۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۲ : ۰۰
عقیق:توجه
به انسان و مقام و منزلت او در فرهنگ اسلامی ریشه در آموزههای اسلامی دارد.
همچنین آیات بسیاری از قرآن کریم و روایات اسلامی درباره جایگاه انسان به طور عام
و انسانهای برتر به طور خاص سخن گفتهاند.
بشر حتی با وجود قانونِ بدون اخلاق نمیتواند زندگی ایدهآل
و سعادتمندی را درک کند و در این مسأله اسلام به عنوان دین کامل و جامع بهترین
دستورات اخلاقی را برای زندگی زیبا دارد که فراگیری آن برای هر فرد مؤمنی لازم و
ضروری است.
در حدیث معروفى از پیامبر اکرم(ص) میخوانیم: إنَّما
بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الخلاقِ؛ من تنها براى تکمیل فضائل اخلاقى مبعوث شدهام.
در حدیث دیگری از امیرالمؤمنین(ع) آمده است: اگر ما امید
و ایمانى به بهشت و ترس و وحشتى از دوزخ، و انتظار ثواب و عقابى نمىداشتیم،
شایسته بود به سراغ فضائل اخلاقى برویم، چرا که آنها راهنماى نجات و پیروزى و
موفقیت هستند.
آنچه در ادامه میخوانید سخنانی از آیتالله جوادی آملی
پیرامون اخلاق اسلامی است که در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد:
خدای سبحان با صراحت و صدای رسا اعلام کرده است و به این
صدای رسا و اعلان خود نیز بسیار اهمیت میدهد: هر کسی شکر کند، من پاداش خوبی به
او میدهم: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ»؛ در
این آیه کریمه، سخن از «شکر نعمت نعمتت افزون کند» نیست؛ البته شکر نعمت نعمت را افزون
میکند؛ اما معنای آیه مزبور غیر از این است.
خداوند نمیفرماید: «اگر شما شکر کردید ما نعمتتان را
افزون میکنیم»، بلکه اینجا میفرماید ما به شما نِمُو میدهیم؛ رشد فکری پیدا میکنید؛
بالا میآیید و عالِم ربانی میشوید؛ ما گوهر ذات شما را بالا میبریم: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ
لَأَزیدَنَّکُمْ»؛ نه «لازیدن اموالکم»؛ زیرا میان این دو، فرق بسیار است.
اگر کسی چند کلمه یاد گرفت و شاکر بود و کمتر خود را دید،
خداوند به او رشد علمی و شخصیتی عطا خواهد کرد به جایی میرسد؛ اما اگر کسی خود را
دید یا فقط برای ارائه به مردم علم آموخت، چنین فردی علمفروش است و بعید است به
جایی برسد! چنین کسی اگر مطلبی را در جایی خواند یا شنید، به سرعت آن را برای
بازگو کردن به دیگران یادداشت میکند نه برای باور و عمل کردن به آن. چنین کسی،
عالِمی معمولی خواهد بود. البته لطف خدا بیش از جُرم ماست.
اما اگر کسی بخواهد گوهر ذاتش فربه شود، چیز دیگری میطلبد.
خداوند با صدای رسا فرمود: «تَأَذَّنَ»؛ این کلمه غیر از «آذن» است؛ غیر از «قال»
است؛ به صورت رسمی و با صدای بلند «اعلان» کرده است ـ نه اعلام ـ که هر کسی شاکر
بود من او را بالا میبرم: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ».
بهرهمندی از عنایات الهی ثمره استقامت در صراط
مستقیم
اگر کسی در راه مستقیم باشد، خداوند چه پاداشها که به
او عطا میکند؛ فرشتگان را کمک او قرار میدهد؛ مال طیب و طاهر، فرزند طیب و طاهر،
علم طیب و طاهر و آبرومندی دنیا و آخرت را به او عنایت میکند. این آیه که میفرماید:
«إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ
اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ»، به همین موضوع اشاره دارد؛
فرمود: کسانی که موحد بودند، حرف و عمل و ظاهر و باطن ایشان یکی بود و گفتند
«خدا»! و ایستادند و ایستادگی کردند، ما نیز ملائکه را بر آنها نازل میکنیم.
البته این به آن معنا نیست که جبرئیل بر آنان وحی
بیاورد، چون وحی مخصوص معصوم است؛ اما فرشتگانی که زیر نظر این بزرگواران و
شاگردان آنها هستند، برای تأیید انسان و کمک به او میآیند؛ برای بسیاری نیز میآیند.
بنابراین اگر کسی مستقیم بود، «تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ» درباره او
صادق خواهد بود.
منبع:فارس
211008