عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
در جلسه هفتگی مطرح شد
آیت‌الله جاودان با بیان این که "عزم" جوهره انسانیت و میزان امتیاز انسان با همنوع و موجودات دیگر است، گفت" قدم اول برای این که انسان بخواهد به راه آدمیت برود، عزم است. عزمی که شایسته این مقام باشد و آن ترک گناه و معصیت است.
عقیق: تازه ترین جلسه هفتگی آیت‌الله محمد علی جاودان طبق روال هر هفته در دبیرستان سادات موسوی برگزار شد.

مشروح بیانات این استاد اخلاق و واعظ مجالس دینی با موضوع "عزم"را در ادامه می‌خوانید:

بحث بسیار ممتازی در نظر دارم مطرح کنم از کتاب چهل حدیث که در شب‌های گذشته درباره "مقام اول نفس"، فصل دوم در باب "تفکر" و فصل سوم در باب "عزم" است. خیلی بحث مهمی است در مناسبت‌های دیگر هم این بحث را برای دوستان خواندم. منزل دیگری که بعد از تفکر برای انسان مجاهد پیش می‌آید، منزل "عزم" است و این غیر از ارداه است که شیخ‌الرئیس مطرح می‌کند. مجاهد یعنی کسی که می‌خواهد برای خودش زحمت بکشد.

بعضی از مشایخ و اساتید ما می‌فرمودند که "عزم" جوهره انسانیت و میزان امتیاز انسان با همنوع و موجودات دیگر است. در هیچ حیوانی عزم وجود ندارد بلکه طبق دستور غریزه عمل می‌کند، کاری را براساس فکر و نقشه انجام نمی‌دهد.تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم اوست و شاید تنها موجودی است که عزم می‌کند علیه خودش.یعنی سعی می‌کند مثلا چشمش به نامحرم نیفتاد شاید در برخی صور این کار لذت باشد یعنی انسان علیه خودش تصمیم می گیرد. یا کسی رژیم غذایی می‌گیرد و مقداری غذایی که می‌خورد کمتر از میل‌اش است این در انسان ممکن است که علیه خودش و خواسته‌های طبیعی، غریزی و هوا و هوس خودش عزم می‌کند. یعنی جوهره انسانیت چنین چیزی است.هرکسی می‌تواند علیه خودش تصمیم بگیرد.

قدم اول برای این که من بخواهم به راه آدمیت بروم، عزم است. عزمی که شایسته این مقام است من با خودم قرار گذاشتم و تصمیم بر ترک معاصی گرفته‌ام که هیچ گناه نکنم.

فایل صوتی مشروح سخنان آیت‌الله جاودان در این جلسه می‌آید:
 

دریافت
 
جلسات هفتگی آیت‌الله جاودان در روز‌های پنجشنبه به شرح ذیل برگزار می‌شود:

مکان: خیابان 17 شهریور - پس از زیر گذر امیرکبیر - نرسیده به میدان شهدا - سمت راست - جنب ورزشگاه -دبیرستان سادات موسوی

این جلسات معمولا در شش ماه اول سال قبل از نماز مغرب و عشاء و معمولا در شش ماه دوم سال بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز می‌شود.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین