02
منبع:فردا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین