عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۰۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
مسجد امام علی و فاطمه زهرا؛
در میان مساجد سبعه مسجد فتح، مسجد علی(ع)، مسجد فاطمه زهرا(س)، مسجد سلمان، مسجد ابوبکر، مسجد عمر و ذوالقبلتین، مسجد علی(ع)، مسجد فاطمه زهرا(س) از غریب ترین مساجد هستند.
عقیق:مساجد سبعه یا مساجد هفتگانه، مجموعه مساجدی هستند که در شمال غربی مدینه منوره در دامنه کوه سلع و در محل وقوع جنگ خندق یا احزاب قرار دارند. شش باب از این مساجد محل نماز بیست روزه پیامبر اکرم(ص) و یارانش در این غزوه بوده که شامل مسجد فتح، مسجد علی(ع)، مسجد فاطمه زهرا(س)، مسجد سلمان، مسجد ابوبکر، مسجد عمر می شود و مسجد هفتم از مساجد سبعه، همان مسجد «ذوقبلتین» است که در نزدیکی این مساجد قرار دارد.
از میان این مساجد، مسجد امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) از مظلومترین مساجد هستند که وهابی ها به دلیل دشمنی خود با شیعه درهای مساجد را بسته و اجازه نمی دهند تا زائران شیعه از این مساجد بازدید کنند. به همین دلیل زائران شیعه غربیانه در پشت درهای مساجد نماز می خوانند و به یاد غربت حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) دعا می کنند.
هم اکنون به معرفی مختصری از این مساجد می پردازیم.

مسجد فتح

یکی از بزرگترین مساجد سبعه است که بر دامنه شمال غربی کوه سلع واقع شده است. این مسجد مکانی بوده دعای پیامبر اکرم(ص) برای پیروزی در جنگ مستجاب شد و خبر فتح و پیروزی سپاه اسلام در این محل به آن حضرت رسید.

عمربن عبدالعزیز این مسجد را بنا کرده است و در زمان «سیف الدین بن ابی الهیجاء» تجدید بنا شده است. حکومت عثمانی نیز دست به عمران و آبادانی این مسجد زده بود.


مسجد سلمان فارسی

مسجد سلمان فارسی در بخش جنوبی مسجد فتح و در بیست متری پایه کوه سلع قرار دارد و این مسجد در زمان عمربن عبدالعزیز ساخته شده است و مساحت آن 40 متر است.


مسجد ابوبکر

این مسجد در جنوب غربی مسجد سلمان و در پانزده متری آن قرار دارد و این مسجد سال 1380 تخریب شده و قرار است تا آن را توسعه داده و از نو بنا کنند. هم اکنون این مسجد محل توقف اتوبوسهای زائران است.

 

مسجد عمربن خطاب

مسجد عمر بن خطاب در مجاورت مسجد ابوبکر به سمت جنوب و چهارمین مسجد است.

مسجد علی بن ابیطالب(ع)

مسجد علی بن ابیطالب(ع) در بخش شرقی مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) و در جنوب مسجد سلمان فارسی قرار دارد که به مرور زمان تخریب شده است. «زین الدین» امیر مدینه، در سال 967 قمری این مسجد را تجدید بنا کرد و سقفی بر آن نهاد. مساحت این مسجد 35 متر بوده است. برخى از محققان می گویند، مسجدى که اکنون به نام ابوبکر شهرت دارد همان مسجد على(ع) است.

 
مسجد فاطمه الزهراء

در غرب مسجد امام علی (ع) به یاد حضرت زهرا(س) مسجدی کوچک و بدون سقف ساخته‌ شد. حضرت فاطمه زهرا (س) هنگام جنگ خندق در این مکان برای پدر و همسرشان علی (ع) غذا و نان تهیه می‌ کردند. این مسجد پایین ترین مساجد این منطقه و کنار خیابان اصلی قرار دارد. در سال‌های دور در مسجد باز و مومنان در آن نماز می‌گزاردند. اما چند سالی است در آن را با بتون و آجر بسته‌اند و مسجد رو به تخریب قرار دارد.



مسجد ذوالقبلتین
مسجد ذوالقبلتین در کوی بنی سلمه واقع در شمال غربی مدینه در فاصله 5/3 کیلومتری مسجدالنبی(ص)، یکی از مساجدی است که زائران مدینه منوره به آنجا می روند و نماز اقامه می کنند.

مسجد ذوالقبلتین، مسجدی است که در آن قبله مسلمانان در حین یکی از نماز ظهر از بیت المقدس به کعبه تغییر یافت. نام این مسجد مسجد«بنی سالم» بوده و بعدها به مسجد ذوالقبلتین مشهور شد. 




منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
0
1
خدا غاصبین رو لعنت کنه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین