عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۷۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
حجت الاسلام مختاری؛
رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: اتحاد روز افزون امت اسلامي در موسم حج همواره نیازمند گفت و گو و تعامل امت اسلامی بر اساس اشتراکات است که این مهم با نقش آفريني علماي اسلامي محقق می شود و علماي اسلامي در مسأله وحدت اسلامي بایستی منشأ گفتگو‌هاي تقريبي بين مذاهب اسلامي باشند.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب در گفت و گویی؛ ضمن اشاره به تجاوزات اخیر استکبار جهانی و صهیونیست به کشورهای اسلامی افزود: در ایامی که هجمه جبهه استکبار به جبهه حق و در رأس آنان مسلمانان دو چندان شده است، بر مسلمانان ضروری است که در کنار خانه خدا و با حضور در کنار قشرهاي مختلف از جامعه اسلامي از جلوه‌هاي پر رمز و راز آئين احمدي پرده بردارند.

وی با بیان اینکه موسم حج به‌عنوان بزرگ‌ترين اجتماع مسلمانان تلقی می گردد گفت: ذات فریضه حج نشانه مهمی براي رسيدن به حق و حقيقت محسوب مي‌گردد و از این روی این فريضه به عنوان يك حركت سياسي، عبادي و به منظور حضور در مجمع عمومي خداپرستان و موحدين در مكاني به دور از هر گونه شرك و ظلم می باشد و به همین جهت نمود عینی اتحاد حقیقی مسلمانان می باشد. اتحاد برگرفته شده از فريضه حج از عدم تبعيض ميان فقير و ثروتمند و يكسان بودن همه مسلمانان از هر نظر و با هر مذهب و نژاد در برابر خداوند متعال سرچشمه مي‌گيرد، لذا تمامي مسلمانان با لباسي واحد و شمايلي يكسان، در برابر خداوند متعال قرار مي‌گيرند و او را فرا مي‌خوانند که چنین موهبتی در هیچ جای دیگر مشاهده نمی شود.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه قلب همه عالم در اين نقطه مي ‌تپد گفت: همان گونه که در قرآن اشاره شده است، سرزمين حج، مکانی امن و پناهگاهی برای همه عاشقان می باشد و تجلّي گاه انسانها براي شناخت توحيد است و توحید به عنوان اصل جدائي ناپذير بین ادیان الهی و مسلمانان می تواند ریشه وحدت قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل علمای اسلام در تقویت اتحاد در ایام حج گفت: اتحاد روز افزون امت اسلامي در موسم حج همواره نیازمند گفت و گو و تعامل امت اسلامی بر اساس اشتراکات است که این مهم با نقش آفريني علماي اسلامي محقق می شود و علماي اسلامي در مسأله وحدت اسلامي بایستی منشأ گفتگو‌هاي تقريبي بين مذاهب اسلامي باشند.

وی اضافه کرد: علماي اسلامي باید بتوانند از ظرفيت عظيم فریضه حج برای برقراري ارتباطات سازنده با حجاج دربيان اهميت حفظ وحدت اسلامي استفاده کنند که اين مهم منجر به نزديكي ملت‌هاي مسلمان و اهتمام امت اسلامي به رفع بسياري از سختی ها و دردهاي ملت‌هاي مظلوم خواهد گرديد.

وی با اشاره به سخنان امام خميني (ره) در اهميت اتحاد و برادري ميانِ مسلمانان و نقش برجسته علماي اسلامي در ايجاد انسجام امت اسلامي گفت: امام فرمودند: «عموم برادران و خواهران اسلامي بايد توجه داشته باشند كه يكي از مهمات فلسفه حج، ايجاد تفاهم و تحكيم برادري بين مسلمين است و بر دانشمندان و معممين لازم است مسائل اساسي سياسي و اجتماعي خود را با ديگر برادران در ميان گذارند و در رفع آن طرحهايي تهيه كنند تا آنان در برگشت به كشورهاي خود آنها را تحت نظر علما و ارباب نظر قرار دهند». و این سخنان بیانگر آن است توطئه‌هاي خزنده دشمنان اسلام از اختلاف افكني ميان مسلمانان و علمای مذاهب اسلامی است که نمونه آن را می توان در تشکیل و نفوذ گروه‌هاي تكفيري و سلفي در ايجاد تفرقه ميان مسلمانان مشاهده کرد.

حجت الاسلام مختاری با اشاره به راهبرد نشر و بیان ادامه دار مشتركات فقهي و حديثي مذاهب اسلامي گفت: ارتباطات ميان فرهنگي و اسلامي ميان حجاج و نيز صاحبان انديشه از مذاهب مختلف اسلامي، مي‌تواند نويد بخش وحدت مطلوب و واقعي در بين جوامع اسلامي به شمارآيد.

وی اضافه کرد: گفت و گوي ميان فرهنگي، راهكاري براي برون رفت از خطر تفرقه ميان مذاهب است چراکه گفت و شنود تفكرات، گفت و گو و همزبان شدن دو تفكر است. گفت و گو در وادي تفكر آغاز مي‌شود و در وادي تفكر جريان پيدا مي‌كند، در همان‌جا به نتيجه مي‌رسد و همه مردم از بركات آن برخوردار و بهره مند مي‌شوند و مي‌توان با برقراري ارتباط كلامي در اين سفر معنوي، جان‌هاي تشنه مسلمانان را با اخلاق و منطق اسلامي كه ميراث مكتب اهل بيت (ع) است سيراب كرد و موجبات اخوت و برادري ناگسستني را فراهم ساخت و رسالت خود را در تقويت وحدت اسلامي اسلامي به نمایش گذاشت.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه استكبار ستيزي شرط رسیدن به حج مقبول براساس سیره انبیاء و کلام خداوند می باشد گفت: بسياري از حجاج در سرزمين وحي از تجاوز استكبار و ايادي آنها به کشورهای خود در رنج و عذاب مي‌باشند، لذا برائت از مشركين و مقابله با حاكميت طاغوت و وابسته به استكبار، به عنوان خواسته حياتي مسلمانان بهانه ای خوب برای رسیدن به اتحاد است.

وی در ادامه گفت: هم چنين بايد اذعان نمود كه دخالت‌هاي استكبار به سردمداري آمريكا و متحدانش در كشورهاي اسلامي و تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم فلسطين، دخالت‌هاي تفرقه افكنانه آمريكا در كشورهاي صاحب بيداري اسلامي، از جمله مصر، تونس، ليبي، يمن و بحرين، ظلم و جنايت گروه‌هاي تكفيري و سلفي در كشور‌هاي سوريه، لبنان و عراق و پاكستان و ديگر كشورهاي اسلامي، كه با حمايت‌هاي ظالمانه آمريكا و متحدان غربي، عربي و عبري صورت مي‌پذيرد، خشم و نفرت امت اسلامي را از آمريكا و قدرت‌هاي غربي دو چندان نموده است لذا حجاج بايد بر مبناي انديشه‌هاي استكبار ستيزانه انبياء الهي و عترت پيامبر اكرم (ص)، با برائت از مشركين و مقابله با استكبار، بار ديگر عزت جهان اسلام و اتحاد مسلمانان را در جهان آشكار سازند.
حجت الاسلام مختاری در خاتمه با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر نفي گفتمان سازش و مبارزه همه جانبه امت اسلامي عليه استكبار گفت: حضور ميليوني حجاج در سرزمين وحي مي‌تواند به عنوان فرصتي مهم و حياتي در نمايش باشكوه وحدت و اتحاد اسلامي عليه استكبار به شمار آيد وضرورت مقابله و هوشياري برخي انقلابيون را در برابر توطئه‌هاي آمريكا به عنوان دشمن واقعي دموكراسي و صلح در جوامع اسلامي را دوچندان خواهد نمود. لذا اميد است همه نخبگان و انديشمندان جوامع اسلامي با استفاده از فرصت بي نظير فريضه حج، با اقدامات عملي و موثر در راستاي اتحاد امت اسلامي و نيز مقابله جهان اسلام با استكبار گام بردارند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین